Konkurentams bankrutavus, kelionių organizatoriai delnais netrina. Neįsigilinę į bankrotų ar sunkumų priežastis, klientai neretai pradeda nepasitikėti ne tik bendrovėmis, bet ir visu turizmo sektoriumi.
Prišaukia gandų
Bankrutavusių turizmo bendrovių šešėliai aptemdo visą rinką ir bandančius atsitiesti kelionių organizatorius. Ant sunkumų patyrusios bendrovės pamatų suręsta nauja įmonė gali prišaukti nepagrįstų gandų apie nesėkmę.
Kelionių organizatorius „Go2Holiday LT“, Lietuvoje tęsiantis kelionių organizatoriaus „Fiji Travel“ veiklą, sulaukė klientų įtarimų dėl esą nesugebėjimo vykdyti įsipareigojimų. Tačiau bendrovės vadovas Džonis Kuprašvilis stebėjosi jį pasiekusiais gandais ir vertino tai kaip konkurentų veiksmus.
Pernai spalį kelionių organizatoriaus „Fiji Travel – Alma Tour Group“ padalinys Estijoje sustabdė veiklą, o metų pabaigoje padalinys Vilniuje atsisakė kelionių organizatoriaus statuso, nusprendęs tęsti tik kelionių agentūros veiklą. Sustabdytą kelionių organizatoriaus veiklą perėmė naujai susikūrusi bendrovė „Go2Holiday LT“, siūlanti keliones į Bulgariją.
Dž.Kuprašvilis pasakojo, kad šalyje bendrovės „Fiji Travel“ veikla buvo sustabdyta dėl tos pačios priežasties kaip ir Estijoje – stambus akcininkas, Bulgarijos įmonė „Alma Tour“, bankrutavo, o visos bendrovės akcijos perėjo bankroto administratoriui.
„Grįžtamojo ryšio su bankrutavusiu akcininku ir bankroto administratoriumi nebuvo, todėl likusieji “Fiji Travel„ akcininkai nusprendė nestumti savęs į duobę ir įsteigti naują įmonę, kuri tiesiog tęstų veiklą. Juk buvome nežinioje, o veiklą vykdyti reikėjo, kaip ir šaukti akcininkų susirinkimus“, – pasakojo Dž.Kuprašvilis, pabrėždamas, kad dėl veiklos stabdymo nuostolių nepatyrė nė vienas kelionių organizatoriaus klientas.
Anot jo, veiklą nutraukusi bendrovė turėjo 12 metų patirtį ir gerus partnerius Bulgarijoje. Todėl naujai sukurtas kelionių organizatorius „Go2Holiday LT“ darbą pradėjo su tuo pačiu kelionių repertuaru. Bendrovės vadovo teigimu, pasikeitė tik tai, jog šiuo metu visi akcininkai yra Lietuvos piliečiai.
Paveikia visą rinką
Dž.Kuprašvilis patikino, kad dėl sukauptos ilgametės patirties partneriai neišsigando ant sunkumų patyrusios bendrovės pamatų susikūrusio naujo kelionių organizatoriaus. Anot jo, nepabūgo ir klientai, nors klausimų vis dėlto būta.
Turizmo bendrovių bankrotas smarkiai paveikia poilsiautojų planus ir sukelia įtarumą bei atsargumą. Kelionių organizatoriaus „Tez Tour“ Lietuvoje Pardavimų departamento vadovo Evaldo Malakausko teigimu, rinka pasikeitusias nuotaikas bematant pajunta.
„Netolima praeitis, kai žlugo vienas stambesnių lietuvių kapitalo kelionių organizatorių, parodė, kad tokie atvejai, kai atostogos neįvyksta arba būna sugadintos, ne tik atneša materialinių bei moralinių nuostolių žmonėms. Tai iš esmės sukrečia visą turizmo rinką – iškreipia jos rodiklius, mažina bendrą klientų pasitikėjimą turizmo įmonėmis, slopina žmonių norą keliauti“, – sakė E.Malakauskas.
Tačiau, kelionių organizatoriaus „Novaturas“ rinkodaros ir komunikacijos vadovės Sigitos Dabulės teigimu, daugiausia dėl pastarųjų įvykių rinkoje nukentėjo naujos arba silpnesnės bendrovės, nes dauguma gyventojų atsigręžė į stipriuosius rinkos dalyvius.
„Stebėdami pastarųjų metų rezultatų augimą, galime teigti priešingai – žmonės pradėjo atsirinkti, kurie turizmo rinkos žaidėjai rinkoje yra patikimi, stabiliai veikiantys daug metų, o kurie tarsi kometos sušmėžuoja ryškiais kainų pasiūlymais ir perdegę krenta žemyn“, – sakė ji.
Pataria vertinti patikimumą
Stebėdami nestabilią rinką kelionių organizatoriai vieningai pabrėžia, kad planuodami savo atostogas poilsiautojai turėtų neprarasti atsargumo ir patikrinti bendroves, į kurių rankas moka pinigus.
Anot S.Dabulės, renkantis kelionių organizatorių galioja tos pačios taisyklės, kaip ir tikrinant bet kurią kitą bendrovę: verta atkreipti dėmesį į veiklos trukmę, visapusį informacijos suteikimą bei skaidrumą, nuoseklumą ir kitų klientų atsiliepimus.
„Vertinant praėjusius įvykius ir stebint dabar vykstančius procesus įstatymų leidybos srityje, aišku, kad turizmo sektorių kontroliuojančios institucijos į bankrotų prevenciją žiūri atsakingai. Tačiau, nepaisant to, patys poilsiautojai privalo būti budrūs ir atsakingai pasirinkti, kam nori patikėti savo atostogas bei joms skirtus pinigus“, – sakė E.Malakauskas.
Galimybė pasipelnyti
Nors jau kurį laiką svarstoma apie Turizmo įstatymo sugriežtinimą, šiuo metu neapsukrūs klientai dar gali pakliūti į kelionių organizatorių pinkles. Patiriančios sunkumų bendrovės turi galimybių papildyti savo lėšų krepšelį net ir žinodamos, kad ateityje savo įsipareigojimų vykdyti negalės.
Pagal įstatymą kelionių organizatorius gali pardavinėti keliones net ir tam laikotarpiui, kai dokumentai, užtikrinantys jo prievolių vykdymą, jau nebegalios. Todėl nusipirkusiems išankstinių kelionių gali tekti aiškintis dėl neįvykusios kelionės su pažymėjimų nebeturinčiomis įmonėmis.
Valstybinio turizmo departamento Finansų valdymo ir administravimo skyriaus vyresnioji specialistė Aušra Pauliukienė pabrėžė, kad turistams, kurie sumokėjo už keliones, tačiau paslaugų negavo, nuostoliai kompensuojami. Anot jos, kompensacijos mokamos iš jau turimo kelionių organizatoriaus draudimo, o ne paties kelionių organizatoriaus lėšų. Todėl, pašnekovės teigimu, klientams nereikia baimintis, kad kelionių organizatorius kompensacijoms lėšų neturės.
Giedrė Tomkevičiūtė
NORDIA BAUBLYS & PARTNERS
Draudimo sutartis tarp kelionių organizatoriaus ir draudimo įmonės sudaroma iki vienų metų, tad galima situacija, kai turistinės kelionės pirkėjas moka už kelionę, kuri prasidės vėliau, nei baigiasi kelionių organizatoriaus turimas draudimas. Turizmo įstatyme numatyta, kad kelionių organizatoriaus pažymėjimo galiojimas panaikinamas, jeigu paaiškėja, jog paslaugų teikėjas neturi draudimą patvirtinančio dokumento, – tokiu atveju kyla rizika, kad, nepratęsus draudimo ir panaikinus kelionių organizatoriaus pažymėjimo galiojimą, kelionė neįvyktų ir turistas patirtų nuostolių.
Svarbu, kad kelionės pirkėjas pasidomėtų, kada baigiasi kelionių organizatoriaus draudimas, – kelionių organizatorius privalo savo interneto svetainėje ir sudaromose turizmo paslaugų sutartyse skelbti duomenis apie draudimo įmonę, vykdančią kelionių organizatoriaus prievolių įvykdymo laidavimo draudimą, taip pat draudimo sutarties galiojimo terminą, draudimo liudijimo numerį.
Pabrėžtina, jog draudžiamuoju įvykiu laikomas kelionių organizatoriaus prievolių nevykdymas (pavyzdžiui, neįvykdyta kelionė) dėl kelionių organizatoriaus pažymėjimo panaikinimo, kelionių organizatoriaus nemokumo, jei šios priežastys atsirado draudimo galiojimo laikotarpiu. Taigi turistas per 3 mėnesius nuo draudžiamojo įvykio dienos dėl laidavimo draudimo išmokos turi kreiptis į Valstybinį turizmo departamentą. Draudimo įmonė atlygina už organizuotą turistinę kelionę, jei šiai dar neprasidėjus paaiškėja, kad kelionių organizatorius negalės pradėti vykdyti turizmo paslaugų teikimo sutarties.
Naujausi komentarai