Tokias išvadas susisiekimo ministrui Rokui Masiuliui pateikė ministerijos darbo grupė, atlikusi „Smiltynės perkėlos“ viešųjų pirkimų auditą ir darbuotojų skundų tyrimą, pranešė ministerija.
„Tyrimo išvadas skubiai pateikėme bendrovės valdybai – nustatyti veiklos skaidrumo pažeidimai, netinkamo elgesio darbe faktai reikalauja neatidėliotinų veiksmų. Bendrovės valdyba įpareigota spręsti aptiktas problemas ir priimti reikiamus sprendimus“, – pranešime sakė R. Masiulis.
Pasak jo, tyrimas inicijuotas gavus signalų, kad bendrovės vadovybė nesivadovauja skaidrumo ir verslo etikos standartais.
Darbo grupė įvertino 8 „Smiltynės perkėlos“ konkursus, skelbtus 2017–2019 metais. Iš jų įvyko tik vienas, penki dėl skundų nutraukti (du iš jų – Viešųjų pirkimų tarnybos nurodymu), dar dviejų pirkimų procedūros vyksta.
Centrinio viešųjų pirkimų portalo duomenimis, 2017 metais perkėla nutraukė 1,3 mln. eurų vertės keltų rampų rekonstrukcijos konkursą, be to, neįvyko pernai ir šiemet skelbti 12 mln. eurų vertės naujų keleivinių keltų bei 2,8 mln. eurų katamarano pirkimo konkursai.
Pernai gegužę įmonė pasirašė 81 tūkst. eurų vertės keltų „Baltija“, „Neringa“ ir „Žalgiris“ rampų rekonstrukcijos projekto parengimo ir techninės priežiūros sutartį su bendrove „Western Baltic Engineering“,
Tyrimo metu nustatyta, kad konkursų objektai buvo nepagrįstai stambinami, tiekėjams kelti konkurenciją ribojantys reikalavimai, o kai kuriais atvejais buvo proteguojamas vienas tiekėjas, skelbia ministerija.
BNS žiniomis, audito išvadose rašoma, kad naujų keltų pirkimo konkursą, tikėtina, turėjo laimėti olandų bendrovė, katamarano – ispanai, neoficialiai susitarus su tiekėjais. Įtarti išankstinius susitarimus leidžia dažnos ir ilgos „Smiltynės perkėlos“ vadovo komandiruotės į Olandiją ir Ispaniją pas konkrečius tiekėjus.
Pavyzdžiui, įmonės vadovas Darius Butvydas ir technikos ir saugios laivybos direktorius Mindaugas Čiakas du kartus lankėsi pas potencialią katamarano tiekėją Ispanijos „Rodman Polyship“, 6 kartus – pas Nyderlandų „Aqualiner dėl laivo „Smiltynė“ nuomos ir pardavimo.
BNS turimi duomenys rodo, kad nuo 2017 metų spalio šiai įmonei nuomotas laivas 2018 metų rugsėjį jai parduotas už 1,15 mln. eurų. Tačiau už „Smiltynę“ laiku – iki 2018 metų pabaigos – neatsiskaityta, sumokėta tik 10 proc. jo vertės, o „Smiltynės perkėla“ laivo nesusigrąžino.
Pasak ministerijos, bendrovės viešųjų pirkimų komisija nėra savarankiška, nes galutinį sprendimą lemdavo vadovo nuomonė, nepaisant to, kad komisijoje kelta abejonių dėl pirkimų.
Ministerijos auditoriai siūlo įmonei atnaujinti viešųjų pirkimų komisiją, įsteigti pareigybę, atsakingą už korupcijos ir kitų rizikų prevenciją.
Nustatyta, kad neefektyviai naudotos bendrovės lėšos komandiruotėms į užsienį – per 3 pastaruosius metus joms išleista 43 tūkst. eurų, tačiau renginių darbotvarkė būdavo daug trumpesnė nei komandiruočių laikas, jų metu atostogaujama, tenkinami asmeniniai poreikiai.
Pavyzdžiui, BNS žiniomis, pernai įmonės vadovas D. Butvydas 9 dienoms vyko į komandiruotę JAV, į Tarptautinės viešojo transporto asociacijos (UITP) konferenciją „Energy Efficiency ir Waterborne Transport“, nors renginys vyko tik 2 dienas, o kitas jis atostogavo. Kelionei išleista 2,22 tūkst. eurų.
„Daugeliu atvejų komandiruotės neatnešė bendrovei jokio rezultato. Be to, dažnos ir nepagrįstai ilgos bendrovės vadovo komandiruotės pas tiekėjus taip pat leidžia įtarti išankstinius jos ir tiekėjų susitarimus dėl konkrečių pirkimų“, – rašoma ministerijos pranešime.
Pasak jo, įmonė vadovas D. Butvydas konfliktuoja su pavaldiniais, o tai blogina vidinę atmosferą visoje įmonėje.
Valdybos pirmininkas: yra procedūrinių pažeidimų
„Smiltynės perkėlos“ valdybos pirmininkas sako, kad įmonėje yra procedūrinių pažeidimų, tačiau vertinti jų kol kas nesiėmė.
„Viena, ką galiu pasakyti, matome, kad yra tam tikrų procedūrinių pažeidimų“, – BNS sakė Valdemaras Vaičekauskas.
Anot jo, ketvirtadienį vykstančiame valdybos posėdyje svarstomos darbo grupės išvados, o savo vertinimą valdyba planuoja pateikti artimiausiu metu.
V. Vaičekauskas patvirtino matęs darbo grupės išvadas, tačiau išsamiau jų nekomentavo. Jis neatsakė, ar valdyba anksčiau žinojo apie galimus pažeidimus bendrovėje.
„Viešojoje erdvėje pasirodė nemažai netikslumų ir nemažai vienašališkų nepagrįstų nuomonių. (...) Kai mes tą viską išgryninsime, nes nenorime vadovautis nepagrįstais dalykais, vienašališkais, ar juo labiau gandais, artimiausiu metu pateiksime visuomenei“, – teigė V. Vaičekauskas.
Jis taip pat sakė žinantis, kad tarp darbuotojų ir įmonės vadovo buvo kilusi įtampa, šiuos faktus taip pat aiškinasi valdyba.
„Buvo išeinant vienai darbuotojai į motinystės atostogas kilusi įtampa, ta darbuotoja parašė skundą, tą skundą aiškinosi ir tyrė ministerijos tyrimo grupė ir taip pat dabar paskutinę savaitę tą daro valdyba. Tikrai yra akivaizdu, kad kilo tam tikros įtampos, bet norint jas verifikuoti ir kompetentingai informuoti visuomenę, mes dabar tai ir aiškinamės“, – sakė V. Vaičekauskas.
Naujausi komentarai