Apie tai – pokalbis su „noriu personalo sprendimų grupės“ personalo atrankų konsultante Migle Lapinskaite, kuriame bus aptarta, kaip prisistatyti, ką privalu žinoti ir kas pakiša koją ne vienam kandidatui darbo pokalbio metu.
1. Atvykimas – ar tai tikrai taip keblu?
– Sulaukę skambučio dėl darbo susitikimo dažniausiai būnate informuotas kur, kada ir su kuo vyks susitikimas – jeigu ne, niekada nebijokite paklausti! Greičiausiai pirmoji klaida, parodanti jūsų nesupratingumą ir būna skambučiai / žinutės iki susitikimo likus 5 minutėms: kur sustoti atvykus automobiliu? Ko ieškoti atvykus? Kokiu telefonu kreiptis, jeigu įvyktų nenumatyti įvykiai – galbūt susisiekti bendruoju telefonu ir informuoti administratorę? Ir daugelis panašių pasiteiravimų. Būtent šiuos klausimus turite užduoti kvietimo metu ir, žinoma, nebijokite pasiruošti tam iš anksto – gavus adresą pasižiūrėkite, kiek laiko nuo jūsų planuojamos vietos užtruks nuvykti iki susitikimo vietos, ar atvykus turėsite kur pasistatyti automobilį, koks tai pastatas ir kiek laiko užtruksite susitikime. Taip pat nepamirškite pasilikti laiko rezervą būtent tiems netikėtiems įvykiams, kurie nutinka tada, kai to mažiausiai tikitės. Būtent šie dalykai parodys, jog jūs planuojate laiką, esate supratingas ir nuovokus. Žinoma, jeigu nutiko taip, kad vėluojate – tai ne pasaulio pabaiga, visada galite paskambinti, pasakyti situaciją ir perkelti susitikimo laiką. Būtent šie žingsniai parodys jūsų atsakingumą, motyvaciją bei susirūpinimą. Greičiausiai reikėtų paminėti ir tai, jog visgi melagingi pranešimai skamba labai neįtikinamai ir būtent mums, atrankų konsultantams gali būti girdėti šimtus kartų... Būkite nuoširdūs – nutinka įvairių, gyvenimiškų situacijų ir geriau pasakyti tiesą nei išgalvotą istoriją apie tai, kaip ant jūsų automobilio, prieš pat susitikimą, nukrito meteoritas.
2. Apranga – kada gali būti įdomi, o kada privalo būti oficiali?
– Greičiausiai daugelis perskaitę šį punktą pagalvojote – na jau kaip apsirengti, tai aš tikrai žinau! Kas čia gali būti sudėtingo? Nustebtumėte sužinoję, kokia didelė dalis visuomenės nežino, ką reiškia „oficiali / dalykiška apranga“. Gavę pakvietimą į darbo pokalbį, pagalvokite ir paieškokite idėjų internete, kokie gali būti oficialūs aprangos deriniai, ypač tada, kai kandidatuojate į aukštesnės kvalifikacijos poziciją. Konservatyvesnės aprangos reikalauja bankai, konsultacijų, teisinių paslaugų bendrovės bei kitos įstaigos. Einant būtent į tokį susitikimą reikėtų vengti pernelyg margos, spalvotos aprangos, ryškaus makiažo bei netvarkingos šukuosenos. Pasistenkite būti konservatyvūs, su vienos ar dviejų spalvų aprangos deriniu, minimaliu kiekiu aksesuarų bei tvarkingai atrodančia šukuosena. Jeigu kandidatuojate į vidurinės grandies specialistus – galbūt užteks ir tvarkingų kelnių bei išlygintų marškinių, kas parodys, jog esate adekvatus ir suprantate susitikimo svarbumą. Kiekvienas iš mūsų turi žinoti, kada gali apsirengti laisvai, panaudodamas tam tikrus aksesuarus, o kada tiktų ir kostiumas su kaklaraiščiu. Tokiose srityse kaip klientų aptarnavimas, reklama, leidyba, dizainas – galite drąsiau atskleisti save, juk galbūt tai, kaip jūs mokate perteikti save ir bus jūsų kelias į sėkmę? Žinoma, nereikia persistengti ir parodyti to, kas nesate. Kiekvienas iš mūsų turime savitą stiliaus pojūtį, tad daugeliu atveju užtenka tiesiog būti tvarkingu, o ne pirkti naują kostiumą, kas kartais gali ir pakišti koją, nes su juo jūs tiesiog nebūsite jūs. Taip pat svarbu paminėti, jog susipažinti su įmonės kultūra galite peržiūrėję įmonės svetainę, darbuotojų ar renginių nuotraukas, taip tikrai neprašausite su apranga. Dažnai į susitikimus lekiate po darbo, kelionių, kitų veiklų, tad gali būti atvejų, kai verta pasistengti atrodyti tinkamai arba bent atsiprašyti, parodant savo supratingumą, tad pretenduojant į atitinkamas pozicijas reikėtų save pristatyti kiek kitaip. Reikėtų nepamiršti ir to, jog nesvarbu, koks jūsų amžius ar turima darbo patirtis – kiekvienas turi būti nuovokus bei suprantantis esamą situaciją ir tai, į kokį susitikimą eina. Jeigu nesate tvirtas dėl tam tikrų aprangos detalių ar pačios aprangos, kiekvienu atveju verta pasikonsultuoti su kolega, draugu ar šeimos nariu, paieškoti informacijos internete. Kelios nuomonės geriau nei viena, kartais skubota mintis.
3. Pokalbis – ką daryti, kad viskas praeitų sklandžiai?
– Greičiausiai vienas iš dažniausiai kartojamų patarimų, tai nesijaudinti, būti pozityviam bei mandagiam ir viskas praeis sklandžiai. Sakysite, jog lengva kalbėti, kai matome jus iš šalies? Nė velnio! Atrankos konsultantams ir darbdaviams ne mažiau svarbu, kad pokalbis būtų sėkmingas ir norimą kandidatą pavyktų sudominti įmone. Atrankų pokalbiai gali vykti įvairiu formatu, galite sutikti ir šiltą, pozityvią atmosferą kuriančių pašnekovų, ir formalių, kurių tikslas yra tiesiog apsikeisti reikalinga informacija. Pokalbių metu galite patirti ir spaudimą, keleto apklausėjų „sunkių“ ar net nekorektiškų klausimų. Kokia situacija bebūtų – rekomendacija būtų tiesiog išlaikyti pozityvų nusiteikimą, mandagumą, išlikti konstruktyviam ir dalykiškam susitikimo metu. Atrankose rečiau taikomi „stress interviu“ (liet. stresinio pobūdžio) gali virsti tikru išbandymu! Šis metodas reikalauja profesionalumo ir iš atrankos vykdytojo, ir iš jūsų pusės ir yra dažniau taikomas aukštesnio lygio pozicijoms, kuriose spaudimas, stresas, konfliktų valdymas – kasdienybė. Kaip elgtis? Viskas priklauso nuo esamos situacijos, į kokią poziciją kandidatuojate ir ar joje bus stresinių situacijų, verslo šakos, organizacijos kultūros ir, žinoma, jūsų noro būti tokioje aplinkoje. Net ir pačias sudėtingiausias situacijas išnaudokite savo naudai – išlaikytas mandagumas, pokalbio palaikymas bei klausimų uždavimas parodys, kad jūs esate susidomėjęs, įsigilinęs į situaciją ir, kad jums tikrai rūpi tai, dėl ko atėjote. Neretai tylėjimas ir nereagavimas ar nesakymas rodo, jog jūs ne visai supratote kontekstą, gal kažko nežinote ir nedrįstate sakyti, esate neužtikrintas ar galbūt nekompetentingas. Rekomendacija būtų domėtis, klausti ir kartu kurti diskusiją. Neretai būtent įdomus pašnekovas laimi konkurenciją prieš kitus, neprastesnius kandidatus atrankoje, nes jis mąstė bei kalbėjo plačiau, rado būdų papasakoti apie savo vertingas patirtis, darbui reikalingas asmenines savybes bei turimus įgūdžius. Reikėtų nepamiršti, jog kompetencijos bei turima patirtis dar ne viskas, svarbu tai gebėti atskleisti, sukurti gerą įspūdį. Žinoma, nepamirškite, jog tai oficialus pokalbis ir neleiskite sau per daug – neformali kalbos maniera, kalbos „šiukšlės“, žargonas ar tuo labiau keiksmažodžiai darbo pokalbiui yra netinkami. Darbdavio ar atrankos konsultanto kalbėsena ir klausimai dažnai sufleruoja, ko iš jūsų tikimasi, tad atidžiai klausykite. Pokalbio metu nerekomenduojama kritikuoti buvusius darbdavius ar vadovus bei kitų dalykų, kurie parodys jūsų neigiamą nusiteikimą darbdavio ar siūlomų darbo funkcijų atžvilgiu. Tokiose vietose turėtumėte išmokti „pagauti save“ ir prisiminti, jog šiuo metu žengiate naująjį karjeros laiptelį ir praeitį reikėtų palikti su geromis mintimis bei emocijomis.
4. Laukimas – ar mokame tą daryti?
– O taip, atrodo kvailas klausimas, tiesa? Juk nieko daryti nereikia, reikia tiesiog laukti skambučio iš darbdavio, jog aš jau priimtas! Greičiausiai nedidelis procentas, tokia atrankos eiga ir būna, tačiau kitus kartus, kai nesate užtikrinti, galite turėti įtakos patys. Taigi, jeigu jaučiate, jog pasirodėte gerai – kūrėte diskusiją, atsakėte į klausimus ir papasakojote daug daugiau apie save – sveikiname, greičiausiai būsite vienas iš atrankos finalistų, nes visgi abipusis, teigiamas ryšys jaučiamas ne tik personalo atrankos konsultantui ar darbdaviui, bet ir jums. Tačiau ką daryti, jeigu jaučiate, kad susimovėte ar nepasakėte visko, ko norėjote? Pirmas veiksmas praėjus keletui dienų, tai pabandyti paskambinti ir pasiteirauti – ar jūsų kandidatūra svarstytina ir, žinoma, nepamirškite paminėti, jog jus tikrai ji domina. Būkite mandagus bei pozityvus, galbūt telefoninio pokalbio metu būsite persvarstytas iš naujo? Būtent tai parodys, kad jūs tikrai esate motyvuotas bei atsakingas. Aišku, tik nepersistenkite ir neskambinkite kelis kartus per dieną ar net ištisą savaitę. Neigiami atsakymai gali tiesiog ir reikšti neigiamą atsakymą – jūsų tiesiog nebesvarsto tolimesniuose etapuose ir stengtis daryti neigiamą įspūdį ar netgi burnoti, nevertėtų. Galbūt koją pakišo ne jūsų kompetencija ar turima darbo patirtis, o asmeninės savybės, kurios, vadovo nuomone, būtų ne visai priimtinos likusiai komandos daliai. Bet tokiu atveju – teigiamu ar neigiamu – darbdavys informuoja apie tolimesnius etapus, tad belieka apsišarvuoti kantrybe ir laukti. Jeigu ne šis, tai kitas, ar dar kitas pasiūlymas bus tikrai jūsų – telieka tikėti savimi, savo sugebėjimais bei tuo, jog visi mes turime savo kelią.
Taigi, pasiruošti darbo pokalbiui bei susitikimui su darbdaviu galite iš anksto – susipažinti su įmonės veikla, konkurencine aplinka, kompanijos vertybėmis, apgalvoti jums svarbius klausimus ir prisistatymo aspektus, tinkamai atrodyti bei pasitikėti savimi darbo pokalbio metu. Šiomis dienomis galite rasti įvairių patarimų, pamokymų ar net akivaizdžių klaidų internete, tad netingėkite ir padarykite viską, ką galite! Pasidomėti ir pradėti galite nuo atrankos kompanijų ir jų turimų darbo pasiūlymų. Pokalbio metu konsultantai jums gali padėti „išryškinti“ stipriąsias savo puses, duoti kitų vertingų patarimų. Kalbėkite, klauskite, diskutuokite – būkite atviri ir pozityvūs. Tik nuo jūsų požiūrio ir noro priklauso, kuo būsite rytoj. Sėkmės!
Apie karjeros galimybes galite pasidomėti čia.
Naujausi komentarai