Urbanistika
Laiptus norisi pamiršti
Klaipėdos pastatuose montuojami modernūs šveicariški bei vokiški liftai ir eskalatoriai, o pirkėjai ateityje iki automobilių slinks judančiais takais.
Vokiečių patirtis
Naujausieji uostamiesčio pastatai išsiskiria iš kitų ne tik savita architektūra, bet ir moderniais žmonių kėlimo įrenginiais. Pasak UAB “Klaipėdos liftas” direktoriaus Kazimiero Kazakevičiaus, per Atgimimo laikotarpį šios bendrovės specialistai pajūryje, kitose aplinkinėse vietovėse sumontavo apie pusšimtį naujų liftų ir eskalatorių, suteikusių daug patogumų prekybos centrų pirkėjams, viešbučių gyventojams, kitų visuomeninės paskirties įstaigų lankytojams. Dalis šių mechanizmų buvo pagaminta Italijoje ir Ispanijoje, bet dauguma – su vieno garsiausių pasaulyje Šveicarijos ir Vokietijos koncerno “Schindler” prekiniu ženklu.
1994 metais, kai pradėjo ryškėti pirmieji statybų atgaivos požymiai, “Klaipėdos liftas” užmezgė su “Schindler” kompanija glaudžius partnerystės ryšius. Maždaug dvi dešimtys klaipėdiečių – liftininkų bendrovės darbuotojų – po keletą kartų lankėsi šio koncerno įmonėse, susipažino su naujausiomis kėlimo įrenginių gamybos technologijomis, liftų ir eskalatorių saugaus eksploatavimo reikalavimais, o Berlyno statybose dirbo kartu su patyrusiais vokiečių specialistais, sėmėsi naujosios technikos montavimo patirties. Nors šiose išvykose vyrai susidūrė su anksčiau nepažintų konstrukcijų įrenginiais, jie palyginti greitai įsigilino į šių mechanizmų technines savybes, įgijo tarptautinius liudijimus, suteikiančius teisę savarankiškai montuoti bei prižiūrėti veikiančius įrenginius.
Prabėgo dešimt metų, kai bendrovėje buvo įsteigtas specializuotas naujos technikos montavimo baras, kuriam vadovauja Povilas Lelėna. Per tą laikotarpį šio padalinio specialistai sėkmingai susidorojo su visomis užduotimis, o partneriai iš “Schindler” kompanijos teigiamai įvertino visus klaipėdiečių darbus. Modernūs liftai įrengti Klaipėdos prekybos centre “Mega Plaza”, “Pramogų banke”, “Lūgnės” viešbutyje, “Lietuvos draudimo” pastate, Palangos viešbučiuose “Žydroji liepsna” ir “Palanga”, kituose statiniuose. O šiuo metu kėlimo įrenginiai montuojami Rusnės specialioje internatinėje mokykloje, Klaipėdos UAB “Laracija” (buvusiame “Dailės” kombinate), trys liftai – Vilniaus UAB “Eika” baigiamame statyti daugiaaukščiame pastate “Baltijos” prospekte, UAB “Virokas” statinyje Manto g. 6a.
Geri liftai
Pasak Kazimiero Kazakevičiaus, naujieji liftai yra saugesni už ankstesnius, gaminamus Rusijoje ir Baltarusijoje, tobulesnės jų valdymo sistemos, visi mazgai sertifikuoti pagal Europos Sąjungos standartų reikalavimus. Jie abiem kryptimis juda tyliai, tolygiai greitėja ir lėtėja, švelniai sustoja kiekviename aukšte, valdomi gražiais pulteliais su mikroelektronika. Visose kabinose įrengti veidrodžiai, šviesu.
Šie liftai naudoja mažiau elektros energijos. Mažagabaritinės jų pavaros, montuojamos viršutinėse šachtų dalyse, todėl nebereikia papildomos erdvės šių patalpų apačioje arba virš šachtos.
Paprastesnė ir greitesnė šių įrenginių montavimo technologija, mažiau užsakovų lėšų reikalauja patalpų įrengimas. Taip galima apibūdinti ir mažuosius krovininius liftus, naudojamus restoranuose, kitose įstaigose.
Dauguma naujų liftų sumontuota tradicinėse uždaro tipo šachtose. Kai kuriuose objektuose jie įrengti iš dalies įstiklintose, o prekybos centre “Mega Plaza” atviroje šachtoje veikia pirmasis Vakarų Lietuvoje panoraminis liftas su stikline kabina.
Palengvėjo ir montuotojų darbas. Ankstesnės kartos darbininkams reikėjo įsigyti mechaniko ir elektriko profesijas, turėti fizinės jėgos. O dabar dominuoja elektronika, atsiranda vis daugiau mažosios mechanizacijos. Tik techninė priežiūra reikalauja daugiau specialių žinių, detalių, kurių rezervas jau kaupiamas.
100 naujų liftų
Kazimieras Kazakevičius negalėjo nei patvirtinti, nei paneigti šio autoriaus girdėto skaičiaus. Anot jo, tai užsakovų reikalas. Tačiau jis neabejoja, kad ateityje Klaipėdoje bus įrengta labai daug naujų keltuvų, nes į UAB “Klaipėdos liftas” užsuka vis daugiau projektuotojų, norinčių aptarti liftų įrengimo galimybes įvairios paskirties pastatuose. Yra besidominčių liftais, kylančiais iki 30 sustojimų ir aukščiau, kurių greitis – 3–4,5 metrai per sekundę. Yra ir kitokių sumanymų.
Pagal Aplinkos ministerijos patvirtintą reglamentą net dviejų aukštų viešbučiuose, moteliuose, gydymo ir kitose įstaigose, kuriose per parą apsilanko šimtas ir daugiau žmonių, turi būti įrengiami liftai, kad šie pastatai atitiktų Europos Sąjungos direktyvų reikalavimus. O aukštybiniuose pastatuose dar reikės įrengti papildomus keltuvus ugniagesiams ir gelbėtojams ekstremaliomis aplinkybėmis gyventojams iš pastato evakuoti.
Eskalatorių mada
Šiuo metu Klaipėdoje jau veikia apie 20 naujausių modelių žmonių kėlimo priemonių – eskalatorių. Jie plinta greitai kaip liftai, nes naujų prekybos verslo paskirties pastatų užsakovai stengiasi pirkėjams kuo labiau įtikti.
Šie įrenginiai turi daug judančių ir besisukančių detalių, nemažai tepamų mazgų. Todėl jų techninė priežiūra arba remontas įmanomi tik tuo paros metu, kai pastate nelieka lankytojų.
Sudėtingesnis ir jų montavimas, nes perkėlimui iš transporto priemonių, atvežusių juos iš gamyklų, prireikia 60 tonų keliamosios galios automobilinio krano.
Į miestą braunasi ir kitos naujovės. Netrukus naujame statybinių medžiagų prekybos centre, kurį stato Vilniaus firma “Viti”, bus pradėti montuoti judantys takai – tie patys eskalatoriai tik be laiptų su 12 laipsnių posvyrio kampu. Pirkėjai galės ant jų pasistatyti vežimėlius su sunkesnėmis prekėmis ir riedėti su jomis, pavyzdžiui, iki savo automobilio. Tai ypač aktualu prekyvietėse, kuriose dideli pirkėjų srautai.
Vandalų siautėjimas
Klaipėdos liftininkai stengiasi gerai prižiūrėti ir apie 500 daugiaaukščiuose miesto namuose apskritą parą gyventojus keliančių įrenginių. Nors apie trečdalis šių liftų jau naudojama ilgiau kaip 25 metus, kiti – šiek tiek trumpiau, kol kas bendrovei pavyksta išvengti didesnių gedimų, nelaimingų atsitikimų. Tačiau pastaruoju metu dėl dar neregėto vandalų siautėjimo per parą kartais pasitaiko penkis kartus daugiau negu įprasta avarinių iškvietimų.
Naujausi komentarai