Vartojimo skatinimas – iš JAV
ES šalių narių vadovai susitarė dėl 1 074 mlrd. eurų ES 2021–2027 m. daugiametės finansinės programos (DFP) ir 750 mlrd. eurų ekonomikai gaivinti. Lietuvai per ateinančius septynerius metus numatyta apie 14,6 mlrd. eurų. Kaip šie pinigai paveiks tiek mūsų šalies, tiek ES, tiek viso pasaulio ekonomiką?
"Visos pasaulio problemos, kurias dabar jaučiame, prasidėjo dar gerokai prieš JAV prezidentu tampant Ronaldui Reaganui, – kalbėdamas su "Kauno diena" priminė prof. R.Rudzkis. – Pažiūrėkime, kaip Amerika gyveno 1960-aisiais. Milžiniškos palūkanos. Jokio pirkimo kreditan. Žmonės gyveno taupiai. Dauguma amerikiečių – protestantai, jų etika smerkia perteklinį vartojimą. Turi kurti, užsiimti darbu, o ne lėbauti ir laisvai mėtyti pinigus. Protestantizmo šalys XIX a. labai sėkmingai vystė ekonomiką ir klestėjo, nes tuomečiai kapitalistai, kurie uždirbdavo didelius pelnus, pirkdavo ne jachtas, ne salas ir ne ne pilis, o toliau investuodavo į gamybą. Viskas buvo labai pragmatiška.
Prispausdinta pigių pinigų, paskolos išduodamos beveik dykai, atsilaikė ir patys silpniausi.
Tačiau pradėjo visuomenė senti, vartojimas ėmė kristi. Senas žmogus perka gerokai mažiau nei jaunas. Ir pamažu Amerikoje prasidėjo vartojimo skatinimas mažinant palūkanas, dalijant lengvatinius kreditus. Procesas įgavo pagreitį, o prie R.Reagano stipriai pagreitėjo ir atsirado terminas "reigonomika".
Prie to perėjo ir visas Vakarų pasaulis. Anot jo, dabar visa ekonomika gerai funkcionuoja tik esant augimui. Todėl ji ir gelbėjama metamais vis naujais miljardais.
Gelbėjami net silpniausi
"Nesileisdamas į skaičius ir detales galiu pasakyti, kad visame pasaulyje susiformavo savotiška nauja realybė, ekonominė situacija, bent jau monetarinė politika po 2008-ųjų visiškai pakito, – pasakojo ekonomistas. – Atėjo labai pigių pinigų laikotarpis. Tas pinigų spausdinimas "iš oro" padėjo išvengti dar vienos bankrotų bangos. "
Laisvojoje rinkoje ekonomika vystosi cikliškai – yra investicinis, augimo periodas, paskui ateina perprodukcijos metas, dar vėliau – nuolydis, vadinamas krize, kai rinka priversta išsivalyti nuo dalies įmonių, kurios turi užleisti vietą naujoms sėkmingoms bendrovėms, plėtojančioms veiklą naujomis kryptimis. 2008 m. tam nebuvo leista nutikti. Neleista apsivalyti.
"Ta keista pasaulinės ekonomikos būklė tęsiasi iki šiol, – teigia profesorius. – Prispausdinta pigių pinigų, paskolos išduodamos beveik dykai, atsilaikė ir patys silpniausi. Norint ir toliau išvengti bankrotų, tenka ir toliau tuos pinigus spausdinti. Tai matome ir dabar.
ES – ne išimtis. Tą patį daro ir Japonija. Ypač Jungtinės Valstijos, kurios yra orientyras visam Vakarų pasauliui. Kai prasidėjo koronaviruso depresija, Federalinė rezervų sistema priėmė precedento neturintį sprendimą – tokio didelio pinigų kiekio spausdinimo nebuvo net 2008-aisiais."
Kas laukia pasaulio?
Kuo visa tai baigsis? Prof. R.Rudzkis sako, kad sunku numatyti, nes niekada to nebuvo.
Prof. R.Rudzkis / G. Bartuškos nuotr.
"Optimistinis variantas: iš lėto, labai iš lėto Vakarų pasaulio ekonomika ims normalizuotis. Gal pamažu paskolų palūkanos ims grįžti į normalesnę būklę. Taip gali nutikti, nes lygiagrečiai su šia keista monetarine politika vyksta spartus technologinis proveržis. Matome daugybę naujų krypčių tiek gamyboje, tiek prekyboje, tiek paslaugų sferoje. Tarkime, laukiama automobilių be vairuotojų, medicinoje – dirbtinio intelekto pritaikymo, o elektroninės prekybos plėtros jau sulaukėme. Visa tai sukels naują paklausos bumą, tad ekonomika be didelių griūčių gali ir atsitiesti.
Tačiau ne mažiau tikėtinas ir kitas scenarijus, kai pinigų spausdinimas gilins tas disproporcijas, kol anksčiau ar vėliau įvyks ekonominė griūtis", – paaiškino žinomas ekonomistas.
Jis sako, kad, svarstant apie artimiausių laikų perspektyvas, dabar ES neturėjo ką daugiau daryti, tik mesti pinigus ekonomikai gelbėti. Ypač tokiame kontekste, kai amerikiečiai tai jau padarė. Beje, ir kinai tą patį daro.
"Nebuvo kitos išeities, kadangi ES ir šiaip 2018–2019 m. ekonomikos augimas nebuvo geras, – kalbėjo profesorius. – Jau pernai jis lėtėjo. Su didžiausiais sunkumais susidūrė automobilių pramonė, kuri čia vaidina didelį vaidmenį. Be to, ES, skirtingai nei JAV, daug daugiau prekių gamina eksportui. Jungtinės Valstijos labiau eksportuoja paslaugas, ypač finansines ir informacinių technologijų. O ES pasižymi gan dideliu prekių eksportu, ypač Vokietija.
Pastaruoju metu, kai pasaulinė prekyba ėmė strigti, didele dalimi dėl Amerikos ir Kinijos priešpriešos, ES ir taip išgyveno nemenkus sunkumus, o čia dar kilo koronaviruso krizė. Stipriai nukentėjo visas pietinis Europos flangas, kuris didelę dalį savo pajamų gaudavo iš turizmo. Taigi, natūralu, kad Bendrija turėjo prispausdinti papildomai pinigų, nes išsiskirti iš pasaulinio konteksto nebūtų gerai."
Kas laukia Lietuvos?
"Jei šis pasaulis dar laikysis, negrius artimiausius keletą metų, manyčiau, kad šiame kontekste visai neblogai bus Lietuvai. Ateis papildomų pinigų, – sakė prof. R.Rudzkis. – Lietuvos ekonomika, nepaisant pastarųjų 10–15 metų vykusio didelio progreso, vis dėlto atsilieka nuo pirmaujančių Europos šalių. Darbo našumas dar gerokai mažesnis nei Danijoje ar Nyderlanduose. Todėl mums ir toliau būtina modernizuotis, o tai daug lengviau padaryti, kai pinigai – pigūs.
Be to, Lietuvos, kaip ir visos Bendrijos, ekonomika stipriai orientuota į eksportą. Ir pagrindinė mūsų rinka yra Europa. Jei ES būtų kritusi į gilią depresiją, Lietuvai, žinoma, būtų labai blogai. O pinigų spausdinimas ir dalybos, kuo dabar užsiima Europos viršūnės ir Europos centrinis bankas, bent artimiausius dvejus metus neleis Bendrijai pasiekti didelio nuosmukio."
Ar sugebėsime tuos pinigus tinkamai panaudoti?
Tai padaryti bus gana sunku, atsako ekonomistas. Viską reikia daryti greitai, bet labai daug trukdžių. ES yra pernelyg biurokratizuota, taip pat ir pinigų dalybos. O tai atima iš šalių verslo, visuomenės daug laiko, daug energijos, kuriuos būtų galima panaudoti naujoms prekėms ir paslaugoms kurti. Tačiau, anot jo, nors tai ir sumažins pinigų panaudojimo efektyvumą, vis tiek poveikis bus teigiamas.
"Nuo ko priklauso valstybės bendrasis vidaus produktas (BVP)? – pasakojo profesorius. – Jei reikėtų tai parašyti matematine formule, jis susidėtų iš dviejų daugiklių: pinigų kiekio šalyje ir pinigų kiekio apyvartos greičio. Visi pinigai, kurie ateina į Lietuvą iš išorės, padidina patį pinigų kiekį. Jei biurokratizmo nebūtų, pinigų apyvartos greitis būtų didesnis, BVP turėtume taip pat didesnį. Bet vien jau tai, kad pinigų kiekis padidėja, be abejo, vis tiek prisideda prie ekonomikos augimo. Lietuva, palyginti su ES pirmūnėmis, neturtinga šalis, papildoma injekcija jai naudos tikrai duos."
Prof. R.Rudzkis mano, kad kritika, jog daug lėšų sukišama į kelius, neteisinga. Pasak jo, gera, patogi transporto infrastruktūra yra reikalinga, nes žmonės tada kelionėms, buitiniams reikalams sugaišta gerokai mažiau laiko, o per sutaupytą gali daugiau nuveikti. Svarbu, kad keliai būtų tiesiami, remontuojami kokybiškomis ir brangesnėmis medžiagomis, kad 20 metų nereikėtų ten nieko daryti.
Milžiniško pyrago pjaustymas
Iš naujosios 2021–2027 m. DFP 1 074 mlrd. eurų sumos 133 mlrd. eurų numatyta Bendrajai rinkai stiprinti, inovacijoms ir skaitmenizacijai, 328 mlrd. eurų – Sanglaudos politikai, 336 mlrd. eurų – Bendrajai žemės ūkio politikai, 22,7 mlrd. eurų – Migracijai ir sienų valdymui, 13,2 mlrd. eurų – Saugumui ir gynybai, 98,4 mlrd. eurų – Kaimynystės ir išorės veiksmams. DFP papildys 750 mlrd. eurų vertės Ekonomikos gaivinimo instrumentas, iš kurių 390 mlrd. eurų bus teikiama dotacijų, o 360 mlrd. eurų – paskolų forma.
"Džiugu, kad derybose pavyko apginti Lietuvos interesus. Nauju laikotarpiu Lietuvai numatyta 13,5 proc. daugiau ES finansavimo nei 2014–2020 m. periodu. Tai galimybė ne tik atsigauti po krizės, bet ir transformuoti Lietuvos ekonomiką žalinimo ir skaitmenizacijos kryptimis bei tapti atsparesnei ateities iššūkiams. Šia galimybe pasinaudosime, jeigu ES lėšas investuosime prasmingai. Dabar tam ir skirsime visą dėmesį", – teigė finansų ministras Vilius Šapoka.
Lietuvai iš naujosios DFP ir Ekonomikos gaivinimo instrumento numatyta apie 14,6 mlrd. eurų, atitinkamai 11,5 mlrd. eurų iš DFP ir 3,1 mlrd. eurų iš Ekonomikos gaivinimo instrumento. Iš šios sumos 6,2 mlrd. eurų skirta ES sanglaudos politikos, o 5 mlrd. eurų Bendrajai žemės ūkio politikai (3,6 mlrd. eurų tiesioginių išmokų žemdirbiams ir 1,4 mlrd. eurų kaimo plėtrai skirto finansavimo) įgyvendinti. Iš naujai sukurtos Gaivinimo ir Atsparumo priemonės, kurios lėšomis bus finansuojamos su struktūrinėmis reformomis, žalinimu ir skaitmenine transformacija susijusios investicijos, Lietuvai numatyta 2,4 mlrd. eurų. Dar 243 mln. eurų skirta iš Teisingos pertvarkos fondo. Ignalinos atominės elektrinės uždarymui numatyta 490 mln. eurų, o Kaliningrado specialiajai tranzito schemai – 189 mln. eurų.
Kam skirta, ten ir turi keliauti
Palyginti su praėjusia, šioje finansinėje perspektyvoje, 2021–2027 m., Lietuvai pavyko išsiderėti 1,7 mlrd. eurų daugiau. Tačiau iš varginančių derybų dėl 14,6 mlrd. eurų grįžęs Prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad ES lėšas reikės naudoti pagal aiškius prioritetus.
"Žinau Lietuvoje vykstančią diskusiją, taip jau atsitinka, kad prieš pusantrų metų buvo diskusija, kad nutrūks ES finansavimas, kaip mes toliau gyvensime, – teigė G.Nausėda. – Buvo paišomi įvairūs apokaliptiniai scenarijai. Šiandien beveik tie patys žmonės kartais sako apie tai, ką dabar darysime, šitiek pinigų, kaip mes juos tikslingai panaudosime. Tai gal nesiblaškykime į kraštutinumus ir pasidžiaukime tuo, ką pasiekėme. Be abejo, darbas prasidės netrukus, nes šiuos pinigus reikės naudoti pagal aiškius prioritetus. Svarbiausia naudoti laikantis visos reikalingos kontrolės, kad nebūtų piktnaudžiavimų."
Žemdirbiams bus geriau
Jo Ekscelencija didesnę paramą žemės ūkiui išskyrė kaip svarbiausią Baltijos šalių laimėjimą, kuris padės užtikrinti lygesnes konkurencijos sąlygas Europoje.
Derybų maratono pabaigoje Baltijos šalims ES biudžete pavyko išsikovoti didesnes tiesiogines išmokas žemdirbiams. Lietuvos ūkininkams išmokos pakils nuo dabartinių 177 eurų už hektarą iki 200 eurų 2022 m.
"Galima vertinti tiesiogines išmokas vienaip ar kitaip, bet tai yra bendrosios žemės ūkio politikos dalis ir aš kaip ekonomistas didžiulę svarbą teikiu lygioms konkurencijos sąlygoms, – komentavo šalies vadovas. – Jeigu vienų šalių ūkininkai turi galimybių gauti, pavyzdžiui, šimtu eurų už hektarą didesnes tiesiogines išmokas negu Lietuvos ūkininkai, tai, mano akimis žiūrint, yra nelygios konkurencijos sąlygos ir su tuo reikia kovoti."
Naujausi komentarai