„Lietuvos statistikos departamento duomenys rodo, kad Baltarusija yra itin svarbi Lietuvos importo partnerė: pernai prekių importas iš Baltarusijos siekė 782 mln. eurų, o Baltarusija buvo 14-ta didžiausia Lietuvos importo partnerė. Kas dėl prekių importo iš Baltarusijos, matau du pagrindinius rizikos segmentus: žaliavų, trąšų importas ir rizika Klaipėdos uosto krovos rodikliams“, – Eltai teigė A. Izgorodinas.
Anot jo, galimai kilus streikui Baltarusijos įmonėse, gali laikinai sutrikti medienos ir metalo žaliavų importas iš Baltarusijos.
„Dalis Lietuvos įmonių gali tam tikrą laiką negauti reikalingų žaliavų, nepagaminti produkcijos, neįvykdyti pardavimų sutarčių, kas Lietuvos įmonėms reiškia sugadintą reputaciją ir prarastus pinigus. Kita problema – sutrikus žaliavų importui iš Baltarusijos, Lietuvos verslas ieškos alternatyvių žaliavų tiekėjų kitose rinkose, tačiau tos alternatyvos gali būti brangesnės nei baltarusiškos žaliavos, kas reiškia didesnę žaliavų savikainą Lietuvos įmonėms. Pernai medienos ir metalų importo iš Baltarusijos apimtys siekė 258 mln. eurų, taigi, sutrikus Baltarusijos žaliavų tiekėjų darbui, dalis šios sumos atsidurtų rizikos zonoje“, – sakė ekonomistas.
Kas dėl prekių importo iš Baltarusijos, matau du pagrindinius rizikos segmentus: žaliavų, trąšų importas ir rizika Klaipėdos uosto krovos rodikliams.
A. Izgorodino teigimu, sutrikęs prekių iš Baltarusijos importas taip pat turėtų neigiamos įtakos Klaipėdos uosto krovos rodikliams, ypač per trąšų krovą ir baltarusiškos naftos perdirbimą bei krovą.
„Sutrikusio trąšų ir mineralinio kuro iš Baltarusijos rizika yra ganėtinai didelė, kadangi sutrikus vienų Baltarusijos tiekėjų darbui, juos būtų sunku greitai pakeisti kitais tiekėjais dėl labai mažo naftos ir trąšų tiekėjų skaičiaus. Taigi, šiuo atveju rizikos zonoje yra 205 mln. eurų suma – tiek pernai iš Baltarusijos importavome trąšų ir naftos“, – teigė jis.
Ekonomistas išskyrė dar vieną rizikos veiksnį Lietuvos verslui – eksporto prekių tranzitą per Baltarusijos teritoriją.
„Baltarusija yra viena didžiausių Lietuvos reeksporto partnerių ir viena didžiausių Lietuvos transporto paslaugų eksporto rinkų: pernai Baltarusija buvo šešta didžiausia Lietuvos transporto paslaugų eksporto rinka. Paprastai kalbant, tai reiškia, kad Lietuvos vežėjai per Baltarusijos teritoriją veža nemažai tranzitinių prekių. Šiuo atveju pagrindinė rizika kyla Lietuvos vežėjams – galimi Baltarusijos muitinės darbo sutrikimai“, – kalbėjo jis, pridurdamas, kad taip pat gali nukentėti Lietuvos verslo investicijos Baltarusijoje.
„Neramumai gali neigiamai paveikti tiek įmonių, į kurias investavo Lietuvos verslas, veiklą, tiek ir atskirų žaliavų arba gaminių importą iš šių įmonių į Lietuvą“, – sakė ekonomistas.
Naujausi komentarai