„Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkų atlikti skirtingų gamintojų dyzelino parametrų bandymai akivaizdžiai įrodė, jog „Neste“ reklamoje naudojami teiginiai yra klaidinantys – dyzelino pirkėjai tiesiog permoka už neva geresnius degalus“, – teigia Biodegalų asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas.
Skundu prašoma pradėti tyrimą ir įpareigoti „Neste Lietuvą“ nutraukti teisės aktų neatitinkančios reklamos skleidimą, kuris nepagrįstai menkina Lietuvoje gaminamą rapsų biodyzeliną ir jo gamintojus. Dėl to gali sumenkti jų gaminamų degalų paklausa, nors dyzelino savybės, tyrimo duomenimis, niekuo nesiskiria nuo parduodamo kitose degalinėse. Klaidinanti reklama apgaudinėja vartotojus, skatindama įsigyti neva ekonomiškesnių degalų už didesnę kainą, todėl suklaidintas vartotojas sumoka daugiau už tokių pačių savybių degalus.
Tyrimas įrodė, kad dyzelino savybės nesiskiria
VGTU Automobilių inžinerijos katedros mokslininkai, vadovaujami Alfredo Rimkaus, ištyrė ir palygino „Neste“, „Viada“ (buvusi „Lukoil“) ir „Statoil“ (dabar „Circle K“) degalinių tinkluose parduodamų dyzelinių degalų savybes.
Išvada, kurią padarė VGTU mokslininkai, atlikę dyzelinio variklio energetinių ir ekologinių rodiklių tyrimus varikliui veikiant įvairiais sūkiais ir apkrovomis bei naudojant „Ecto“, „Miles“, „Futura“ ir „Pro Diesel“ degalus, yra tokia: tirtų degalų sąnaudų litrais skirtumas neviršija matavimo paklaidos (1,25 proc.), todėl negalima teigti, kad vienų ar kitų degalų sąnaudos yra didesnės ar mažesnės.
Taigi laboratoriškai patvirtinta, jog realus bandytų 4 dyzelino rūšių ekonomiškumo skirtumas neviršija 1 procento. Tuo tarpu brangiausi iš bandytų „Pro Diesel“ degalai yra vidutiniškai 6 centais (t.y. 5-6 procentais, priklausomai nuo dyzelino kainos rinkoje) brangesni už kitų rūšių dyzeliną. Tad pirkėjas, sumokėjęs maždaug 6 proc. brangiau už degalus, negali tikėtis jokio efekto. Tuo tarpu patys šių degalų gamintojai pabrėžia, kad „Neste Pro Diesel“ leidžia pasiekti net iki 5 proc. mažesnes degalų sąnaudas.
Šis testas parodė, kad nors skirtingose degalinėse įsigytu dyzelinu varomo automobilio sąnaudos skiriasi labai mažai, varikliui veikiant didesniu galingumu (atitinkančiu važiavimą 120 kilometrų per valandą greičiu), pačių brangiausių „Neste Pro Diesel“ degalų sunaudojimas yra net didesnis (7,24 litro) nei, pavyzdžui, gerokai pigesnių „Ecto“ (7,19 litro). Tad vairuotojai per ilgesnį laiką tikrai gali sutaupyti į automobilių bakus pildami ne pačius brangiausius ir itin reklamuojamus degalus.
Kaip buvo atliekami tyrimai?
Laboratorijoje ant specialaus stendo buvo bandomas „Volkswagen Group“ 1,9 TDI (66 kW) variklis jam veikiant nuo 2000 iki 2500 aps./min. sukimosi dažniu, kiekvieną bandymą su skirtingais degalais kartojant 5 kartus.
Buvo tiriamos valandinės degalų sąnaudos svorio ir tūrio vienetais, išmetamųjų dujų dūmingumas, CO junginių ir azoto oksidų (NOx) koncentracija, variklio triukšmingumas bei kiti parametrai. Tyrimų metu gauti rezultatai parodė, jog skirtingose degalinėse pirkto dyzelino savybės skiriasi
labai nežymiai, nėra nė vieno akivaizdaus lyderio, kurio savybės būtų geriausios visose kategorijose.
„Teikdami šį skundą siekiame ginti ne tik asociacijos narių, bet ir visų gyventojų bei įmonių, kurių transportas varomas dyzelinu, interesus. Manome, jog klaidinanti reklama daro tiesioginę žalą dyzelino pirkėjams – jie tiesiog permoka už realiai tokios pat kokybės dyzeliną. Situaciją būtų galima lyginti su kelionių organizatorių reklama – sumokėjęs brangiau tikiesi gyventi ant jūros kranto, bet nuvykus paaiškėja, kad viešbutis yra už kilometro nuo jūros. Todėl ir prašome imtis priemonių, kad skleidžiama tikrovės neatitinkanti informacija neklaidintų vartotojų, o šalies dyzelino rinkoje būtų užtikrinta sąžininga konkurencija“, – pažymi M. Palijanskas.
Komentaras
Ringaudas Steikūnas, „Neste Lietuva“ generalinis direktorius
„Neste Lietuva“ parduodamų degalų kokybė yra pripažįstama ir ekspertų, ir žinomų mokslininkų, ir didžiausių pasaulio automobilių gamintojų. „Neste“ reklamose minimos degalų savybės yra pagrįstos autoritetingų bei patikimų institucijų ar organizacijų, nepriklausomų tyrimų laboratorijų duomenimis.
Biodegalų asociacijos minimo VGTU atlikto tyrimo komentuoti negalime – duomenų apie tyrimą, jo metodiką ir rezultatus nesame gavę. Kol kas nesame gavę ir užklausos iš Konkurencijos tarybos dėl duomenų pateikimo. Tačiau esame pasiruošę bendradarbiauti su atsakingomis institucijomis – pateikti Konkurencijos tarybai visą turimą informaciją ir visus reikalingus dokumentus.
Laikomės ilgalaikės strategijos savo klientams siūlyti tik aukščiausios kokybės produktus. Tinklo degalinėse vairuotojams siūlome Suomijoje gaminamus degalus, tarp kurių ir naujos kartos biodegalais praturtintas dyzelinas, o jų kokybę galime pagrįsti tyrimų ataskaitomis ir kitais duomenimis.
Naujausi komentarai