Valdas Pervazas tarpmiestinį autobusą vairuoja keturis dešimtmečius. Vyras sako krūvio didelio nejaučiantis, kolegų stygius, anot jo, pasimato vasarą, kai padaugėja keliaujančių.
„Visi nori atostogaut, nori prie jūros nuvažiuot ir darbo daugiau būna vasarą, daugiau maršrutų papildomų“, – pasakojo autobuso vairuotojas V. Pervazas.
Kaune tarpmiestinius maršrutus vykdanti bendrovė neslepia – darbuotojų trūksta. Šiandien priimtų 20 vairuotojų. Įmonė moka 1300 eurų algą ir ją kasmet kelia, tačiau norinčių dirbti nedaugėja. Vadovas įvardija problemą – nėra kas rengia vairuotojus.
„Einame į kursus, išsilaikome vairuotojo teises ir einame vairuoti. Bet kaip vairuotojo profesijai, tai tikrai reikia daugiau mokytis negu tik vairuoti. Tai yra ir bendravimas su žmonėmis, psichologija, atsparumai“, – kalbėjo „Kautros“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
„Šiai dienai mes susiduriame su ta problema, ji prasidėjo nuo pandemijos laikų, kai įmonę paliko apie 80 vairuotojų. Iš jų gal 40 susigrąžinome, kiti pasirinko kitas specialybes, autobuso vairuotojais jau nebedirba“, – aiškino „Toks“ vadovas Arūnas Indrašius.
Tokia pat situacija – visoje Lietuvoje.
„10 proc. trūkumą galime jausti, iki 500 darbuotojų poreikis per Lietuvą tikrai yra“, – teigė „Linavos“ viceprezidentas Rimantas Martinavičius.
Vežėjų asociacija pasiūlė nuleisti galinčių vairuoti asmenų amžiaus kartelę. Nuo dabar esančių 23 ar 21 metų priklausomai nuo kategorijos, iki 18 metų.
„18 metų žmogus sprendžia savo likimą ir galėtų darbo kryptį pasirinkti būtent transporto pervežimuose. Darbas judrus, intensyvus, su keleiviais darbas kam patinka – galėtų jį pasirinkti. Tokiam pasirinkimui nesame sudarę galimybės“, – kalbėjo R. Martinavičius.
Dauguma seniau dirbančių vairuotojų važinėti pradėjo būdami 25 metų, esą iššūkių buvo ir tada. Manevruoti autobusą nėra lengva. Ar tą gebėtų abiturientas, kyla klausimų.
„Vairuojant autobusą turi būti brandesnio amžiaus žmogus, kadangi mąstysena trupučiuką kitokia“, – sakė autobuso vairuotojas Gediminas Ribokas.
„Iš patirties ką žinau, iškart sėdus ant tokio autobuso, būtų gerai kur nors pavažinėt, greičiai dideli“, – patarė autobuso vairuotojas V. Pervazas.
Vairuojant autobusą turi būti brandesnio amžiaus žmogus, kadangi mąstysena trupučiuką kitokia.
Ar jaunų ir be patirties vairuotojo vežami keleiviai būtų saugūs, klausimą kelia ir profsąjungos.
„11 arba 12 klasėj ateina, sėda į transporto priemonę kuri sveria 18 tonų ir veža keleivius. Ar keleivis būna saugus, ar ne? Abejoju, ar bus saugus, patirties nėra, tai – ne lengvoji mašina“, – abejojo „Kauno Autobusų“ Darbuotojų profesinės sąjungos vadovas Bronius Bučelis.
Tačiau autobusų bendrovės amžiaus mažinimui pritaria.
„Jau suaugę žmonės, neša visą atsakomybę. Praktikos, yra programos, galima startuot nuo mažesnio autobuso, o tada pereiti prie didesnio“, – teigė L. Skardžiukas.
„Kiekviena įmonė kiekvieną mėnesį patiria praradimą. Išeina į pensiją žmonės ir ligos skausmingai paveikia. Tai labai laukiame to sprendimo, kad jis būtų kuo anksčiau, o paskui jau įmonės išsispręs, išsiugdys, kad tik leistų“, – kalbėjo A. Indrašius.
Pasak susisiekimo ministro, vilkikų vairuotojų amžių mažinti logikos būtų, tačiau ar to reikia keleiviniam transportui – abejoja.
„Dabar dėl autobuso vairuotojo negalėčiau taip iš karto atsakyti. Reikia vertinti visų aplinkybių visumą. Bet dėl vilkikų visoje ES bus žengiama vieningai“, – sakė susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Lietuva viena sprendimo sumažinti vairuotojų amžiaus kartelę – priimti negali.
Tai įgyvendinti galima bus tik tada, kai pakeitimams pritars Europos Parlamentas ir Taryba.
Naujausi komentarai