Tradicinėje automobilių, logistikos ir transporto parodoje „ALT 2013“ praėjusį savaitgalį Vilniuje visų lankytojų akys krypo į vieną eksponatą – kauniečio Manto Kuzmarskio specialiai šonaslydžio (drifto) varžyboms parengtą „Nissan Silvia S15“.
Biudžetas – neribotas!
Daugiau kaip 700 AG automobilį nuotraukose įamžino fotografas Giedrius Matulaitis, o jas parodos lankytojai galėjo išvysti šalia paties eksponato. Anot automobilių sportui neabejingo fotomenininko, tai buvo pirmas kartas Lietuvoje, kai šalia nuotraukų rodyti ir jų prototipai.
„Automobilių sportui neabejingas Giedrius – geras mūsų bičiulis. Jis panoro įamžinti šį autodizaino kūrinį nuotraukoje, o mes tam neprieštaravome. Smagu, kad automobilių parodų rengėjai Lietuvoje pradeda suprasti, kad reikia ir šou, kuris padėtų pritraukti lankytojų“, – kalbėjo M. Kuzmarskis.
Daug pavydžių žvilgsnių sulaukęs „Nissan Silvia S15“ kurtas vis labiau Lietuvoje populiarėjančios sporto šakos, kurią kalbininkai siūlo vadinti šonaslydžiu, varžyboms. Iš gatvės lenktynių ir „saulučių piešimo“ kilusios varžybos vyksta atviroje aikštelėje, sportininkų pasirodymus vertina teisėjai. Šonaslydis laikomas žiedinių lenktynių priešingybe – automobilio neslydimas čia reiškia klaidą, dėl kurios prarandami balai. Automobiliai ruošiami ir puošiami, nes vertinama ir jų išvaizda. Kuo geriau atrodo automobilis, tuo labiau traukia žiūrovų akį, o teisėjai jį geriau įsidėmi.
„Iš pradžių tai turėjo būti greitas projektėlis. Užsakovas prašė į įprastą automobilį įdėti galingą “Toyota Supra„ variklį ir pakeisti kelias pakabas. Vis dėlto apetitas kyla bevalgant – paskui klientas užsimanė, kad automobilis būtų skirtas ne tik šonaslydžio varžyboms, bet ir pasipuikuoti prieš draugus. Darbų apimtys vis augo, kol galiausiai buvo pasakyta: biudžetas neribojamas, daryk viską, ką nori!“ – šypsodamasis prisiminė M. Kuzmarskis.
Nuo statybų prie automobilių
Auksarankis meistras pripažįsta, kad į pinigus nekreipiantys dėmesio klientai šiais laikais – retenybė. 31-ų vyras automobilius konstruoja ir dailina septinti metai. Iš pradžių tai buvo tarsi laisvalaikio pomėgis, tačiau juo toliau, juo labiau jis įtraukė.
„Buvau pradėjęs statybų verslą, tačiau galiausiai teisėjavimas automobilių varžybose ir krapštymasis garaže – įvairių prototipų konstravimas – nugalėjo. Iš automobilių konstravimo dar neuždirbu tiek, kiek geraisiais statybų klestėjimo laikais, bet pragyventi galima“, – dėstė M. Kuzmarskis.
Anot, pašnekovo, lietuviai – ypač taupūs, tad dauguma šonaslydžio mėgėjų automobilius gaminasi patys, o jeigu ir nusiperka kieno nors sukonstruotą, dažniausiai perdirba pagal savo poreikius. Šonaslydžio varžybose vietos klaidoms nėra, todėl ir technika turi būti pritaikyta vairuotojo patogumui.
„Nissan Silvia S15“ užsakė klientas iš Minsko. Į šį automobilį jau investuota apie 300 tūkst. litų. „Daugiausia kuriame užsieniečiams. Esame sukonstravę vieną automobilį ir lietuviui, tačiau tai beveik išimtis“, – šyptelėjo meistras.
Tarsi lėktuvas
M.Kuzmarskis didžiuojasi: „Nissan Silvia S15“ – analogų neturintis kūrinys. Juo jau domisi automobilininkai ir iš kelių Europos šalių, ir iš Jungtinių Valstijų. Automobilis pradėtas tobulinti prieš pusantrų metų, procesas tęsiasi lig šiol. „Netrukus jame bus įmontuota BMW pavarų dėžė, o siekiamybė – išspausti 950 AG“, – pasakojo pašnekovas.
Baltarusis verslininkas pageidavo ypač plataus automobilio, tad kauniečiai supirko atitinkamų dydžių ir proporcijų sparnus, slenksčius ir stiklo audinius. „Automobilis man šiek tiek panašus į lėktuvą. Ne veltui jame įmontuotos NASA oro įleidimo angos – iš aviacijos į automobilių pramonę atėjusi platforma, kuria stengiamasi išgauti kuo mažesnį oro pasipriešinimą. Dešimties tokių angų akcentas automobilį daro išskirtinį“, – apie dizaino subtilybes pasakojo kūrėjas.
Šiame keturračiame šedevre nerasime nė mažiausio plotelio, prie kurio nebūtų prisilietusi mechaniko ranka. Klientas pageidavo, kad automobiliu galėtų ir važinėti gatvėmis, ir dalyvauti varžybose. Tad buvo įdėti stipresni stabdžiai, padidintas kėbulo standumas, iki smulkmenų išanalizuotos variklio aušinimo subtilybės, salono dizainas.
„Nissan 200SX“ modelį, ant kurio platformos sukurtas S15 prototipas, japoniškų automobilių mėgėjai laiko dizaino etalonu. „Europoje tokių modelių nėra daug ir jie nėra pigūs. Tai tikrai ne pats pigiausias variantas. Be to, teko atsižvelgti į kai kuriuos išskirtinius užsakovo pageidavimus. Vien “Bride„ keleivio sėdynė kainuoja 2 000 eurų, nors galima būtų nusipirkti ir už 2 000 litų, ir ji būtų skirta tam pačiam tikslui – sėdėti. Taip pat sumontuoti ratai, kurių modelis ypač retas ne tik Europoje, bet ir visame pasaulyje. Vien dėvėti jie kainuoja apie 4 000 eurų. Ant stabdžių diskų išraižyta kliento pravardė – tai vėlgi papildomos išlaidos“, – užsakovo įnorius vardijo kaunietis.
Madas diktuoja amerikiečiai
Kaunietis džiaugiasi, kad Lietuvoje automobilių konstravimas tampa vis populiaresnis. „Tai tiesiog aistra. Sėdi ir laužai galvą, ką ir kaip padaryti. Nuo brėžinių iki idėjos realizavimo praeina labai daug laiko. Kiekviena smulkiausia detalė sukelia daug diskusijų, visi sprendimai turi būti pagrįsti ir atlikti labai konkrečią funkciją“, – aiškino M. Kuzmarskis.
Automobilininkas atidžiai seka pasaulines sportinių automobilių kūrimo madas, tačiau prisipažino, kad individualiems eksperimentams šioje srityje taip pat yra daug laisvės. „Automobilių pasaulyje dar nėra bendros nuomonės, koks iš tiesų turėtų būti šonaslydžio lenktynėms skirtas automobilis. Visi ieško, eksperimentuoja“, – pastebi kaunietis.
Anot jo, šiuo metu galima išskirti dvi stovyklas. Viena – konservatoriai, nesistengiantys automobilių padaryti greitesnių ir tobulesnių. Jų supratimu, transporto priemonė turi būti labai žema, varžybose tokie automobiliai praktiškai nedalyvauja. Kita stovykla – entuziastai, dalyvaujantys varžybose. Šioje srityje technikos madas jau kuris laikas diktuoja Jungtinės Valstijos, mat šonaslydžio varžybose čia dalyvauja ir profesionalios automobilių sporto komandos, turinčios didžiules inžinierių ir technikų pajėgas.
Naujausi komentarai