„Šiuos skirtumus lemia tai, kad Latvijos ir Estijos didžiosios įmonės labiau nei Lietuvos susidūrė su mažėjančiu pelningumu. Tai jos siekia spręsti mažindamos išlaidas, tam pasitelkdamos naujoves, skaitmeninimą, automatizavimą, ar didindamos pelningumą, taip pat kurdamos didesnės vertės produktus ir paslaugas. O Lietuvos didžiosios įmonės, tarp kurių nemažai yra pramonės sektoriaus atstovių, siekia pasinaudoti iki šiol gana smarkiai augusia ekonomika eksporto rinkose ir padidinti vietos gamybos pajėgumus, kad ateityje galėtų parduoti daugiau ir pasiekti didesnę masto ekonomiją“, – teigia SEB banko valdybos narys, Verslo bankininkystės tarnybos direktorius Vilius Juzikis.
Pasak jo, geografinė plėtra Lietuvos įmonėms taip pat išlieka vienu pagrindinių strategijos prioritetų – plėstis užsienyje skatina sėkmingai įsigyjamos naujos įmonės ir didėjantis eksporto mastas, kuris Lietuvoje yra didžiausias tarp Baltijos šalių. Pastebime, kad 2018 metais išaugo Lietuvos įmonių eksportas į JAV, aktyviau žengiama į Pietryčių Azijos šalis, Kiniją.
Mažinti išlaidas bus aktualu visoms Baltijos šalims
Išaugusios ir tebeaugančios algos vis daugiau Baltijos šalių įmonių verčia susirūpinti pelningumo mažėjimu. Tai patvirtina ir apklausos rezultatai – išlaidų mažinimas buvo trečias dažniausiai Lietuvos įmonių finansų vadovų įvardijamas prioritetas kitiems metams. „Nepaisant to, kad Lietuvoje įmonių pelnas dar vis auga, išlaidų mažinimas dažnai įmonei išlieka labai aktualus. Įmonių išlaidos didėja ne tik dėl augančių atlyginimų, bet ir dėl brangstančių žaliavų. Pavyzdžiui, pastaruosius metus brango degalai, elektra, dujos, bitumas ir kitos žaliavos, svarbios statybos, transporto, gamybos įmonėms“, – sako V. Juzikis. Kitąmet išlaidas planuoja mažinti 16 proc. Latvijos ir 13 proc. Estijos didžiųjų įmonių.
Didėja įmonių dėmesys skaitmeninimui
Nors Lietuvoje skaitmeninimą kaip pagrindinį 2019-ųjų veiklos prioritetą nurodo šiek tiek mažiau įmonių nei kaimyninėse šalyse (Lietuvoje – 15 proc., Latvijoje – 18 proc., Estijoje – 19 proc.), būtent mūsų šalyje kol kas daugiau didžiųjų įmonių skaitmeninius kanalus pasitelkia pardavimams didinti. Apklausa rodo, kad skaitmeninius kanalus tam naudoja beveik pusė (48 proc.) Lietuvos įmonių, daugiau negu trečdalis (39 proc.) Estijos ir kas ketvirta Latvijos įmonė. Tiesa, Estijoje, palyginti su kaimynėmis, yra daugiau įmonių, kurios didesnę dalį savo produkcijos parduoda internetu (10 proc. įmonių). Nors elektroninės prekybos dalis nuo visos apyvartos Baltijos šalyse dar išlieka santykinai menka palyginti su Skandinavijos šalių rinkomis ar, pavyzdžiui, Jungtine Karalyste, įmonių skiriamas dėmesys šiai sričiai tik patvirtina, kad artimiausioje ateityje ir Baltijos šalyse laukiama reikšmingo proveržio. Pažymėtina, kad vos 13 proc. visų apklaustų Baltijos šalių finansų vadovų teigia, kad skaitmeninimas šiuo metu dar nėra svarbus jų veiklos strategijoms.
Tai yra šeštoji SEB banko kasmet atliekama didelių Baltijos šalių įmonių finansų direktorių apklausa. 2018 metų apklausoje dalyvavo 226 didelės Lietuvos, Latvijos ir Estijos įmonės, kurių metinė apyvarta viršija 20 mln. eurų. Apklausos metu įmonių finansų direktoriai pateikia savo įžvalgas, kaip galėtų kisti verslo sąlygos per ateinančius 12 mėnesių, taip pat atskleidžia svarbiausius verslo iššūkius ir įmonių planus.
Naujausi komentarai