Katino dienos jau suskaičiuotos
Ilgą laiką tik skėsčiojusi rankomis dėl nesutramdomų motorolerių vairuotojų policija šiais metais jau ėmėsi konkrečių veiksmų.
Siekiama įtvirtinti įstatymą, pagal kurį mopedus ir motorolerius reikėtų registruoti, o jų savininkai turėtų įsigyti vairuotojo pažymėjimą. Jį privaloma turėti pagal prieš trejus metus patvirtintas kelių eismo taisykles. Kol kas mopedų ar motorolerių vairuotojai važiuoja nevaržomi.
Ypatingos privilegijos
Šiuo metu mopedai nėra laikomi net motorine transporto priemone.
Mopedai kelių eismo taisyklėse priskiriami tai pačiai kategorijai kaip dviračiai.
Priešingai nei pastarieji, mopedai gali išvystyti ganėtinai nemažą greitį. Kai kurie motoroleriai gali važiuoti ir 100 kilometrų per valandą greičiu. Nors pagal apibrėžimą mopedas yra transporto priemonė, galinti išvystyti 45 kilometrų per valandą greitį.
Motoroleriai populiariausi tarp mokyklinio amžiaus jaunimo. Nors yra ir vyresnių jų gerbėjų.
Anot Vyriausiojo policijos komisariato Eismo priežiūros skyriaus administracinės veiklos poskyrio vyresniojo specialisto Gintaro Ramanausko, reikia, kad mopedų vairuotojai taip pat, kaip ir motociklų vairuotojai, turėtų vairuotojo pažymėjimą.
Dabar daug mopedų ar motorolerių vairuotojų yra nenuspėjamo amžiaus, neturi jokių dokumentų ir labai menkai suvokia kelių eismo taisykles.
Už sukeltą eismo įvykį mopedų ar motorolerių vairuotojai būtų baudžiami taip pat kaip dviratininkai. Kadangi dauguma vairuotojų – nepilnamečiai, baudos nėra didelės. Tik pusė to, ką tektų mokėti pilnamečiam vairuotojui.
Didžiausia suma, kurią gali tekti pakloti, yra 500 litų. Tokią baudą galima užsidirbti sužalojus kitą eismo dalyvį.
Kelyje - nutrūktgalviai
Anot G. Ramanausko, mopedų ar motorolerių vairuotojai dažnai elgiasi labai neapdairiai.
Tokia transporto priemonė turi laikytis kuo arčiau dešinės važiuojamosios kelio dalies pusės. Tačiau motorolerių vairuotojai nardo tarp kitų mašinų taip, kaip jiems patinka.
Nenorėdami laukti žalio šviesoforo signalo, motorolerių vairuotojai važiuoja net šaligatviais.
Klaipėdoje kol kas neužfiksuota jokių eismo įvykių, kurių kaltininkai būtų motorolerių ar mopedų vairuotojai.
Lietuvos mastu tokie atvejai nėra labai reti.
Važinėja be dokumentų
Kelių eismo taisyklėse nurodoma, kad mopedo vairuotojas privalo turėti vairavimo mokyklos išduotą dokumentą, liudijantį, kad jis moka kelių eismo taisykles.
Visos vairavimo mokyklos, į kurias kreipėmės, atsakė, kad negali išduoti tokio pažymėjimo. Mokyklos siūlo mokytis tik teoriją ir praktiką kartu. Teorijos atskirai niekas neapsiima išdėstyti.
Taip pat teisinamasi, kad mokykla nežino, kaip turi atrodyti dokumentas, kurį būtų galima išduoti mopedo ar motorolerio vairuotojui.
Dar nėra nustatyta bendra visai Lietuvai forma, pagal kurią būtų galima išduoti pažymėjimą mopedų ar motorolerių vairuotojams.
Vienintelė vieta, kur galima išmokti kelių eismo taisykles ir gauti dviračio arba mopedo vairuotojo pažymėjimą, yra Strėvos gatvėje įsikūręs Klaipėdos moksleivių saviraiškos centras. Pažymėjimas suderintas su Eismo priežiūros skyriumi.
Jame 2004 metais išduoti 72 dviračio arba mopedo vairuotojo pažymėjimai. Pernai tokie pat pažymėjimai išduoti 84 jaunuoliams. Anot Moksleivių saviraiškos centro mopedų ir motociklų būrelio vadovo Antano Jazdausko, sunku suprasti, kodėl dviračio ar mopedo pažymėjimas dar nėra populiarus tarp jaunimo.
Kiekvienais metais norinčių mokytis kelių eismo taisykles vis daugėja, tačiau lieka nemažai jaunuolių, kuriems tai visai nerūpi.
A. Jazdausko nuomone, policija turėtų dažniau stabdyti jaunuolius, vairuojančius motorolerius ar mopedus.
Kai būtų pradėta reikalauti dokumento, įrodančio, kad žmogus turi teisę vairuoti, tada atsirastų ir poreikis gauti tą dokumentą.
Mokslai pigūs
Anot A. Jazdausko, daugiausiai mokinių sulaukiama pavasarį ir rudenį. Moksleiviai mokomi kelių eismo taisyklių, vairavimo kultūros. Tie, kam reikia, gali įgyti ir praktikos žinių.
Mokslai netrunka ilgai. Moksleiviams yra parengta medžiaga, kuri dažniausiai išdėstoma per keturis užsiėmimus. Vienas užsiėmimas paprastai trunka 45 minutes.
Mokiniai pagal specialius bilietus turi pasiruošti egzaminui. Tik jį išlaikiusieji gauna dviračio ar mopedo vairuotojo pažymėjimą. Iš viso mokinys išleidžia tik 5 litus. Papildomai reikia mokėti už praktinius važiavimus.
Pasak A. Jazdausko, mokiniai negaili pinigų benzinui, kad tik galėtų pavažinėti mopedais, kuriuos turi Moksleivių saviraiškos centras.
Nors jokia vairavimo mokykla neapsiima mokyti vien kelių eismo taisyklių, į Moksleivių saviraiškos centrą dar nesikreipė joks suaugęs žmogus.
Naujausi komentarai