Išmokoms – per 16 mln. eurų
Šią savaitę mūsų šalyje pirmąsyk po šiltojo metų laikotarpio fiksuota neigiama oro temperatūra. Specialistų žodžiais, pirmosios plikšalos keliuose yra itin pavojingos, o vairuotojai užtrunka, kol prisitaiko prie pasikeitusių eismo sąlygų.
Apie padidėjusią riziką liudija ir draudikų statistika apie išmokas, skiriamas kelyje patirtiems nuostoliams atlyginti. Pernai rudens sezonu vien „Lietuvos draudimo“ bendrovė išmokėjo daugiau nei 16 mln. eurų kompensacijų.
„Šiemet ruduo mūsų šalyje buvo kaip reta šiltas, tačiau tai nekeičia fakto, kad žiema jau ateina. Ypač tai aiškiai juntama, kai matome minusinę temperatūrą ir apšalusius automobilių langus rytais. Pirmosios plikšalos kasmet įneša nemažai sumaišties keliuose“, – teigė „Lietuvos draudimo“ Žalų departamento vadovas Artūras Juodeikis.
Anot jo, eismo įvykiai rudenį atneša nuostolių, kainuojančių nuo kelių šimtų iki keliasdešimt tūkstančių eurų.
Stingsta: žiemą užšalti gali ne tik langų plovimo skystis, bet ir degalai, ypač – dyzelinas. / Justinos Lasauskaitės nuotr
Tad šiuo metu būtina šiek tiek pakoreguoti vairavimo įpročius. Esant plikšalai, svarbu pasirinkti saugų greitį, pasilikti daugiau laiko kelionei.
„Saugus greitis svarbus visais metų laikais, tačiau per plikšalą jis kritiškai svarbus. Pasirinkus saugų greitį, galima laiku sureaguoti į situacijas ir išvengti eismo įvykio, pavyzdžiui, staigiai stabdant prieš važiuojantį automobilį. Stabdymo kelias žiemos sezonu yra ilgesnis nei vasarą“, – dėmesį atkreipė A. Juodeikis.
Pavojus – ant tiltų ir viadukų
Draudimo bendrovės ekspertas išskiria ir pėsčiųjų perėjas, ir žiedines sankryžas.
„Prastėjant matomumui dėl lietaus, nuolatinės prietemos ir akinančių žibintų, svarbu atidžiai vairuoti artėjant prie pėsčiųjų perėjų. Gali nutikti taip, kad pėsčiąjį pamatysite tik visai priartėję prie perėjos, todėl laiku nespėsite sustabdyti ir nepavyks išvengti skaudaus įvykio“, – perspėjo pašnekovas.
Žiedinės sankryžos – dar viena pavojinga vieta, nes, esant slidžiam keliui, keičiasi ir automobilio valdymas, ir galimybė manevruoti. Beje, slidžių ruožų gali būti ir iš pirmo žvilgsnio saugiame kelyje. Visuomet slidžiau būna ant tiltų, viadukų, saulės neapšviestų kelių ar užmiestyje. Ten būtų gerai laikytis net keturių automobilių atstumo nuo priešais važiuojančios transporto priemonės.
Taip pat svarbu pasirūpinti technine transporto priemonės būkle.
„Nuo lapkričio 10 d. negalima važiuoti vasarinėmis padangomis, tačiau neužtenka tik jų pasikeisti. Svarbu dažniau tikrinti padangų oro slėgį, nes aplinkos temperatūra tam daro įtaką. Atšalus orui, slėgis gali sumažėti, todėl būtina atsižvelgti į gamintojo reikalavimus“, – pažymėjo pašnekovas.
Pagalba kelyje
Šaltuoju laikotarpiu svarbu ir geras matomumas, todėl reikėtų atkreipti dėmesį į valytuvų būklę.
„Svarbu į langų apiplovimo sistemą įpilti neužšąlančio skysčio. Automobilyje derėtų turėti šluotelę, grandiklį, kad būtų galima lengvai pašalinti leduką ir sniegą. Tai ypač aktualu rytais, nes neigiama temperatūra žadama visomis ateinančiomis naktimis“, – dėstė specialistas.
Matomumas: itin svarbu patikrinti salono filtro būklę, nes dėl didelės drėgmės gali rasoti stiklai./ A. Ufarto / BNS nuotr
Jis atkreipia dėmesį į tai, kad neretai žmonės nenuvalo automobilio stiklų prieš pajudėdami iš vietos. Jie tikisi, kad stiklas atitirps važiuojant, bet prastas matomumas gali lemti eismo įvykį dar net neišvažiavus iš savo kiemo.
Dar vienas svarbus agregatas – akumuliatorius. Kol neprasidėjo tikrosios šalnos, būtina įsitikinti, kad jis veikia tinkamai.
„Vos tik atšąla orai, sulaukiame pagalbos prašymų užvesti automobilį. Nemokama techninė pagalba priklauso kiekvienam apsidraudusiam privalomuoju civiliniu draudimu, tačiau laukiant pagalbos sugaištama daug brangaus laiko. Pagalba suteikiama ir po eismo įvykio, kai reikia transportuoti automobilį, kuris netinkamas tęsti kelionę. Žiemą dažnai prireikia pakeisti ratą, ištempti užklimpusį sniege ar purve automobilį“, – vardijo A. Juodeikis.
Nesnaudžia ir ilgapirščiai
Jam antrino ir Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VILNIUS TECH) Transporto inžinerijos fakulteto profesorius doc. dr. Vidas Žuraulis.
„Šaltuoju laikotarpiu akumuliatorių patariama įkrauti bent kas kelis mėnesius, ypač jei važiuojama nedideliais atstumais. Taip pat derėtų patikrinti kaitinamųjų žvakių būklę, įvertinti, ar neužsikimšę filtrai. Itin svarbu patikrinti salono filtro būklę, nes dėl didelės drėgmės rudenį ir žiemą gali netinkamai veikti langų apipūtimo sistema ir rasoti stiklai. Dėl besikaupiančios drėgmės gali iš vidaus užšalti stiklai ir prišalti automobilio durelės“, – patarė mokslininkas.
Kartais užmirštamas stabdžių skystis, ypač jei automobilis nėra reguliariai tikrinamas servise. Šis skystis ilgainiui gali prarasti savo savybes, ypač šaltuoju metų sezonu.
Draudimo bendrovės BTA Transporto žalų reguliavimo skyriaus vadovas Andrius Gasparavičius pažymėjo, kad, tinkamai nepasirūpinus automobiliu, gali išaugti netikėtų gedimų rizika. Taip pat atšalus orui automobilis gali tapti ir lengvesniu taikiniu ilgapirščiams.
„Dauguma naujesnių automobilių yra atrakinama nuotoliu, todėl svarbu patikrinti atrakinimo ir signalizacijos pultelių būklę, įsitikinti, ar jų baterijos neišsikrovusios. Netinkamai veikiantys pulteliai gali sukelti sunkumų ne tik atrakinant automobilį, bet ir jį užrakinant, ypač kai pulteliai atšąla. Pripažinkime, ne kiekvienas, pulteliu užrakindamas automobilį, įsitikina, kad ji tikrai užsirakino“, – sakė ekspertas.
Nepatogumų gali kelti ir nepatikimo tiekėjo degalų naudojimas. Anot A. Gasparavičiaus, žiemą užšalti gali ne tik langų apiplovimo skystis, bet ir degalai, ypač – dyzelinas. Todėl svarbu rinktis patikimo tiekėjo degalus ir, jei yra galimybė, tokius, kurie yra atsparesni žemai temperatūrai.
Iššūkiai hibridų savininkams
Lietuvoje daugėjant hibridinių ir įkraunamų hibridinių automobilių, doc. dr. V. Žuraulis priminė, kad jų vairuotojai turi nepamiršti pasirūpinti transporto priemonės jėgainėmis.
„Kadangi automobilis turi kelias atskiras jėgaines – vieną vidaus degimo, o kitą elektrinę, prieš žiemą vertėtų patikrinti, ar užtenka aušinimo skysčio. Viena sistema aušina variklį, kita – baterijas, jų bakeliai dažniausiai yra atskirti. Todėl, patikrinus vieną, nederėtų pamiršti ir kitos“, – pažymėjo jis.
Turintieji garažus žiemą į juos automobilius įvaro kur kas dažniau, o kartais net ir palieka ilgesniam laikui, nenorėdami važiuoti druskingomis gatvėmis. Nors garaže laikoma transporto priemonė suteikia papildomo komforto šaltais rytais, tačiau čia pat gali kilti ir problemų.
Rūdija: šiltame garaže korozijos reakcijos vyksta kur kas greičiau nei šaltame./ T. Raginos nuotr
„Reikia atkreipti dėmesį į tai, ar automobilis neturi korozijos žymių. Ne tik išorėje, bet ir automobilio dugne, nes žiemos laikotarpiu korozijos židiniai tik plėsis, todėl reikalinga prevencija. Prieš paliekant automobilį garaže būtų pravartu jį nuplauti. Šiltame garaže korozijos reakcijos vyksta kur kas greičiau, nesvarbu, ar tai senas, ar naujas automobilis“, – įspėjo V. Žuraulis.
A. Gasparavičius atkreipė dėmesį į tai, kad, artėjant šalčiams, svarbu pasirūpinti ir bagažinės turiniu. Ruošiantis į ilgesnę kelionę patarė įsidėti šiltų drabužių, žibintuvėlį, automobilinį telefono įkroviklį, tempimo lyną, užvedimo laidus.
„Net jei šių daiktų neprireiks jums, jie gali pagelbėti kitiems vairuotojams. Šaltuoju metų laiku orai gali staiga pasikeisti, todėl viską numatyti iš anksto sudėtinga“, – pažymėjo jis.
Naujausi komentarai