Perdirbtų automobilių savininkai linkę gudrauti, bet yra tokių, kurie procedūras atlieka sąžiningai.
Sunkesnis kelias
Automobilių patobulinimus mėgstantys vairuotojai, artėjant TA, visus padarytus pakeitimus yra linkę pakeisti į standartinius, sumažindami riziką, kad transporto priemonė neatitiks TA reikalavimų. Taip pasirenkamas paprastesnis kelias, užuot padarytus pakeitimus įteisinant ir nekeičiant vienų detalių į kitas kas pora metų.
Būtent tokį – sunkesnį – kelią pasirinko straipsnio herojus Ramūnas Žilionis. "Toyota MR2", kurią vairuoja "Kauno dienos" pašnekovas, nėra itin daug modifikuotas automobilis. Jame sumontuotas sportinis oro filtras, didesni sportiniai ratlankiai, sportinis vairas ir reguliuojamo aukščio amortizatoriai – coilai. Būtent pastarieji ir sukėlė TA kontrolieriui įtarimą, todėl R.Žilionio automobilis neatitiko TA reikalavimų. "Už šiuos amortizatoriaus sumokėjau apie 1 tūkst. eurų. Jie yra geresnės kokybės nei standartiniai, todėl nesuprantu, kodėl su jais negaliu dalyvauti eisme", – nuostaba po TA kontrolieriaus išvadų dalijosi automanas.
Kontrolieriaus sprendimą vyras apskundė Valstybinei kelių transporto inspekcijai (VKTI), kurioje buvo sudaryta ekspertų grupė, turėjusi įvertinti, ar automobilis, kuriam atlikti tokie pakeitimai, gali dalyvauti eisme. "Pažįstu ne vieną žmogų, kuris taip ar net labiau tobulina savo automobilius. Vieniems tai, kaip ir man, suteikia galimybę retkarčiais išvažiuoti su automobiliu į "Nemuno žiedo" trasą ir joje išbandyti automobilio galimybes, kiti automobillio pakabą pertvarko dar labiau", – savo patirtimi dalijosi R.Žilionis.
Lietuvoje į "Instinct Society" ir panašius klubus susibūrę automobilių mėgėjai savo automobilius paverčia asfalto banginiais. Standartinės automobilių pakabos pakeičiamos orinėmis arba automobilis nuleidžiamas kuo arčiau žemės.
Saugumo kontrolė
"Toyota MR2" pakartotinės apžiūros metu buvo tikrinama VKTI sudarytos komisijos narių. Vienas jų, įmonės "Transporto studijos", atliekančios automobilių ekspertizę, direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius teigė sveikinantis R.Žilionio iniciatyvą pradėti diskutuoti apie patobulintų automobilių atitikimą TA reikalavimams ir apie galimybę jiems dalyvauti eisme.
"Prieš metus dalyvavau panašiame susitikime, tačiau viskas tik ir baigėsi kalbomis", – prisiminė R.Vėlavičius. Jo manymu, TA kontrolierius pasielgė teisingai neleisdamas automobiliui su nestandartiniais amortizatoriais dalyvauti eisme. Pasak jo, pakeitus tokią automobilio detalę turi būti atlikti automobilio stabilumo bandymai, nes reikia nustatyti, ar tokie pakeitimai neturės įtakos eismo saugumui.
"Leisdami beatodairiškai patobulintais automobiliais dalyvauti eisme, rizikuojame visų eismo dalyvių saugumu. Žinoma, yra atsakingų vairuotojų, kurie kruopščiai renkasi detales, montuojamas į automobilį, tačiau yra ir nemenka dalis tokių, kurie gali sumontuoti detales neatitinkančias jokių saugumo reikalavimų", – kalbėjo "Transporto studijų" atstovas.
Dar vienas trūkumas, kabant apie tobulinamus automobilius – visi remonto darbai atliekami savarankiškai arba automobilių remonto dirbtuvėse, kurios už sumontuotų dalių ir darbų kokybę neatsako. "Dauguma tokių automobilių perdaromi automanų garažuose arba kokiame nors servise, tačiau tai nėra sertifikuoti darbai, kad kilus pretenzijoms būtų galima kreiptis dėl, pavyzdžiui, patirtos žalos atlyginimo", – situaciją aiškino R.Vėlavičius.
Perdirbimo tvarka
Susisiekimo ministras yra patvirtinęs įsakymą "Dėl kelių transporto priemonių gamybos bei perdirbimo ir jų techninės ekspertizės atlikimo norminių dokumentų tvirtinimo", kuriame yra reglamentuojama automobilių perdirbimo tvarka, pagal kurią ir būtų vertinama, koks perdirbimas atliktas.
Remiantis įsakymu, asmeninio automobilio tobulinimas būtų laikomas vienetiniu perdirbimu, kuris būtų vertinamas arba kaip nesudėtingas, arba vidutinio sudėtingumo, arba sudėtingas. Nesudėtingą perdirbimą gali atlikti ir fizinis asmuo, pavyzdžiui, pats transporto priemonės savininkas, tačiau kitus du minėtus perdirbimus gali atlikti tik įmonės, turinčios reikiamą įrangą ir atitinkamos kvalifikacijos specialistų, arba specializuotos įmonės.
Šiuo atveju, remiantis minėtu teisės aktu, aptariamam automobiliui "Toyota MR2" buvo atliktas nesudėtingas ir vidutinio sudėtingumo perdirbimas. Pavyzdžiui, automobilio oro filtro keitimą būtų galima laikyti nesudėtingu perdirbimu, nes ši dalis keičiama analogiškos konstrukcijos dalimi su geresnėmis techninėmis ir eksploatacinėmis savybėmis. Amortizatorių keitimą coilais (reguliuojamais amortizatoriais) jau reikėtų laikyti vidutinio sudėtingumo perdirbimu, nes dėl to keičiasi transporto priemonės techninės ir eksploatacinės savybės, konstrukcijų atsparumas ar patikimumas, aktyviosios ir pasyviosios saugos rodikliai.
Taigi prieš vykstant su tokiu automobiliu į TA centrą, jam reikėtų atlikti techninę ekspertizę, kurios kaina prasidėtų nuo 50 eurų. Kiek kainuotų konkretaus automobilio vertinimas, R.Vėlavičius nedrįso prognozuoti, nes tai priklauso nuo sugaišto laiko tikrinant automobilio agregatus.
Geroji praktika
Po daugiau kaip dviejų valandų, praleistų diskutuojant TA stotyje apie leidžiamus ir neleidžiamus automobilio patobulinimus, buvo prieita prie išvados, kad su VKTI reikia tęsti diskusijas dėl perdirbtų automobilių TA. Pasak R.Vėlavičiaus, turi susiformuoti geroji praktika, kaip tokios procedūros atliekamos, tačiau išvada viena – jeigu patobulintas automobilis, kuriam, pavyzdžiui, žeminta pakaba atvyks į TA patikrą be techninės ekspertizės išvadų, jam TA pažyma nebus suteikta ir bus stabdomas dalyvavimas eisme.
"Dabar automobilių perdirbimo mėgėjams, nesvarbu, kokio lygio tie perdirbimai būtų, reikia sėsti prie derybų stalo su VKTI specialistais ir aptarti, kokie automobilio patobulinimai neturi reikšmės jo eksploatacijai ir saugumui. Tokius bus galima įtraukti į leidžiamų standartinių automobilių tobulinimų sąrašą, tačiau jeigu automobilio tobulinimas pereis prie pakabos, vairo mechanizmų ar variklio, tokiam automobiliui bus reikalinga ir techninė ekspertizė", – tvirtino "Transporto studijų" atstovas.
Vis dėlto jis atkreipė dėmesį, kad sunkiausia būtų pirmiems tokių automobilių mėgėjų bendruomenės atstovams, tačiau kitiems automobilio ekspertizės ir TA pažymos suteikimo procesas būtų lengvesnis.
"Kauno diena" ir toliau seks įvykių eigą ir apie priimtus nutarimus informuos savo skaitytojus.
TA centro išvada dėl "Toyota MR2" perdirbimų
Sportinis oro filtras. Dėl šios dalies pakeitimo gali padidėti automobilio triukšmingumas, kuris gali viršyti leistinas normas. Taip pat įtarimą gali sukelti ir išmetamosios dujos.
Amortizatoriai. Automobilyje vietoje standartinių amortizatorių buvo sumontuoti reguliuojamo aukščio coilai.
Didesni ratlankiai – vienas iš pakeitimų, nesukėlusių nei TA centro kontrolieriaus, nei VKTI sudarytos ekspertų komisijos pastabų. Taip pat sėkmingai galima keisti ir automobilio vairo ratą.
Išmetimo sistema. Jai keliami trys svarbiausi reikalavimai. Turi būti sumontuota išmetamųjų dujų neutralizavimo sistema (katalizatoriai), jeigu numatyta gamintojo. Sistema turi būti sandari ir neviršyti leistino triukšmo lygio.
Naujausi komentarai