Pereiti į pagrindinį turinį

Vilkikų vairuotojams privalomi mokymai gali gerokai brangti ir ilgėti

2021-04-13 07:18

Būsimi profesionalūs vilkikų ir autobusų vairuotojai vietoj žadėtos supaprastintos jų parengimo tvarkos, kurią siūlė Susisiekimo ministerija, gali sulaukti priešingo rezultato – jau nuo kitų metų vairuotojų mokymų trukmė gali smarkiai pailgėti, o mokymų paslaugos gerokai pabrangti.

freepik.com nuotr.

Apie tai įspėja Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacija ir trys didžiausios vežėjų asociacijos – „Linava“, Tarptautinio transporto ir logistikos aljansas bei Lietuvos vežėjų sąjunga.

Transporto sektoriaus ir privačių mokymo įstaigų atstovai vieningai pasisako, kad profesionalių vairuotojų 95 kodo kompetencijos įgijimas ir kėlimas būtų lankstesnis ir modernus, atitinkantis pažangių ES valstybių taikomą praktiką. Būtent tokį susitarimą prieš dvejus metus pasiekė Vyriausybė ir socialiniai partneriai.

Tuo pačiu bendrai nuspręsta pasirinkti veiksnų švietimo ir transporto sektoriaus poreikius atitinkantį teisinį reguliavimą, suderintą su Europos Sąjungos direktyva (2018/645), kai 95 kodo vairuotojų mokymas būtų  priskirtas neformaliajam mokymui, įgyjant kompetenciją, o jo organizavimas ir kontrolė priskirta Susisiekimo ministerijai.

Tuo tarpu Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) blokuoja socialinių partnerių pasiektą susitarimą ir siekia, kad profesionalių vairuotojų mokymas ir jų kompetencijos kėlimas būtų palikti išskirtinai šios ministerijos reguliavimo sričiai, teigia transporto sektoriaus ir privačių mokymo įstaigų atstovai. Šiuo metu 95 kodo mokymą reglamentuoja Profesinio mokymo įstatymas, pagal kurį parengtos profesionalių vairuotojų mokymo programos neatitinka minėtos ES direktyvos nuostatų.

Pasak rinkos dalyvių, ŠMSM reglamentavimu įteisinta nauja vairuotojų mokymo tvarka, pagal kurią 95 kodo privalomi mokymų kursai vilkikų ir autobusų vairuotojams nuo 2022 sausio 1 dienos būtų vykdomi pagal gerokai ilgesnės trukmės modulinio profesinio mokymo programas.

Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentės Jurgitos Kuliešienės teigimu, pagal naująją tvarką pirminio mokymo trukmė bus tris kartus ilgesnė, todėl prognozuojama, kad atitinkamai pabrangs daugiau kaip du kartus. Ji neabejoja, kad profesionalūs vairuotojai rinksis šį mokymą kitose ES valstybėse, kurios taiko kur kas lankstesnius ir greitesnius vairuotojų parengimo modelius, o jų 95 kodo mokymo baigimo pažymėjimai bus pripažįstami visose ES, kaip numato direktyva.

„Linavos“ generalinio sekretoriaus Zenono Buivydo teigimu, ši situacija reiškia realią grėsmę, kad jaunimas ir vyresnio amžiaus asmenys Lietuvoje, taip pat ir trečiųjų šalių piliečiai, neturintys jokios profesijos, tačiau turintys C, CE, D, DE vairuotojų pažymėjimus, negalės patekti į profesionalių vairuotojų darbo rinką.

Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso generalinio sekretoriaus Povilo Drižo teigimu, ES direktyva nereikalauja, kad 95 kodo mokymas būtų priskirtas formaliajam profesiniam mokymui, tačiau Lietuvoje jis yra priskirtas būtent formalaus profesinio mokymo sričiai.

„Tarptautinės kelių transporto sąjungos IRU duomenimis, visose ES šalyse, išskyrus Lietuvą, profesionalių vairuotojų 95 kodo mokymas ir jų kompetencijos kėlimas priskirtas neformaliajam mokymui. Kai kuriose ES šalyse net nėra pirminio mokymo, o kompetencijų įgijimas vyksta egzamino būdu“, – sako P. Drižas.

Šiuo metu 95 kodo mokymai norintiems tapti vilkikų vairuotojais kainuoja vidutiniškai 500 eurų, o pasikeitus tvarkai prognozuojama, jog mokymo kaina pasieks 1000 eurų. Jei reikalingas privalomas žinių atnaujinimas kas 5 metus, tokie kursai dabar kainuoja vos keliasdešimt eurų, o pasikeitus tvarkai – kaina išaugtų.

„Mums kelia nerimą siekiai 95 kodo mokymą priskirti išimtinai formaliajam profesiniam mokymui. Pagrindinis to motyvas – apginti valstybinių sektorinių profesinio mokymo centrų interesus, tuo pačiu iš mokymo proceso galimai eliminuojant privačius mokymo teikėjus“, – sako J. Kuliešienė. Pasak jos, šiandien nė vienas privatus mokymo teikėjas nėra įgijęs licencijos vairuotojų pirminio mokymo modulinei programai. Dėl kokių priežasčių? Greičiausiai dėl profesinio mokymo programose nustatytų perteklinių reikalavimų, svarsto specialistė.

Rinkos dalyviai baiminasi, kad siekis atstovauti siauriems valstybinio mokymo centrų interesams gali sugriauti profesionalių vairuotojų mokymo ir jų kvalifikacijos kėlimo sistemą Lietuvoje, apriboti vairuotojų patekimą į darbo rinką.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų