Galimybės naujokams?
Naujų automobilių gamintojų rinkoje pasirodydavo labai retai. Automobiliui sukurti ir juo labiau gamybai pradėti reikia milžiniškų resursų ir patirties, to negali įkąsti nauji verslai.
Vidaus degimo varikliai – itin sudėtingi inžineriniai kūriniai, kurie dar turi atitikti ypač griežtas ekologines normas, tad rinkoje ilgą laiką egzistavo tik ilgaamžiai, didelę patirtį turintys automobilių gamintojai.
Elektros amžius atvėrė duris naujiems prekių ženklams ir pateikė iššūkių seniesiems, nes viską reikia kurti iš naujo. Atsirado naujų vardų, siekiančių tapti masiniais automobilių gamintojais – „Rivian“, „Lucid“, ypač daug įmonių bando belstis į Europos rinką ir siūlyti elektromobilių iš Kinijos.
„Kinų elektromobiliai popieriuje atrodo tikrai neblogai, bet dar nė vienas susitikimas su jais manęs neįtikino. Įdėti elektros variklį ir bateriją į automobilį lengviau, nei sukurti gerą, patikimą ir visus taršos reikalavimus atitinkantį vidaus degimo variklį, tačiau pavaros sistema – tik viena dedamoji transporto priemonės dalis. Svarbu, kaip automobilis važiuoja, o šiuo požiūriu niekas nepralenks senųjų gamintojų, kurie per daugelį metų ištobulino įvairius komponentų reguliavimo niuansus“, – sakė televizijos laidos „Autopilotas“ žurnalistas Egidijus Babelis.
Kompozicijos pokyčiai
Didieji gamintojai moka automobilius sureguliuoti taip, kad šie gerai važiuotų, bet ir jiems tenka nuo nulio kurti elektromobilius.
Pirmieji gamintojų bandymai sukurti elektra varomą modelį dažnai būdavo pagal vidaus degimo varikliui pritaikytą pagrindą, tačiau tai neleisdavo išnaudoti nei platformos, nei pavaros sistemos.
Didelius pinigus į tyrimus ir plėtrą investuojantys senieji gamintojai vejasi elektromobilių pionierius, kai kuriais atvejais net lenkia.
Dabar, įsibėgėjant elektrifikacijai, dauguma gamintojų investavo milžiniškus pinigus į platformas, pritaikytas elektra varomoms transporto priemonėms. Elektros variklis – nedidelis, tad jis dažniausiai montuojamas ant varančiosios ašies, o didelė baterija projektuojama tarp ašių.
Visų mazgų koncentracija kėbulo apačioje leidžia geriau išnaudoti automobilio erdvę, dėl to, pavyzdžiui, tikrųjų elektromobilių, kaip „Kia EV6“, salone yra lygios grindys. Žemas svorio centras suteikia automobiliui stabilumą ir užtikrina geras valdymo savybes.
Tačiau tai – tik detalės. Elektromobiliai taip pat turi galybę niuansų, kurie skirtingiems modeliams suteikia skirtingų savybių, aktualių eksploatuojant transporto priemonę kasdien. Tai ir baterijos talpa, ir įkrovimo sparta, ir sistemos efektyvumas. Visiems gamintojams elektros subtilybių teko mokytis iš naujo.
Konkurencijos poveikis
„Manau, kad geriausiai naujas elektromobilių technologijas ištobulino „Tesla“, nes paprasčiausiai neturėjo jokio palikimo, patirties su vidaus degimo varikliais, tad pradėjo kurti elektromobilius nuo švaraus popieriaus lapo“, – dėstė elektromobilių specialistas, tinklaraščio „100 proc. elektrinis“ autorius Dainius Jakas.
„Tesla“ kurį laiką buvo vienvaldė lyderė elektromobilių srityje. Kol senieji automobilių gamintojai elektros variklius ir baterijas stengėsi sugrūsti į vidaus degimo varikliams pritaikytus kėbulus, amerikiečiai specialiai elektros pavarai sukūrė platformas.
Laikai keičiasi ir didelius pinigus į tyrimus ir plėtrą investuojantys senieji gamintojai vejasi elektromobilių pionierius, o kai kuriose srityse net ir lenkia.
Vienas pavyzdžių – „Kia EV6“, kuris vos tik pasirodęs pradėjo kaupti apdovanojimus: „Europos metų automobilis 2022“, „Geriausias elektromobilis 2022“ JAV, Metų automobilio ir Metų elektromobilio titulai daugelyje pasaulio šalių. EV6 išskirtinumas – E-GMP platforma ir 800 voltų (V) elektros sistema.
Pasirinkimo pranašumai
Šiandienis rinkos standartas elektromobiliams – 400 V elektros sistema. „Porsche“ buvo pirmasis, sportiniame „Taycan“ hečbeke pristatęs 800 V sistemą, leidžiančią pasiekti itin didelį įkrovimo greitį ir tiekti daugiau galios į ratus nesibaiminant, kad sistema perkais.
„800 V architektūros pranašumus apibūdinti nesudėtinga. Jeigu naudojant 400 V sistemą panorėsite išgauti 200 kW greičio įkrovimą, jums reikės 500 A varžos. Norint tokią pasiekti, reikia storo aušinamo laido, taip pat baterija gauna daugiau krūvio. Panorus įkrauti 800 V elektros sistemą turintį elektromobilį 250 kW greičiu, pakanka tik 370 A. Tiesiog galingesnė sistema lengviau atlaiko didelį krūvį, todėl galima paspartinti įkrovimą“, – sistemų skirtumus paaiškino D. Jakas.
Modernus šių dienų elektromobilis geba įsikrauti 100–150 kW greičiu. Tokiu greičiu įsikrauna populiariausi ant MEB platformos pagaminti „Volkswagen“ elektromobiliai, „Peugeot“, „Nissan“, kitų markių modeliai.
Tačiau, norint keliauti elektromobiliu ir mėgautis tikrai sparčiu įkrovimu, teks žvalgytis į „Premium“ klasę, kur „Porsche“ kainuoja šešiaženklę sumą, arba išmėginti dvigubai pigesnį „Kia EV6“.
Skaičiai ir tikrovė
Korėjiečiai šiandien yra vieninteliai, siūlantys 800 V elektros sistemos pranašumus už palankią kainą.
EV6 itin spartaus įkrovimo stotelėje geba įsikrauti 77,4 kWh talpos bateriją nuo 10 iki 80 proc. vos per 18 minučių ir su viena įkrova nuvažiuoja iki 528 km. Be to, automobilis pasižymi gera dinamika: 325 AG leidžia 100 km/val. greitį pasiekti per 5,2 sek.
Tačiau gražių skaičių techninių duomenų lentelėse nepakanka Metų automobilio titulams skinti.
„Į skaičiukus per daug dėmesio nekreipiu, man svarbu, kaip automobilis važiuoja. EV6 man pasirodė tikrai gerai subalansuotas. Man patiko, kad jis yra dinamiškas, gerai valdomas. Su juo smagu išlėkti į užmiesčio keliukus. Kasdien eksploatuojant „Kia“ džiugina komfortu, tyla, kokybišku salonu ir technologijų gausa. Pageidaučiau tik daugiau vietos virš galvos“, – EV6 apibūdino E. Babelis.
Žurnalistas taip pat pastebėjo, kad elektromobilių amžius keičia ir markių pozicionavimą. Atotrūkis tarp vidutinės klasės ir „Premium“ mažėja, nes, žengdami į elektromobilių erą, visi gamintojai eina į tą pačią pirmą klasę ir sėdasi ant vieno suolo.
Naujausi komentarai