„Bandė pakliūti į Kaliningrado sritį, sakydami, kad tai tranzito krovinys. Žinote, ES leidžia tam tikrų būtinų prekių judėjimą, net jei jos ir sankcionuotos. Iš tikrųjų buvo skirtos eksportui“, – situaciją komentavo LTG verslo atsparumo direktorius Edvinas Kerza.
Sulaikyti vagonai šiuo metu Kenos geležinkelio stotyje. Ruošiamasi juos grąžinti atgal į Baltarusiją. Į Lietuvos teritoriją per Keną neįleisti ir septyni vagonai su dujomis.
„Ir ne tik iš Baltarusijos sienos. Du kroviniai sulaikyti ir atvažiavę iš Latvijos“, – sakė E. Kerza.
Esą latviai taip pat susiduria su panašiomis problemomis. Tad stiprinti kontrolę reikia ir pasienyje su Latvija.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
„Tai pas mus vyksta kiekvieną dieną. Galbūt mums trūko viešinimo apie kiekvieną sulaikytą krovinį“, – pastebėjo susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Garsiai kalbėti apie bandymus apeiti sankcijas nuspręsta tik paaiškėjus, kad Lietuvoje sulaikytas vagonų sąstatas pilnas sankcionuotos Baltarusijos įmonės trąšų karbamido. Dėl jų kontrabandos Klaipėdos prokuratūra pradėjo ikiteisminį tyrimą.
Geležinkeliai užvakar pasirašė bendradarbiavimo sutartį su muitine. Žada griežčiau tikrinti į Lietuvą įvežamų krovinių dokumentus. Vieno įspėjimo sankcijas bandančioms apeiti įmonėms, esą neužtenka.
„Sankcionuotose prekėse net įsigudrina vežti kontrabandą. Apsukame, įspėjame – antrą kartą bando. Kai apsukame antrą kartą – atvažiuoja iš Latvijos“, – stebėjosi E. Kerza.
Susisiekimo ministras M. Skuodis skaičiuoja, kad prieš dvejus metus per sausį ir vasarį Lietuvoje pravažiavo 3 mln. t krovinių iš Baltarusijos. Šiemet per tą patį laikotarpį – mažiau nei 0,5 mln. t. Mažėjant krovinių kiekiui ir didėjant rizikoms, klausiama, ar nebūtų paprasčiau apskritai krovinių iš Baltarusijos atsisakyti. Ministras sako, kad tam reikia ES pritarimo.
„Mums reikia platesnės grupės šalių ir ES lygmens. Priešingu atveju, patys padarę žingsnį galime matyti įvairiausių padarinių. Matome tam tikrą situaciją, kai, Estijoje priėmus geležinkeliams tam tikrus sprendimus, krovinį perėmė Latvijos geležinkeliai“, – sakė M. Skuodis.
Sankcionuotose prekėse net įsigudrina vežti kontrabandą. Apsukame, įspėjame – antrą kartą bando.
Tikimasi, kad sankcijas apeiti bandančias įmones atbaidys tūkstantinės baudos.
„Tiek sudaryti galimybes bausti juridinius asmenis, kurie pažeidinėtų sankcijų režimus, tiek galimybė konfiskuoti už sankcijų pažeidimą gabenas prekes. Tai tikrai veiktų kaip papildoma atgrasymo priemonė“, – pastebėjo užsienio reikalų viceministras Jonas Survila.
Vyriausybė ėmėsi griežtinti baudų skyrimą už tarptautinių ir nacionalinių sankcijų pažeidimus. Įmonėms grės ne mažesnės nei 10 tūkst. eurų baudos, kurios galėtų siekti nuo pusės iki 100 proc. prekių vertės. Neteisėtai įvežtas prekes būtų galima konfiskuoti. Dar įstatymo siūloma nebepriimti rusų ir baltarusių, išduoti vizas, apriboti jų patekimą į šalį.
„Tai padeda ir tarptautiniuose teismuose, nes būna praktikų, kai neretai, ar negavę leidimų, ar vizų, irgi skundžiasi“, – sakė J. Survila.
Tam dar turi pritarti Seimas. Jam šio klausimo siūloma imtis skubos tvarka.
Naujausi komentarai