Daugės alternatyvų
Projektui numatyta 3,6 mln. eurų lėšų iš Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės (RRF).
Vandenilio pildymo stotelių įrengimo finansavimo sąlygų aprašą patvirtino susisiekimo ministras Marius Skuodis. Kiek anksčiau jis pasirašė ir Vandenilio pildymo infrastruktūros plėtros ir vandeniliu varomų kelių transporto priemonių Lietuvoje skatinimo gaires.
„Elektromobilumo plėtra Lietuvoje įsibėgėja, atėjo metas ir pirmiems rimtiems žingsniams skatinti žaliojo vandenilio, pagaminto iš atsinaujinančių energijos išteklių, naudojimą transporte ir kurti vandenilio pildymo infrastruktūrą. Tai naujos eros Lietuvos susisiekimo sektoriuje pradžia, galimybės rinktis iš daugiau alternatyvų sudarymas“, – teigė M. Skuodis.
Pirmos keturios vandenilio pildymo stotelės Lietuvoje bus įrengtos taip, kad jomis galėtų naudotis ir lengvosios, ir sunkiosios transporto priemonės – stotelės turės 350 bar (H35) ir 700 bar (H70) vandenilio pildymo galimybę.
Šiuo metu Lietuvoje registruotas vienas vandeniliu varomas lengvasis automobilis.
Įrengs ir privačių
Vandenilio pildymo infrastruktūros plėtros ir vandeniliu varomų kelių transporto priemonių Lietuvoje skatinimo gairėse numatomi tikslai ir priemonės artimiausiems septyneriems metams (2023–2030 m.).
Gairėmis taip pat siekiama užtikrinti, kad būtų įgyvendinti ir ES nustatomi alternatyviųjų degalų infrastruktūros diegimo reikalavimai (iki 2030 m. gruodžio 31 d. ES sukurti platų alternatyviųjų degalų, tarp jų – ir vandenilio pildymo infrastruktūros tinklą).
Susisiekimo ministerijos tikslas – iki 2030 m. įrengti mažiausiai dešimt viešų ir privačių vandenilio pildymo stotelių.
Prognozuojama, kad visoje ES tuo metu turėtų veikti 3 500 vandenilio pildymo stotelių tinklas.
Numatyta lengvatų
Šiuo metu Lietuvoje registruotas vienas vandeniliu varomas lengvasis automobilis.
Iki 2030 m. siekiama paskatinti, kad apie 5 proc. visų įsigyjamų naujų transporto priemonių būtų varomos šia alternatyvia degalų rūšimi. Tam numatyta papildomų lėšų iš RRF ir ES fondų, o kvietimus įsigyti transporto priemonių su finansavimu numatoma skelbti dar šiemet.
Prognozuojama, kad iki 2030 m. Europos šalyse galėtų būti naudojama apie 3,7 mln. lengvųjų ir apie 45 tūkst. sunkiųjų (įskaitant autobusus) vandeniliu varomų transporto priemonių.
Be finansinės paskatos, bus taikomos ir kitos lengvatos, pavyzdžiui, siekiant verslo sektorių paskatinti naudoti ekologiškesnį transportą, elektra ir vandeniliu varomas komercinis transportas (N1 klasė) nuo 2023 m. liepos bus atleistas nuo kelių mokesčio, o nuo 2026 m. galios 75 proc. kelių mokesčio lengvata.
Vandenilio naudojimo potencialas matomas viešojo transporto priemonėse, taip pat tolimojo susisiekimo sunkiosiose kelių transporto priemonėse (autobusuose ir vilkikuose).
Naujausi komentarai