2007-ųjų eksploatuoti netinkamų automobilių išregistravimo bumas padėjo iškuopti Lietuvos transporto parką – pagal statistiką oficialus mūsų šalies keliais važinėjančių mašinų skaičius sumažėjo iki 2 mln., o lengvųjų automobilių pernai buvo išregistruota 150 tūkst.
Tačiau, pasak "Regitros" Transporto registracijos metodikos skyriaus vyriausiojo specialisto Laimučio Skersinio, tikėtina, kad mažiausiai antra tiek automobilių-vaiduoklių, išardytų dalimis ar parduotų tinkamai nesutvarkius dokumentų, vis dar "kabo" registre. Kuo tai gresia, puikiai iliustruoja istorija, kurios herojumi ne savo noru tapo kaunietis Algirdas R. (pavardė redakcijai žinoma). Vyriškis buvo priverstas atverti piniginę ir sumokėti už nepadarytas nuodėmes.
Svetimų bėdų įkaitas
Algirdas automobilį "Ford Fiesta" pardavė daugiau nei prieš trejus metus. Kadangi sandoris sudarytas savaitgalį, sutvarkyti visus formalumus su Klaipėdoje gyvenančiais transporto priemonės pirkėjais buvo sutarta artimiausioje ateityje. Tačiau keletą kartų nepavykus susitarti dėl visiems tinkamo laiko, ilgainiui pažadai paskendo naujų rūpesčių jūroje.
Per trejus metus automobilis "Ford Fiesta" šeimininkus pakeitė bent porą kartų, o Algirdas formaliai vis dar buvo mašinos savininkas.
"Kas buvo paskutinis jos savininkas, net neįsivaizduoju. Žinau tik tiek, jog už tai, kad važiavo be vairuotojo pažymėjimo, mašina buvo paimta ir nugabenta į įmonės "Priekabos" stovėjimo aikštelę Klaipėdoje", – pasakojo kaunietis.
Kur yra automobilis, vyras sužinojo iš laiško, gauto iš skolų išieškojimo tarnybos. Jame buvo nurodyta, kad kaunietis įmonei "Priekabos" skolingas beveik 2 tūkst. litų už suteiktas paslaugas.
"Suprantu, kad padariau klaidą – iki galo nesutvarkiau automobilio dokumentų. Tačiau kodėl apie tai, kad automobilis atsidūrė aikštelėje pranešta tik dabar, kai mokestis taip išaugo. Juk surasti, kam priklauso automobilis, galima greitai. Man susidarė įspūdis, kad skola buvo auginama piktybiškai ir ieškoti kam pateikti sąskaitą buvo nuspręsta tik tada, kai suma tapo gana didelė. Visa tai sunku pavadinti kaip nors kitaip, tik kaip savotišku reketu", – širdo kaunietis.
Įdomu, kad nors skolos rašte buvo nurodyta, jog už įmonės "Priekabos" suteiktas paslaugas vyras skolingas beveik 2 tūkst., atvykus į Klaipėdą šią sumą pavyko nusiderėti iki 590 litų.
"Skola nuleista draugiškai susitarus, tačiau vis vien apmaudu dėl tokių išlaidų, nes automobilis iš aikštelės keliaus tiesiai į metalo laužą, kur taip pat reikės mokėti, kad paimtų", – apgailestavo Algirdas.
Vyriškį papiktino dar viena smulkmena. Susisiekus su "Priekabos" atstovais Algirdui buvo paaiškinta, kad automobilį, registruotą žmonos vardu, atsiimti gali jis pats. Tačiau atkeliavus į uostamiestį "Priekabos" atstovai pareikalavo žmonos įgaliojimo, todėl po savaitės Algirdui teko dar kartą sukarti daugiau nei 400 km.
Duomenų apsaugos rebusai
Prisistatyti nepanorusi bendrovės "Priekabos" atstovė tvirtino, jog šiuo atveju kaltas savininkas, kuris parduodamas automobilį iki galo nesutvarkė dokumentų.
"Jis neatliko visų procedūrų, todėl neturėtų niekam reikšti pretenzijų. Dažniausiai kalta aplinka – pavasaris, policija, vitaminų trūkumas – viskas, bet ne pats žmogus. Jei nori pakeisti pasaulį, pradėk nuo savęs. Pardavei automobilį – susitvarkyk dokumentus ir jokių rūpesčių nekils", – komentavo įmonės atstovė.
Ji tikino, kad įmonė "Priekabos" negalėjo pati ieškoti, kam priklauso automobilis, nes tą esą draudžia duomenų apsaugos įstatymas.
"Viskas, ką žinome apie aikštelėje esantį areštuotą automobilį – jo valstybinis numeris, data, nuo kada čia stovi. Kitų duomenų neturime teisės žinoti ir mums neįdomu. Palaukiame, kol teismas pažeidėjui skirs baudą už pažeidimą, dėl kurio automobilis areštuotas, ir jei šis neatvyksta atsiimti automobilio, kreipiamės į skolų išieškojimo bendrovę, kuri gali prieiti prie duomenų registro", – aiškino pašnekovė.
Formaliai duomenys skolų išieškojimo įmonei gali būti perduoti ir po pusės metų. Šiuo atveju tai buvo padaryta jau po trijų mėnesių. Bendrovės darbuotoja neslėpė: jei žmogus geranoriškas, dėl mokesčio už paslaugas galima susitarti.
Ieškoti nėra kam
Anot Klaipėdos kelių policijos biuro viršininko Alvydo Katkausko, jei pareigūnai sulaiko asmenį, turintį tvarkingus automobilio registracijos dokumentus, ieškoti oficialaus jo savininko nėra reikalo. Tai daroma tuomet, jei areštuojama be priežiūros palikta transporto priemonė.
"Automobilis – turtas to asmens, kurio vardu yra registruotas. Jis ir atsako už transporto priemonę. Policija tik surašo protokolą už pažeidimą ir perduoda bylą teismui. Neverskime policijai visų vargų, už kuriuos turi būti atsakingas pats pilietis. Automobilio savininkas turi žinoti, kam davė naudotis savo turtu ir kur jis yra", – aiškino A.Katkauskas.
Pareigūnas pabrėžė, jog savininkui apie automobilio areštą turi pranešti pažeidimą padaręs asmuo. Parduotą automobilį privaloma perregistruoti naujam savininkui. Priešingu atveju sandoris yra neteisėtas.
Klaipėdos apylinkės teismo atstovė Eglė Baužienė aiškino, jog areštuoto automobilio savininko paieškos – ne teismo funkcija. Ji pabrėžė, kad jei pirmasis savininkas nenori mokėti svetimų baudų, galima pamėginti įrodyti, jog tuo metu, kai buvo įvykdytas pažeidimas, automobilis buvo parduotas arba išieškoti skolą iš asmens, padariusio nuostolių.
Aikštelių savininkai gudrauja
Klaipėdoje praktiką atliekantis advokatas Osvaldas Martinkus tvirtino, jog pirmajam savininkui visiškai neturėtų rūpėti automobilio likimas – jis gavo pinigus ir viskas.
"Automobilis paimtas iš paskutiniojo savininko. Jis apie tai žinojo ir turėjo pasirūpinti kaip automobilį atgauti. Savininkas, kurio vardu registruotas automobilis, gali nemokėti už aikštelės suteiktas paslaugas. Dabar parduodant automobilį nereikia jokių įgaliojimų, sutarčių – atidavei dokumentus ir viskas. Kas turi mašinos dokumentus tas ir savininkas", – aiškino advokatas.
Aikšteles turinčios įmonės gudriai naudojasi skolų išieškojimo bendrovių paslaugomis. Pasak O.Martinkaus, antstoliai bausti skolininkus gali tik turėdami teismo sprendimą.
Tačiau neretai įmonės skolų išieškotojais naudojasi kaip priemone gąsdinti. Įmonės darbuotojai antstolių paprašo atlikti tarpininko paslaugas – priminti, parašyti raginimą be teismo sprendimo. Šie sutinka.
"Žmonės, gavę laišką tiki, kad parašė antstolis, kuris turi teisę juos bausti, bet šiuo atveju tai antstolis, kuris turi teisę pasiūlyti susimokėti. Antstoliai piktnaudžiauja – ragina mokėti, nors teismo sprendimo nėra. Taip mažiau rūpesčių kyla ir aikštelei. Priešingu atveju ji turėtų kreiptis į teismą, kviesti automobilio savininką. Tai ilgai užtruktų ir susidarytų papildomų išlaidų", – komentavo O.Martinkus.
Uždelsto veikimo bomba
"Regitros" specialistai atkreipia dėmesį, jog įstatymai daugeliu atvejų numato griežtą atsakomybę oficialiam automobilio savininkui, o ne techninius dokumentus turinčiam valdytojui. Tarkim, jei toks veikėjas padaro avariją ir pabėga iš įvykio vietos, policijos pareigūnai pirmiausia aplanko ir nemaloniais klausimais apiberia tą žmogų, kurio vardu mašina registruota.
"Sutvarkyti registracijos dokumentus turėtų būti suinteresuotos abi šalys, ypač pardavėjas. Daugybės rūpesčių galima išvengti tiesiog užpildžius laisvos formos arba iš "Regitros" interneto tinklalapio parsisiųstą transporto priemonės pirkimo–pardavimo sutartį. Taip pat reikėtų pasirūpinti ir neeksploatuojamais automobiliais. Pateikus transporto priemonės ir jos savininko dokumentus ji bus oficialiai išregistruota, net jei jau seniai yra sąvartyne. Tuomet žmogus bus tikras, kad niekas kadaise jam priklausiusiu automobiliu su valstybiniais numeriais neišvažiuos iš degalinės nesusimokėjęs ar nebus kokio kito nusikaltimo dalyvis", – patarė L.Skersinis.
Sulaukti nemalonumų lavinos rizikuoja ir kadaise su įgaliojimais pardavę savo automobilius į užsienį. Europos transporto priemonių ir pažymėjimų informacinė sistema EUCARIS sudaro sąlygas persekioti ir bausti įvairius pažeidimus padariusius vairuotojus visame Senajame žemyne. "Regitros" specialistų teigimu, pastaruoju metu jie gauna ypač daug užklausimų iš Didžiosios Britanijos ir Skandinavijos šalių dėl Kelių eismo taisyklių pažeidimų, nesumokėtų mokesčių ir pan.
Reikėtų prisiminti, kad pernai valdžios institucijų koridoriuose nemažai kalbėta apie galimybes įvesti automobilio naudotojo mokestį. Nors Seimo rinkimų išvakarėse projektas dienos šviesos taip ir neišvydo, vis dėlto idėjos neatsisakyta.
Naujausi komentarai