Tai jos nurodė Europos Sąjungos (ES) institucijoms praėjusią savaitę preliminariai sutarus dėl visose Bendrijos valstybėse galiosiančių naujų skaitmeninių vairuotojų pažymėjimų įvedimo.
Pagal dar neįsigaliojusias Europos Parlamento (EP) ir Europos Tarybos (ET) sutartas taisykles, skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas taps pagrindiniu vairuotojo pažymėjimo formatu ES.
Lietuvoje šio pažymėjimo pilotinio projekto testavimu užsiima Informacijos ir ryšių departamentas (IRD), valstybės valdoma „Regitra“ ir automobilių dalijimosi įmonė „CityBee“.
„Testuojamas sąveikumas. Na, sakykim aš, kaip Lietuvos pilietis, (...) pateikiu tą pažymėjimą kitos šalies tikrintojui, tarkim, policijai, ir jie nuskaito su savo kita programine dalimi. (...) ir jie žiūri, ar visi parametrai yra nuskaityti, ar jie tinkamai nuskaityti, ar yra visi tie, kurių reikia, ar nėra klaidų, ar užtikrintas sąveikumas ir taip toliau“, – BNS sakė IRD vykdomo projekto „Potential“ vadovė Vilma Misiukonienė.
Taps nauja komunikacijos priemone tarp institucijų ir vairuotojo
Skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą bus galima rasti ES skaitmeninės tapatybės dėklėje – į išmanųjį telefoną atsiųstoje mobiliojoje programėlėje, kurioje bus ir daugiau papildomų paslaugų.
Pasak V. Misiukonienės, skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas atitiks ISO standartą, jame bus pateikta vairuotojams svarbi informacija: teisės vairuoti būsenos, kategorijos, galiojimo trukmė ir kita su vairavimu susijusi informacija.
Taip pat, anot „Potential“ vadovės, ES skaitmeninės tapatybės dėklė galėtų tapti nauju būdu vairuotojo pažymėjimo išdavėjui komunikuoti su pažymėjimo turėtoju: vairuotojai galėtų gauti aktualius pranešimus apie savo pažymėjimo, sveikatos pažymos, transporto priemonės techninės apžiūros galiojimo laiko pabaigą.
Pasak pašnekovės, tikėtina, kad skaitmeninė dėklė šalies gyventojams bus prieinama iki 2028 metų.
Į klausimą, kiek valstybei kainuos skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo projekto įgyvendinimas, V. Misiukonienė negalėjo atsakyti.
„Manau, kad šitie skaičiavimai dar nėra atlikti, žinau, kad (...) yra daroma tokia įžvalgos studija. (...) bet kitose valstybėse, žinau, jau yra paskaičiuoti šitie dalykai. (...) Labai įvairūs yra skaičiai. (...) Kitos valstybės jau gana anksti pradėjo ruoštis, tarp jų – ir Suomija, 2020 metais netgi. (...) Na va, tai jau jie tikrai yra investavę virš 10 milijonų į šituos dalykus“, – teigė „Potential“ vadovė.
Siūlo daugiau naujų taisyklių
Pasiektus preliminarius rezultatus dar oficialiai turės patvirtinti Europos Taryba ir Europos Parlamentas.
Po šios naujovės įsigaliojimo vairuotojai ir toliau turės teisę prašyti fizinio dokumento.
ES lygiu sutariama ir dėl daugiau Bendrijos mastu įsigaliosiančių naujų taisyklių: draudimo vairuoti sankcijos taikymo visose ES šalyse, griežtesnių bausmių pradedantiesiems vairuotojams, naujų reikalavimų, skirtų geresniam vairuotojų paruošimui ir kitų susitarimų, pranešė EP biuras Lietuvoje.
Šiuo metu, jei vairuotojas netenka pažymėjimo po kelių eismo taisyklių pažeidimų kitoje ES šalyje nei ta, kurioje buvo išduotas pažymėjimas, sankcija daugeliu atvejų taikoma tik toje šalyje, kurioje buvo padarytas pažeidimas.
Įsigaliojus naujoms taisyklėms, ES valstybės turės nedelsdamos informuoti viena kitą apie sprendimus dėl teisės vairuoti atėmimo, susijusio su sunkiausiais Kelių eismo taisyklių pažeidimais.
Minėtame susitarime ES valstybės skatinamos laikytis visiškos alkoholio ir narkotikų netoleravimo politikos, paliekama galimybė šalims leisti sutrumpinti vyresnio amžiaus asmenų (65 metų ir vyresnių) vairuotojo pažymėjimų galiojimą.
ES institucijos taip pat siūlo pradedantiesiems vairuotojams taikyti griežtesnes sankcijas už vairavimą neblaiviam ir vairavimą neprisisegus saugos diržų ar neteisingai prisegus vaiką.
Naujausi komentarai