Degalinės jaučiasi esančios surištomis rankomis Pereiti į pagrindinį turinį

Degalinės jaučiasi esančios surištomis rankomis

2012-08-30 23:59

Šalies gyventojai raginami skubotai neišsigąsti, kai degalų kainos kyla, ir skubiai nedžiūgauti joms leidžiantis. Nes naftos kainų spekuliacijoms kilti užtenka vos neramumo, o šalis prieš jas akių užmerkti negali.

Šalyje augant degalų kainoms degalinių kaltinti nereikėtų, kaip teigė dienraščio kalbintas Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Lukas Vosylius. Anot jo, neretai plėšikėmis vadinamos šalies degalinės tiesiog neleidžia sau prabangos nereaguoti į vienintelės šalyje naftos produktų perdirbimo įmonės kilstelėtas kainas.

– Kaip įvertintumėte naftos kainų kitimą pasaulyje?

– Asociacija, draudžiant Konkurencijos įstatymui, statistikos apie naftos kainas nekaupia. Kaupiant tokią informaciją gali kilti pagrindas įtarti, kad asociacija dalyvauja nustatant degalų kainas Lietuvoje, o to tikrai nedarome.

Šiandien nesant didelių incidentų naftą išgaunančiose ir eksportuojančiose šalyse kainos auga. Tačiau manau, kad mūsų vartotojai pripratę prie banguojančiu ciklu kintančių pasaulinių naftos produktų kainų. Todėl nereikia labai išgyventi, kai kaina kyla, ir taip pat skubotai džiaugtis, kai ji krinta. Tai yra trumpalaikiai reiškiniai.

– Vis dėlto puikiai prisimename, kai dar birželį, krintant naftos kainoms, visi šnekėjo apie ateityje smuksiančias degalų kainas. Atrodo, kad situacija apsivertė aukštyn kojomis.

– Aišku, buvo įvairiausių prognozių. Pavyzdžiui, kad besiruošiant JAV prezidento rinkimams į rinką bus paleisti naftos rezervai, kurie stabilizuos kainą. Tačiau kaip įvyks iš tiesų, niekas iki šiol nežino. Todėl bent jau asociacijos nariai niekada neprognozavo naftos kainų pokyčių – prognozės šiame sektoriuje pildosi sunkiai. Užtenka vieno neramumo ir kartais dėl rimtų argumentų ar spekuliacijų kaina rinkose keičiasi. Todėl man keista, jog kai kurie mūsų bankų analitikai šios vasaros viduryje drąsiai teigė, kad benzino kaina 5 litų ribos nebepasieks.

– Kokie pagrindiniai veiksniai lėmė naftos kainų augimą pasaulinėse rinkose?

– Labai didelių pokyčių, geopolitinių neramumų ar ekstremalių situacijų nebuvo. Šnekėta, kad to priežastis yra euro atžvilgiu sustiprėjęs dolerio kursas. Matyt, tai turėjo įtakos kainoms rekordiškai augti ir Lietuvoje.

– Tad degalų kainų augimas Lietuvoje atspindi tendencijas pasaulinėje naftos rinkoje?

– Iš tiesų taip. Todėl pateisinsiu mūsų vienintelės didmenininkės naftos perdirbimo įmonės "Orlen Lietuva", nuo kurio tiesiogiai priklauso mažmenininkai, sprendimą kainą pakelti. Didmenininkė tai darė turėdama labai rimtą argumentą – pasaulinių naftos produktų kainos padidėjo. O įmonei pakėlus kainas tai turėjo padaryti ir mažmenininkai, kurių maržos ir taip minimalios. Benzino marža nuo kažkada buvusių 9 proc. susitraukė iki 3,8 proc. Tad keičiantis didmeninei kainai mažmenininkai negali sau leisti prabangos jos nekeisti.

– Minėjote, kad rekordinėms kainoms Lietuvoje įtakos turėjo valiutų kursai. Ar tai reiškia, kad dabar vartotojai stebės euro ir dolerio kursų kovą, tikėdamiesi palankesnių degalų kainų?

– Susieti vien su valiutų kursu nebūtų labai sąžininga, nes yra daug sudedamųjų dalių, kuriomis manipuliuojama: ištekliais, naftos atsargomis pasaulyje. Manau, kad ateityje reikia tikėtis kainų atoslūgio –jos turėtų stabilizuotis ar net kristi. Tačiau sunku pasakyti, kada tai įvyks. Vis dėlto šiandien tai yra pasaulinis reiškinys, todėl tikrai negalime kaltinti mūsų degalinių ar perdirbimo įmonės. Kainos pasikeitė ir šalyse kaimynėse.

– Kalbant apie šalis kaimynes, kaip vertintumėte degalų kainas jose ar apskritai visoje Europoje, palyginti su kainomis Lietuvoje?

– Daug kas įsivaizduoja, kad degalinės Lietuvoje plėšikauja. Tačiau LR konkurencijos tarybos tyrimas parodė, jog šių degalinių veiklos maržos, arba antkainiai, palyginti su šalimis kaimynėmis, tikrai nėra smarkiai didesni – beveik vienodi. Kalbėdamas apie degalų kainas visuomet klausiu: o kaip jūs balsavote dėl stojimo į ES? Norėjome būti europiečiai – gavome europietiškus degalų akcizus, europietiškas maisto produktų kainas. O kad europietiškų atlyginimų negauname – jau kitas klausimas. Akcizai nustatomi neatsižvelgiant į šalies gyvenimo lygį. Tad šiandien degalai šalyje pagal mūsų gyvenimo lygį tikrai per brangūs. Net minimalūs akcizai, kuriuos dabar taikome dyzelinui, yra per dideli. O taikyti šiek tiek didesnius nei minimalius benzino akcizus yra ydinga, šalia esant Rusijai ir Baltarusijai.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų