„Ignitis“ užsimojo pribaigti verslą? Pereiti į pagrindinį turinį

„Ignitis“ užsimojo pribaigti verslą?

2022-08-30 02:00

Elektros kainoms šokus į neregėtas aukštumas, tiekėjai patiria nuostolių, nes privatūs klientai spėjo užfiksuoti kainą. Verslas moka biržos kainą, bet „Ignitis“ užsimojo išlupti dar daugiau.

Neapsimoka: „Ignitis“ su verslu nutraukia sutartis, nes esą nepajėgia vienos kainos dedamosios kompensuoti savo lėšomis.
Neapsimoka: „Ignitis“ su verslu nutraukia sutartis, nes esą nepajėgia vienos kainos dedamosios kompensuoti savo lėšomis. / I. Gelūno / BNS nuotr.

Nutraukta sutartis

Kelios bendrovės su „Kauno diena“ pasidalijo valstybės kontroliuojamos bendrovės „Ignitis“ laišku, kad nuo spalio 1 d. jiems nebebus tiekiama elektros energija. Priežastis – neapsimoka.

Nemažai verslo klientų gavo „Ignitis“ laiškus, kad turi kiek daugiau nei mėnesį rasti kitą elektros energijos tiekėją arba su „Ignitis“ pasirašyti naują sutartį, nes turėta sutartis nutraukiama.

„Apgailestaujame, bet, atsižvelgdami į esamą situaciją elektros energijos rinkoje, išaugusius savikainos kaštus, rizikas ir ateinančių laikotarpių elektros energijos rinkos prognozes, mes nebegalime tęsti Sutarties esamomis sąlygomis, todėl, laikydamiesi Sutartyje nustatytų terminų, informuojame apie neterminuotos Sutarties nutraukimą nuo 2022 10 01“, – dėstoma verslininkams atsiųstame laiške.

„Ignitis“ atstovai pridūrė, kad tikisi tolesnio bendradarbiavimo ir kad juridiniai asmenys pasirašys naujas sutartis, žinoma, jau kitomis sąlygomis ir kainomis už suvartotą elektros energiją.

„Vertindami ilgalaikio bendradarbiavimo patirtį ir siekdami išsaugoti sutartinius santykius, jums siūlome sudaryti naują elektros energijos tiekimo sutartį ateities laikotarpiams individualiai jums pritaikytomis sąlygomis. Dėl naujos sutarties sudarymo ne vėliau kaip iki 2022 09 18 su jumis susisieks bendrovės Verslo sprendimų vadovas“, – nurodoma verslo klientams.

Nuostolius dengs verslas?

Į „Kauno dieną“ kreipėsi net keletas verslo atstovų. Jie svarstė, kad „Ignitis“ su juridiniais asmenimis nutraukia sutartis ir siekia padidinti kainas, kad būtų padengiami nuostoliai, kuriuos patiria dėl fiziniams klientams, pas kuriuos yra fiksuotas tarifas, tiekiamos elektros energijos.

Tačiau verslo subjektų padėtis ir taip buvo kitokia. Niekas jiems nesiūlė fiksuotų planų, todėl už suvartotą elektrą bendrovei „Ignitis“ mokėjo biržos kaina. Tad verslininkams kyla klausimų, kokių nuostolių gali patirti elektros tiekėjas, jei verslui kaina vis tiek kas mėnesį priklauso nuo biržos?

„Tik nuskambėjo, kad „Perlas energija“ vienašališkai pakeitė vartotojų fizinių asmenų sutartis, „Ignitis“ tuo pat metu inicijuoja verslo vartotojų sutarčių nutraukimą. Motyvai tokie patys – nebeapsimoka“, – skundėsi kelių bendrovių atstovai.

Kokių nuostolių gali patirti elektros tiekėjas, jei verslui kaina vis tiek kas mėnesį priklauso nuo biržos?

„Verslo vartotojai neturėjo jokios fiksuotos kainos – mokėjo bendrovei „Ignitis“ biržos kaina. Dar papildomai buvo pridėta „Ignitis“ marža. Be to, reikia nepamiršti, kad greta šių dedamųjų, verslo vartotojai dar moka ESO sąskaitas už tinklus“, – piktinosi verslininkai.

Jie pripažino, kad teisiškai „Ignitis“ elgiasi nepažeisdamas sutarties, nes joje numatyta, kad neterminuotas sutartis galima nutraukti, įspėjus prieš 30 dienų. Žinoma, elektros tiekėjas pasiūlys naują sutartį, tačiau verslininkai neabejoja – ji bus gerokai prastesnė, todėl išlaidos už elektrą tik didės. Tai gali turėti įtakos produktų ir paslaugų kainų didėjimui.

„Priešingai nei privatūs klientai, verslo vartotojai negavo ir jokios valstybės 9 ct kompensacijos. Pranešime „Ignitis“ rašo, kad pasiūlys naujas sąlygas, bet akivaizdu, kad jos bus tik blogesnės“, – skundėsi verslininkai.

Skundas: su gyventojais „Ignitis“ negali nutraukti fiksuotų sutarčių, todėl verslininkai įsitikinę, kad nuostolius bandoma dengti jų sąskaita. Justinos Lasauskaitės nuotr.

Bando teisintis

„Kauno diena“ paprašė „Ignitis“ atstovų pakomentuoti, kodėl nutraukiamos elektros tiekimo sutartys su verslo subjektais. Norėjome išsiaiškinti, kokių nuostolių patiria elektros tiekėjas, jei verslas nebuvo fiksavęs kainos ir vis tiek mokėjo biržos kaina.

„Šiuo atveju kalbama apie neterminuotas biržinės kainodaros sutartis, kurių sąlygos tiek verslo klientui, tiek tiekėjui, iš anksto įspėjus, leidžia koreguoti sąlygas arba, jei kuri nors pusė nesutinka, jas nutraukti“, – dėstė „Ignitis“ Ryšių su visuomene projektų vadovė Laura Beganskienė.

Ji nurodė, kad sutartis esą teko nutraukti dėl to, jog pakilo viena kainos dedamųjų, todėl „Ignitis“ negali išaugusio skirtumo padengti savo lėšomis.

„Su verslo klientais sudarytos neterminuotos biržinės kainodaros sutartys buvo pasirašytos tuo metu, kai įprasta elektros energijos kaina siekė apie 50 eurų už MWh. Biržinės kainos struktūroje taip pat įtraukta papildoma fiksuota dedamoji, padengianti kitas su elektros tiekimu susijusias išlaidas.

Šiuo atveju, kadangi kainos išaugo iki 300 eurų už MWh ir daugiau, fiksuota dedamoji nebepadengia su elektros kainos dydžiu tiesiogiai susijusių elektros balansavimo išlaidų, todėl fiksuota dedamoji turi būti keičiama. Dėl šios priežasties, laikydamiesi sutartyje numatytų terminų ir sąlygų, klientus informavome apie sutarties nutraukimą ar sąlygų koregavimą“, – bandė aiškino L.Beganskienė.

Ji vylėsi, kad „Ignitis“ ras su klientais bendrą sutarimą, o naujai siūlomos neterminuotų sutarčių sąlygos verslui bus priimtinos. „Vis dėlto, jeigu klientai apsispręs paslaugas pirkti iš kitų tiekėjų, jie tą teisę turi“, – pridūrė „Ignitis“ atstovė.

Prognozė: dėl vis dar didėjančių elektros kainų, tikėtina, brangs prekės ir paslaugos. Evaldo Šemioto nuotr.

Ministerija problemų nemato

Energetikos ministerija nemato problemų, kad „Ignitis“ su verslo atstovais nutraukia sutartis, nes išaugus biržinės elektros kainoms, esą neapsimoka tiekti tokios paslaugos.

Iš ministerijos komentaro apie „Ignitis“ nutraukiamas sutartis laukėme beveik savaitę. Dienraštis teiravosi, kaip ministerija vertina „Ignitis“ poelgį, kokią reikšmę tai turės nepriklausomų elektros tiekėjų reputacijai, ar ministerija imsis kokių nors veiksmų, kad apsaugotų ir verslo klientus nuo sutarčių keitimo ar nutraukimo.

Tačiau Energetikos ministerijos atstovai savo komentare tik išskyrė, kad tai esą kitoks atvejis nei „Perlo Energijos“. Tad galima suprasti, kad „Ignitis“ elgiasi sąžiningai ir nieko papildomai kontroliuoti ar kompensuoti verslui ministerija neketina.

„Jūsų minima situacija nėra tokia pati, kaip „Perlo Energijos“ atvejis. Šiuo atveju kalbama apie neterminuotas biržines sutartis: jose nėra fiksuotų kainų, abi pusės sutartais terminais sutartį gali keisti arba nutraukti ir klientai neperkeliami į kitą planą. Mūsų žiniomis, minėta bendrovė nuolat palaiko santykius su verslo klientais ir juos informuoja dėl sąlygų keitimo“, – komentarą pateikė Energetikos ministerijos komunikacijos grupė.

Komentaras

Marius Horbačauskas, Kauno krašto pramonininkų ir darbdavių asociacijos prezidentas

Tokį „Ignitis“ veiksmą vertinu labai neigiamai. Mano manymu, tai yra labai nesąžiningas elgesys, nes verslo įmonė, ypač tokia didelė kaip „Ignitis“, savo rizikas turi iš anksto numatyti. Jei sutarė vienas sąlygas, turi jų laikytis ir valdyti riziką. Esu girdėjęs iš „Ignitis“ vadovų, kad jie buvo numatę įvairių finansinių priemonių, kad galėtų tas sąlygas išlaikyti.

Su verslu sudaromos įvairios elektros energijos tiekimo sutartys, tikrai gali būti ir fiksuotų. Tačiau jei nutraukiamos net ir nefiksuotų kainų sutartys, yra visiškai nesąžininga. Akivaizdžiai „Ignitis“ naudojasi konkurencijos trūkumu ir savo oligapoline situacija.

Bendrai vertinant elektros rinkos liberalizavimas yra geras dalykas, tačiau jis vykdomas visiškai netinkamu laikotarpiu. Tas pats „Ignitis“ šiuo metu nėra visiškai tolygus kitiems rinkos žaidėjams, žinant jo svorį, turimą infrastruktūrą, kurią jie valdo. Tačiau, manau, kad po tokio „Ignitis“ elgesio verslo atstovams reikėtų ieškoti alternatyvų, tik klausimas, kiek tokiu metu jų yra.

Šiuo momentu esu įsitikinęs, kad valstybė turi įsikišti ir padėti verslui, nes jei ji neįsikiš, nustums problemą į priekį. Verslas tampa nekonkurencingas su tokiomis energijos kainomis. Vadinasi, ateityje bus prarasti užsakymai, prapuls patys verslai, o kartu ir sukurtos darbo vietos. Nepadėti verslui tokiu metu yra labai trumparegiškas požiūris, nes problemos valstybei ateis per didėjantį bedarbių ir išmokų kiekį.


Traukiasi iš rinkos

Primename, kad antrajame elektros energijos liberalizavimo etape nepriklausomą tiekėją turėjo pasirinkti vartotojai, kurie per metus išnaudoja daugiau nei 1 tūkst. kWh. Maždaug 180 tūkst. vartotojų tiekėju pasirinko „Perlas Energiją“, bet ši neatlaikė biržoje padidėjusių elektros kainų ir stabdo veiklą.

Kaip skelbė BNS, „Perlas Energija“ rugpjūčio 5 d. pranešė keičianti visų klientų sutartis – pasirinkusieji fiksuotas kainas perkeliami į kintamos kainos planą „Birža“ – jo tarifai priklauso nuo elektros kainos biržoje. Įmonės vadovo Viliaus Juraičio teigimu, šį sprendimą lėmė tai, kad nuo praėjusių metų pabaigos nuolat auga energetinių resursų kainos, todėl teikti vartotojams fiksuotos kainos planus tapo nebeįmanoma.

Rugpjūčio viduryje „Perlas Energija“ pranešė stabdanti veiklą elektrą klientams ji tieks iki rugpjūčio 31 d., o naują tiekėją jie turi pasirinkti iki rugpjūčio 28 d. Bendrovė esą veiks, kol išparduos turtą, išmokės kompensacijas klientams, atsiskaitys su kreditoriais ir partneriais, o jos akcininkai negaus jokio turto ir uždarbio įmonę uždarius.

Pasak įmonės vadovo, „Perlas Energija kompensuos skirtumą tarp fiksuotos sutartyje numatytos kainos ir naujo tiekėjo kainos. Dėl kompensavimo tvarkos įmonė teigia besitarianti su Energetikos ministerija ir Valstybine energetikos reguliavimo taryba (VERT).

Centrinė valdžia nurodė, kad „Perlo Energijos“ klientais bus pasirūpinta, jie esą gaus kompensacijas.

„Perlo Energijos“ klientais iki metų pabaigos bus pasirūpinta, nepaisant to, kaip kam atrodo vieni ar kiti mano pasisakymai, bet Vyriausybė savo atsakomybę jaučia ir savo darbą padarys“, – interviu LRT radijui sakė premjerė Ingrida Šimonytė.

Kaip skelbė BNS, Vyriausybės vadovė nelaiko dabartinės situacijos elektros rinkoje chaosu ir nemano, kad dėl to turėtų prisiimti atsakomybę energetikos ministras.

„Nevadinčiau šios situacijos chaosu, nes didžioji dalis vartotojų nepriklausomą tiekėją pasirinko, užsifiksavo kainas ir jos yra tikrai palankesnės, nei prognozuojamos ateinantį pusmetį. Todėl man atrodo, kad yra daug sutirštinimo šiuo atveju, nes tai yra konkrečios bendrovės problema ir ją per artimiausias kelias savaites Vyriausybė išspręs“, – sakė I.Šimonytė.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra