Eksploatacijos sąlygos
Naujų automobilių gamintojai dabar nurodo, kad tepalus automobilyje reikėtų keisti kas 15–20 tūkst. km, o kartais net ir kas 30 tūkst. Vis dėlto Lietuvos automobilių parkas nėra toks naujas ir dauguma mūsų keliais važinėjančių automobilių yra apie penkiolikos metų amžiaus, todėl ir tepalų keitimo intervalas jiems turėtų būti gerokai mažesnis. "Shell" tepalų pardavimo vadovas Lietuvai Artūras Nareika tvirtina, kad gamintojų siūlomas automobilinės alyvos keitimo intervalas dažniausiai yra rekomendacinio pobūdžio, o kaip dažnai keisti automobilio alyvą, turėtų nuspręsti pats automobilio savininkas. "Tie vairuotojai, kuriems dažniau tenka pavažinėti mieste, dažnai išjungti ir vėl įjungti variklį, turėtų alyvos lygį variklyje tikrinti dažniau ir ją pasikeisti taip pat dažniau", – pataria pašnekovas.
Įsigiję naują automobilį vairuotojai neretai pastebi, kad automobilyje yra naudojama vieno konkretaus gamintojo alyva, kuri, pasak kai kurių specialistų, yra pritaikyta būtent konkrečios markės automobiliui. A. Nareika tvirtina, kad keičiant alyvą nebūtina naudoti to paties gamintojo, kurio alyva buvo supilta į variklį, automobiliui nuriedant nuo konvejerio. "Būna, kad gamintojai pasirašo bendradarbiavimo sutartis su tam tikrais alyvos gamintojais, tačiau jie taip pat turi savo laboratorijas, kuriose stebi, kaip vieno ar kito gamintojo alyva atlieka savo darbą variklyje ir sprendžia, kurį gamintoją pasirinkti", – sako specialistas. Pavyzdžiui, daugiau kaip 20-metį Vokietijos automobilių gamybos milžinas BMW bendradarbiavimo su "Castrol", o visai neseniai pasirinko "Shell".
Dėmesys skaičiams
Nepaisant to, kad nėra skirtumo, kokią alyvą pasirinksite, keičiant ją, nederėtų pamiršti, kokiomis sąlygomis daugiausia automobilis eksploatuojamas ir kokio amžiaus jis yra. Senesnių automobilių varikliams, kurie yra labiau sudėvėti ir kurie praleidžia tepalus, skystos alyvos nereikėtų rinktis, nes kuo tepalas skystesnis, tuo labiau jis tekės ir bėgs. Jeigu variklis nepraleidžia tepalo ir yra tvarkingas, nereikėtų baimintis naudoti ir skystesnės alyvos. "Klampesnės, tirštesnės alyvos pranašumas yra tas, kad ji sudaro storesnę ir atsparesnę tepalo plėvelę, tačiau naujesniuose varikliuose, kuriuose tarpai tarp tepamų paviršių maži, didelio klampumo tepalas sunkiau įsiskverbia", – "Kauno dienai" pasakoja A. Nareika.
Būtent alyvos klampumas ir yra vienas svarbiausių jos charakteristikos elementų. Žemesni skaičiai, nurodyti ant alyvos pakuočių, parodo, kad alyva yra skystesnė ir teka lengvai. Jeigu nurodyta, kad alyva yra 5W-40 kategorijos, vadinasi, alyva yra skysta, kai variklis šaltas (skaičius 5), o antrasis skaičius nurodo alyvos klampumą, kai automobilis pasiekia 100 °C. "Jeigu tenka automobilį eksploatuoti ten, kur termometro stulpelis neretai nukrinta žemiau 0 laipsnių, reikia rinktis alyvą, kurios pirmasis skaičius yra kuo mažesnis – 0 arba 5, tuomet užvedant šaltą variklį alyva lengviau pratekės. Pavyzdžiui, ralio sportininkai, kuriems nėra itin svarbus alyvos klampumas užvedant automobilį, tačiau turi didesnę reikšmę, kiek keičiasi alyvos klampumas prie didesnių apkrovų, renkasi 20W-60 kategorijos alyvą", – pavyzdžius pateikia pokalbininkas. Jis atkreipė dėmesį, kad dabar patys automobilių gamintojai neretai nurodo, kokius tepalus 0W-40 ar 5W-40 naudoti esant tam tikrai temperatūrai. Paklaustas, koks optimaliausias alyvos variantas automobilių varikliams, eksploatuojamiems Lietuvoje, A.Nareika patarė rinktis 5W-40. "Tokios rūšies tepalas sustingsta ir nustoja tekėti maždaug –40 °C šaltyje, o tokių žemų temperatūrų Lietuvoje nepasitaiko", – tvirtina A. Nareika. Vienintelis dar skystesnės alyvos, pavyzdžiui, 5W-30 pranašumas tas, kad tokia alyva šiek tiek sumažina trintį tarp variklio mazgų, taigi, variklis tampa ekonomiškesnis, lengviau paleidžiamas.
Papildyti nepataria
Ruošdamasis ilgesnei kelionei kiekvienas atsakingas vairuotojas žino, kad reikia patikrinti automobilio eksploatacinius skysčius – aušinimo skysčio ir alyvos lygį. Jeigu alyvos lygis pakankamas – gerai, tačiau jeigu ant matuoklio matoma, kad variklio alyvos lygis artėja prie žemiausios ribos, tenka greitai ieškoti artimiausios parduotuvės, kurioje prekiaujama varikline alyva. Taip papildęs variklį papildomu litru ar dviem alyvos, vairuotojas mano, kad pasielgė teisingai, tačiau "Kauno dienos" pašnekovas patarė taip nesielgti. "Net jei ir žinote, kokios kategorijos alyva buvo supilta į variklį (pavyzdžiui, 5W-40), dar nereiškia, kad jūs į variklį pripilsite tinkamos alyvos, nes kiekvienas gamintojas į savo gaminius įdeda tam tikrų priedų, kurie susimaišę gali neigiamai veikti variklio darbą. Mano patarimas būtų toks, jeigu nutiko taip, kad jums tenka pasipildyti alyvos kelyje, išsyk pasiekę savo kelionės tikslą pakeiskite visą variklio alyvą ir filtrą, kad galėtumėte pasakyti, jog padarėte viską, kad automobilio variklis tinkamai funkcionuotų", – pasakoja specialistas.
Šis patarimas netaikomas tik vienu atveju, jeigu jūs tiksliai žinote, kokio gamintojo ir kokio klampumo alyva yra naudojama varikliui tepti. A. Nareika vairuotojams priminė, kad nevalia bet kur pirkti ir alyvos filtro. Pasak jo, geriau nepagailėti kiek daugiau pinigų kokybiškam filtrui, nei turguje pirkti bevardį, kurio neapsaugotas popierius ištežęs gali patekti į sistemą.
Naujausi komentarai