Vis tik, nepaisant ir toliau fiksuojamų rekordinės infliacijos rodiklių, verslininko teigimu, vartojimo sumažėjimo tendencijos nėra pastebimos.
„Paruošto maisto vartojimas mažėja, nes jis, logiškai mąstant, per svorio mato vienetą yra brangiausias, todėl, kad jis jau paruoštas vartojimui. Kad ir kaip keista, įskaitant ir vakar dienos skaičius, kulinarijos gaminių, iškeptų gaminių, bandelių apyvartos labai stipriai kyla“, – ketvirtadienį opozicinės Lietuvos socialdemokratų partijos (LSDP) organizuotame susitikime kalbėjo D. Dundulis.
Kaip pažymi „Norfa“ vadovas, ekonominio sunkmečio laikotarpiu pastebima būtent paruoštų maisto produktų pardavimų mažėjimo tendencija. Tačiau šiuo metu, pasak jo, pardavimų skaičiai rodo priešingą situaciją.
Pigiausi produktai visose grupėse praktiškai pardavinėjami į nuostolį.
„Kai tik ateina krizinis laikotarpis, paprastai šitų produktų pardavimai labai stipriai mažėja. Tuo metu dar gegužės mėnesį mes matome kilimą. Todėl, kad vartotojai pradeda mažiau vartoti ir pradeda taupyti, tikrai šiandien to nepasakysime“, – tvirtino verslininkas.
Tačiau, pasak D. Dundulio, prekybininkai šiuo metu yra priversti užsiimti tam tikra socialine akcija, kadangi pigiausi maisto produktai, jo pateiktais skaičiavimais, neretai yra pardavinėjami iš jų neuždirbant jokio pelno.
„Pigiausi produktai visose grupėse praktiškai pardavinėjami į nuostolį. Ir tinklai tame dalyvauja, ir perdirbėjai. Jeigu pieną lentynoje pardavinėjame už 53 centus, o jo savikaina, be jokių pelnų nei perdirbėjui, nei logistui, nei prekybininkui, būtų po 76 centus, įvertinus išlaidas. Tai šiandien daugelis pigiausių produktų pardavinėjami nuostolingai, bet, aišku, iš brangesnių produktų tikrai prekybininkas užsidengia ir tikrai dirba pelningai“, – tikino jis.
D. Dundulis / I. Gelūno / BNS nuotr.
Nepaisant to, verslininkas sako neabejojąs, kad PVM tarifą maisto produktams sumažinus bent 10 proc., nuo dabar galiojančio 21 proc. lygio, prekių kainos taip pat imtų mažėti, kadangi prekybininkai priešingu atveju rizikuotų, jog jų klientas pereis pas konkurentus.
„Šiandien, kai turi maždaug 2 proc. pelningumą, tai vis tiek tu sieki pritraukti pirkėjus į savo pusę. Tau dabar duoda ekonominę galimybę, tuos 10 proc., patraukti pirkėją į savo pusę. Tai aišku, kad pasinaudosi. Užtenka, kad mes pasinaudosime ir visa rinka automatiškai nusileidžia. Nes jeigu kas nors nenuleis, jie praras dalį pirkėjų ir viskas“, – neabejojo D. Dundulis.
Vis tik prekybininkas atkreipia dėmesį, kad mokesčio tarifą sumažinus vos kelias procentais, kainų sumažėjimo efektas pasijaustų tik ilgalaikėje perspektyvoje.
„Dėl 2-3 proc. pirkėjas nereaguoja. Mes neįgauname instrumento prikviest pirkėją. Todėl, jeigu PVM iš 21 proc. sumažinsi iki 18 proc. nebus jokio trumpalaikio poveikio“, – pažymėjo D. Dundulis.
Premjerė turi kitokią nuomonę
Siūlymą sumažinti PVM tarifą maisto produktams ketvirtadienį dar kartą sukritikavo premjerė Ingrida Šimonytė. Ji tikina „neturinti pagrindo“ keisti savo poziciją, kadangi, net ir Lenkijoje, kurioje 0 proc. PVM tarifas taikomas nuo vasario, infliacija augo dviženkliu tempu, o Lietuvoje lengvatos naudos galutinis vartotojas nepajustų.
Vyriausybės valandos metu Seime atsakydama į socialdemokrato Kęstučio Vilkausko klausimą I. Šimonytė pabrėžė, kad maisto kainos nustatomos rinkos, o ne valstybės, tad garantijų, kad PVM lengvatos maisto produktams naudą gyventojai pajaus – nėra.
Siūlymą mažinti PVM būtiniausiems maisto produktams, kurui ir kitoms būtiniausioms prekėms opozicinės parlamento frakcijos teikė jau ne kartą, tačiau pritarimo Seime nesulaukdavo.
Savo ruožtu „Sodrai“ paskelbus, kad pirmąjį šių metų ketvirtį infliacija buvo didesnė nei gyventojų pajamų augimas Lietuvos socialdemokratų partijos pirmininkė Vilija Blinkevičiūtė siūlo skubiai peržiūrėti antiinfliacinių priemonių paketą.
Vyriausybė raginama taikyti PVM lengvatą maistui, taip pat neapmokestinamą pajamų dydį prilyginti minimaliai algai.
Statistikos departamento duomenimis, šį balandį, lyginant su pernykščiu, infliacija siekė 16,8 proc.
Tuo metu Lenkijoje infliacija balandį toliau didėjo. Vartotojų kainos, lyginant su ankstesniu mėnesiu, augo 2 proc., o lyginant su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu – 12,4 proc., penktadienį Varšuvoje pranešė statistikos departamentas.
Naujausi komentarai