Pereiti į pagrindinį turinį

Akcijas keičia auksas ir gėrimai

2008-11-27 09:00
Akcijas keičia auksas ir gėrimai
Akcijas keičia auksas ir gėrimai / "Scanpix" nuotr. Turtas: Lietuvoje atsiranda žmonių, pageidaujančių investuoti į auksą. Šiuo metu kilogramą sveriantis luitas kainuoja apie 70 tūkst. litų.

Pasaulį krečiantis nuosmukis daugelį turtingųjų privertė ieškoti saugaus užutėkio savo pinigams. Solidžios sumos investuojamos į auksą, brangakmenius, tauriuosius gėrimus, meno kūrinius ar juvelyrinius dirbinius. Ir ne tik užsienyje. Kai kurie mūsų šalies verslininkai vietoj vilos užsienio pajūryje ryžtasi įsigyti aukso luitų, vynuogynų ar kelis butelius išskirtinio konjako.

Pinigai turi dirbti

"Pinigas turi uždirbti pinigą. Anksčiau buvo įsigyjama akcijų ir fondų vienetų, o dabar vis daugiau domimasi netradicinėmis investicijomis. Populiarėja fondai, investuojantys į meną, taip pat investicijos į konkrečius meno kūrinius, auksą, brangakmenius", – pasakojo Ūkio banko Privačios bankininkystės departamento direktorė Živilė Geralavičiūtė-Davödov.

Privačios bankininkystės paslaugomis besinaudojantys gyventojai vis dažniau pageidauja įsigyti 999,99 prabos aukso luitų. Ūkio bankas pagal klientų užsakymą aukso luitų įsigyja Niujorko biržoje. Į Lietuvą jie atkeliauja per dvi savaites. Šiuo metu kilogramo aukso luito kaina svyruoja apie 70 tūkst. litų.

"Kadangi aukso kaina susieta su naftos, pastaruoju metu jis šiek tiek pigo. Tai nėra trumpalaikė investicija: šiandien auksą nupirkai, ryt pardavei. Tai ilgalaikio investavimo priemonė, suteikianti stabilumo ir patikimumo, kad lėšos nenuvertės, kaip nutiko su investicijomis į akcijas. Auksas perkamas ne spekuliuoti. Tai galimybė sumažinti riziką ir dalį lėšų laikyti saugiau nei grynuosius pinigus", – kalbėjo Ūkio banko atstovė.

Rūpesčiai dėl meno

Investuoti į auksą galima turint bent 100 tūkst. litų, o investicijoms į meno kūrinius ar tauriuosius gėrimus prireiks kur kas didesnių sumų, aiškino Ž.Geralavičiūtė-Davödov.
"Galima investuoti į gėrimus, įsigyti vyno ar konjako kolekcijų. Galima pirkti net vynuogyną. Lietuvoje klientai pradeda tuo domėtis. Jau yra žmonių, kurie, užuot pirkę nekilnojamojo turto, įsigijo vynuogyną", – užsiminė pašnekovė.

Investuojant į meną sunku prognozuoti, kada tai atsipirks. "Žinoma, jei kalbame apie labai garsių menininkų kūrinius, jų vertė gali pakilti ir po mėnesio", – kalbėjo pašnekovė. Tačiau ir ši taisyklė ne visuomet galioja permainingoje meno kūrinių rinkoje. Vienas garsiausių pavyzdžių – 1890 m. nutapytas Vincento van Gogho paveikslas "Laukas". Jį 2007 m. lapkritį aukcione tikėtasi parduoti už 28–35 mln. JAV dolerių. Tačiau iki tol didelį ažiotažą kėlęs kūrinys nieko nesudomino ir nebuvo parduotas.

Meno kūrinių rinkoje apstu sėkmės pavyzdžių. Štai Andy Warholo nutapytas Elizabeth Taylor portretas "Liz", kurį 2001 m. aktorius Hughas Grantas įsigijo už 3,6 mln. JAV dolerių, 2007 m. "Christie's" aukcione buvo parduotas už 23,5 mln. dolerių.

Kitas pavyzdys – Damienas Hirstas, kurio kūriniai parduodami už milijonus eurų, nors kritikai abejoja jų menine verte. "Šis menininkas sulaukia nepalankių meno kritikų atsiliepimų,  tačiau  už savo darbus gauna milžiniškas pajamas. Dabartinėje meno rinkoje nebegalima pasakyti, kas yra menas, kas gali sulaukti sėkmės", – kalbėjo meno rinkos agentūros vadovė dr. Simona Makselienė.

Išgerti ar parduoti?

"Akcijos nuvertėja, o investavęs į gėrimą ir blogiausiais laikais gali rinktis: išgerti ar parduoti, – kalbėjo apie investavimą į tauriuosius gėrimus Juozas Kabašinskas, konjako kolekcionierius, konjako parduotuvės "Cognac Botique" savininkas. – Jei kalbame apie investiciją, kuri duotų grąžos, būtina turėti žinių. Mano pomėgis kolekcionuoti konjakus pradžioje virto mažu šeimos verslu. Dabar sustiprėjome ir atrandame vis daugiau įdomių veiklos sričių rimtoms investicijoms."

Veiklą jis pradėjo nuo prancūziškų konjakų, armanjako, kalvadoso importo. Vėliau ėmė įvežti ir šampanus, škotišką viskį, o dabar – ir Karibuose pagamintą romą. J.Kabašinskas didžiuojasi galėdamas atstovauti net 21 šampano gamintojui.

Pašnekovui prireikė penkerių metų, kol konjako gamintojų pasaulyje pasijuto it žuvis vandenyje ir perprato tarpusavio santykių, verslo ir bendradarbiavimo subtilybes.

Nupirkti nepakanka

Jei investuojama siekiant grąžos, tam būtina skirti bent 100–200 tūkst. eurų. "Tada galima tikėtis naudos. Tačiau siekiant sumažinti riziką patartina konsultuotis su specialistais. Jie padės sukurti investavimo strategiją, įvertins, kokios grąžos tikimasi, ir patars, kaip ją pasiekti", – dalijosi patirtimi J.Kabašinskas.

Įsigijus didelį kiekį gėrimų ir norint neprarasti jų kokybės bei vertės, būtina pasirūpinti tinkamomis jų laikymo sąlygomis. Reikia pagalvoti, kaip bus realizuojama įsigyta produkcija. Tačiau pirmas žingsnis – žinios apie gėrimus ir jų vertę.

Išskirtinės vertybės

Galima investuoti perkant išskirtinius unikalius gėrimus, kurie taip vadinami dėl itin riboto kiekio ar dėl to, kad ilgai išlaikyti. Paprastai gamintojai, išleidžiantys ribotą kiekį unikalaus produkto, griežtai kontroliuoja, kiek tokio gaminio vienetų pateks į šalį. Be to, kurį laiką gamintojas pasilieka teisę reguliuoti kainą. Taip siekiama, kad unikalūs, ateityje didelę vertę turėsiantys produktai neatsidurtų vienose rankose, jais nebūtų spekuliuojama.

Pastarasis toks gaminys – šampano namų "Bollinger" 1999-ųjų "La Grand Annee" šampanas 007, skirtas Džeimso Bondo garbei. Būtent šį šampaną skanauja specialusis agentas Džeimsas Bondas filme "Paguodos kvantas". Šio šampano išskirtinėje sidabrinę kulką vaizduojančioje pakuotėje pagaminta vos 200 vienetų. Du tokie buteliai atkeliavo ir į Lietuvą. Kol kas gamintojas nustatė mažmeninę pardavimo kainą – 4000 eurų, tačiau neabejojama, kad ji šoktels, kai tik bus leista kainą nustatyti rinkai. Tokiems išskirtiniams buteliams papildomos vertės suteikia ir numeris, kurį galima rezervuoti užsakant gaminį.

Dar vienas pasididžiavimo vertas egzempliorius – "Cognac Frapin Cuvée Rabelais" butelis. Šis konjakas buvo išpilstytas į išskirtinio dizaino paauksuotus laikrodžio formos butelius. Iš viso tokių pagaminta 500. J.Kabašinsko parduotuvėje parduoti septyni buteliai, kol kas lentynoje dar vienas stovi, tačiau ir jis nupirktas. Savininkas šį gėrimą atsiims prieš Kalėdas.

"Dabar šio gėrimo nebeturi net gamintojas, jo galima rasti vos keliose vietose pasaulyje. Šio konjako kaina per penkerius metus išaugo du kartus", – pasakojo J.Kabašinskas. 2005 m. butelis "Cognac Frapin Cuvée Rabelais" kainavo apie 13 tūkst. litų, dabar 22–25 tūkst. litų.

"Įsigijus tokių išskirtinių produktų, vėliau juos parduoti nėra jokių sunkumų, o jų vertė bėgant metams tik didėja", – tikino gėrimų žinovas.

Ilgalaikė investicija į vyną ir viskį

Dar vienas investicijų į gėrimus būdas – ateities sandoriai. Paprastai užsakomas didelis kiekis gėrimų, o sandoriai sudaromi dėl vyno ir viskio. Įdomu tai, kad užsakomą produktą bus galima vartoti tik po 5, 7, 9 ar net 12 metų, jei kalbama apie viskį. "Tai ilgalaikė investicija, grąžos tenka palūkėti ne vienus metus", – sakė pašnekovas.
Šių metų balandį vieni gamintojai investuotojus pakvietė degustuoti 2007 m. derliaus vyno. Į butelius gėrimas bus išpilstytas ir užsakovams pristatytas tik 2009 ar 2010 m. O vartoti toks vynas bus tinkamiausias dar po 5–7 metų. "Degustacijoje turi dalyvauti patyręs asmuo, kad galėtų suvokti, kaip vynas vystosi ir kas iš jo išeis po keleto metų", – dar vieną verslo modelį pristatė J.Kabašinskas.

Jei ateities sandoris sudaromas dėl viskio, grąžos tenka laukti dar ilgiau, bent 8–12 metų.

"Už žalią produktą moki vieną kainą, o už galutinį, išpilstytą į butelius turėtum mokėti visai kitą. Iš to ir uždirbama. Gamintojams reikalingos apyvartinės lėšos, todėl sudaromi tokie ateities sandoriai", – naudą visoms šalims dėstė pašnekovas.

Kaip svarbu gerai įvertinti vyno kokybę, jis iliustruoja pavyzdžiu. Butelis vienos rūšies raudonojo 1995 m. derliaus vyno 2006 m. kainavo 250 eurų, 2007 m. – jau 400 eurų, 2008 m. – 550 eurų. "Jei įsigijai tokio vyno, neabejotinai išlošei, bet yra pavyzdžių, kai vyno kaina nesikeičia metams bėgant. Įsigijus didelį kiekį tokio vyno, didelio uždarbio sunku tikėtis", – pripažino J.Kabašinskas.

Kurie sukasi gėrimų pasaulyje, turi galimybę ir greitai uždirbti. Retkarčiais gamintojai tuština sandėlius ir išparduoda gėrimus siūlydami dideles nuolaidas. Tuomet svarbiausia turėti pakankamai lėšų. Vėliau gėrimus pardavus galima sulaukti solidaus ir greito uždarbio.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų