Apie mirtį darbe, netinkamas darbo sąlygas dažniausiai girdime, kai kalbama apie statybų sektorių. Tačiau taip pat dažnai susižaloja ar dėl ligos miršta ir tolimųjų reisų vairuotojai. Tada iškyla dar viena didelė bėda – palaikų pargabenimas iš užsienio.
Mirė jau keturi
Valstybinės darbo inspekcijos Komunikacijos skyriaus vedėja Gabrielė Banaitytė teigė, kad mirtys darbe dėl ligos (ne dėl nelaimingo atsitikimo) – gana dažnos transporto sektoriuje. "Šiais metais, rugsėjo 5 d. duomenimis, darbe yra mirę keturi krovininio transporto vairuotojai", – sakė ji.
Tai sudaro 18 proc. visų mirties darbe atvejų šiais metais. Pernai mirė 20 vairuotojų – beveik trečdalis visų mirusių darbo vietoje. Iš 20 vairuotojų aštuoni mirė Lietuvos teritorijoje, dvylika – užsienyje: penki Rusijoje ir po vieną Latvijoje, Suomijoje, Baltarusijoje, Čekijoje, Prancūzijoje, Belgijoje, Vokietijoje.
Rimtas signalas – nuovargis
Daugelis ligų, dėl kurių miršta vairuotojai, – profesinės, kilusios dėl streso, netinkamų darbo sąlygų. Viena svarbiausių sąlygų – vairuotojų darbo trukmė.
Per parą vairuoti galima ne daugiau kaip 9 valandas. Du kartus per savaitę vairavimo trukmę galima pailginti iki 10 valandų. Po 4,5 valandos vairavimo vairuotojas turi daryti ne trumpesnę kaip 45 minučių pertrauką. Taip pat nustatytas laikas ilgesniam poilsiui.
Reiktų atkreipti dėmesį į tai, kad tolimųjų reisų vairuotojai ne tik perveža krovinį iš vieno taško į kitą, bet ir rūpinasi jo pakrovimu – paruošia priekabą, šaldytuvą ar cisterną, turi sutvarkyti pervežimo dokumentus. Tuo metu automobilis stovi, o vairuotojui fiksuojamas poilsio laikas, nors iš tiesų jis dirba.
Kalti ir vairuotojai
Kitas svarbus reikalavimas – techniškai tvarkingas automobilis. "Tvarkingi turi būti ne tik pagrindiniai mechanizmai, bet ir šildymo sistema. Dėl jos gedimo ar netinkamos priežiūros išmetamosiomis dujomis yra apsinuodijęs ne vienas vairuotojas", – aiškino G.Banaitytė.
Teisininkų įmonės "Versum" teisininkas Mantas Valatka taip pat tvirtino, kad saugias sveikatai nekenkiančias sąlygas turi sukurti darbdavys, bet akcentavo, jog tai priklauso ir nuo paties vairuotojo. "Darbuotojas ir pats turi rūpintis savo sveikata bei gyvybe. Jis gali būti tinkamai instruktuotas, turėti visas reikiamas saugos priemones, bet jei jis pats nenaudos tų priemonių ir sąmoningai nesilaikys instrukcijų, pats ir atsakys už savo sveikatos pablogėjimą", – aiškino M.Valatka. Vairuotojui nesilaikant saugumo reikalavimų ar kitaip žalojant savo sveikatą, pavyzdžiui, jei darbuotojas miršta dėl per didelio alkoholio kiekio, darbdavys neatsako už patirtą žalą nelaimės atveju.
Kompensuoti turi "Sodra"
Beje, tolimųjų reisų vairuotojui mirus reiso metu, artimiesiems tenka išgyventi ne tik netekties skausmą, bet ir patirti kitų problemų, pavyzdžiui, sumokėti už palaikų pargabenimą. Tam tikrais atvejais galima sulaukti šių išlaidų kompensacijos.
"Tokių išlaidų kompensavimas priklauso nuo mirties aplinkybių. Jeigu vairuotojo mirties priežastis yra nelaimingas atsitikimas darbe ar profesinė liga ir šios aplinkybės pripažįstamos draudžiamuoju įvykiu, tuomet visas arba dalį dėl vairuotojo mirties patirtų išlaidų turėtų atlyginti "Sodra", – sakė M.Valatka. – Taip pat, jei vairuotojo artimieji priskiriami prie nedideles pajamas gaunančių asmenų, jie gali kreiptis į savo savivaldybę, kad ši kompensuotų palaikų parvežimo iš užsienio išlaidas."
Jeigu vairuotojas miršta reiso metu, tačiau nepripažįstama, kad jo mirtis – nelaimingas atsitikimas ar dėl profesinės ligos, tuomet kūno pargabenimo išlaidas turi padengti vairuotojo artimieji.
Prireikia ir teismų
Jei darbdavys nesutinka atlyginti išlaidų, nors turėtų tai padaryti, artimieji kompensaciją gali prisiteisti. Tiesa, tuomet tenka nueiti kryžiaus kelius – reikia įrodyti, kad mirties metu vairuotojas ir darbdavys buvo susiję darbo santykiais, vairuotojas mirties metu atliko savo darbo funkciją. Taip pat reikia nurodyti žalos dydį, įrodyti darbdavio vykdytus neteisėtus veiksmus ar nevykdytas pareigas, kaip tai lėmė vairuotojo mirtį ir įrodyti darbdavio kaltę.
Teisininkas pataria, kad vairuotojas pats pasirūpintų savimi ir apsidraustų privačioje draudimo bendrovėje. Taip pat vairuotojai turėtų reguliariai tikrintis sveikatą ir patys ja rūpintis.
Trečdalis nelaimių – prie vairo
Mirčių darbe dėl ligos atvejų, įvykusių 2012 m., pasiskirstymas pagal mirusių darbe profesijas
Profesija | Mirties darbe atvejų skaičius | Procentas nuo visų mirties darbe atvejų |
Krovininio transporto vairuotojai | 20 | 30,3 |
Įmonių vadovai, meistrai, projektų vadovai, specialistai | 11 | 16,7 |
Šaltkalviai, suvirintojai, elektrikai, laivų korpusų surinkėjai | 8 | 12,1 |
Sargai, kiemsargiai, apsaugos darbuotojai, valytojai | 7 | 10,6 |
Pagalbiniai darbininkai, krovikai | 6 | 9,1 |
Pardavėjai, pieno supirkėjai | 2 | 3 |
Krautuvų vairuotojai | 2 | 3 |
Pramoninių įrenginių operatoriai | 2 | 3 |
Keleivinio transporto vairuotojai | 1 | 1,5 |
Kitų profesijų darbininkai | 7 | 10,6 |
Iš viso šalyje | 66 | 100 |
Naujausi komentarai