Pasipiktinimo priežastis
Prieš keletą savaičių per oficialų baikerių sezono uždarymą Vilniuje tūkstantinė plieninių žirgų kolona stabtelėjo ir prie šalies parlamento rūmų. Neapsikentę Kelių eismo taisyklių nelygybės savo atžvilgiu, motociklininkai įteikė apie 6 tūkst. parašų, kuriais raginama panaikinti įstatymuose įtvirtintą motociklininkų ir kitų eismo dalyvių nelygybę.
Lietuvos baikerių kongreso Saugaus eismo tarybos pirmininkas Kazimieras Čeponis tvirtina, kad Lietuva yra vienintelė šalis ES, kurios įstatymuose įtvirtinta teisinės atsakomybės nelygybė.
"Tik Lietuvoje motociklininkams leistinas alkoholio kiekis kraujyje yra 0 promilių, taip pat tik mūsų šalyje diferencijuojami eismo dalyviai ir nuobaudos jiems dėl greičio viršijimo. Jeigu motociklininkas viršys greitį 30 km/val., iškart gali atsisveikinti su vairuotojo pažymėjimu, nors tokia pat nuobauda automobilio vairuotojui, turinčiam daugiau kaip dvejų metų stažą, gresia tik viršijus greitį daugiau kaip 50 km/val.", – į įstatymuose įtvirtintą nelygybę pirštu bado motociklininkas.
Motociklininkų bendruomenė piktinasi ir valdžios atstovų, priėmusių tokius ribojimus lozungais, neva taip siekiama apsaugoti juos nuo nelaimių, kurios juos gali ištikti kelyje. Vis dėlto įdomu, kad, draudikų skaičiavimais, 80 proc. atvejų, kai eismo įvykyje dalyvauja motociklininkas ir automobilio vairuotojas, dėl jo kaltas būtent pastarasis. Tad įdomu, kad dėl automobilių vairuotojų padaromų klaidų tenka atsakyti nukentėjusiesiems, t.y. motociklininkams.
Prasilenkia su logika
Paprašyta išsakyti poziciją motociklininkams rūpimais klausimais, Susisiekimo ministerija dienraščiui atsiuntė savo specialistų komentarą (beje, tokį patį Baikerių kongresas gavo šiek tiek daugiau nei prieš metus).
"Atsižvelgiant į tai, kad mopedų ir motociklų vairuotojai priskiriami vienai iš labiausiai pažeidžiamų eismo dalyvių grupių, manytina, kad prevenciškai jiems turėtų būti taikomi pakankamai griežti Kelių eismo taisyklių (KET) reikalavimai", – rašoma atsiųstame atsakyme.
Atrodo, kad jau pirmose atsakymo eilutėse eismo saugumu šalyje besirūpinančios institucijos atstovai prieštarauja patys sau – pirmiausia mopedų ir motociklų vairuotojai, pasak jų, priskiriami vienai iš labiausiai pažeidžiamų eismo dalyvių grupių, tačiau, siekiant juos apsaugoti, būtent jiems, pažeidžiamiausiems mopedų ir motociklų vairuotojams, nusprendžiama taikyti gana griežtus KET reikalavimus.
Galime sugalvoti kitą analogišką pavyzdį. Viena pažeidžiamiausių eismo dalyvių grupių laikomi ir pėstieji, tad, vadovaujantis anksčiau pateiktame atsakyme išdėstyta logika, pėstiesiems, kaip pažeidžiamai eismo dalyvių grupei, reikėtų apriboti teisę vaikščioti neblaiviems, t.y. jiems taip pat taikyti 0 promilių taisyklę, o už jos nepaisymą, pavyzdžiui, suvaržyti teisę laisvai judėti pėsčiomis kokį mėnesį. Taigi remdamiesi tokia logika galėtume sugalvoti dar daugiau tokių, švelniai tariant, keistai skambančių apribojimų.
"Pikčiausia, kad tokie motociklininkų bendruomenę diskriminuojantys sprendimai buvo priimti nepasirėmus statistika ir net neatlikus aiškesnės eismo įvykių analizės, jau nekalbant apie diskusiją su pačia baikerių bendruomene", – tvirtino K.Čeponis.
"Jeigu jau svarstoma, kad motociklininkams reikia 0 promilių taisyklės, kodėl nepateikiama statistika, kiek motociklininkų, kuriems buvo nustatytas 0–0,4 promilės girtumas, pateko į eismo įvykius ar tapo jų kaltininkais? Paprasčiausiai tokios statistikos nėra", – pastebėjo Baikerių kongreso atstovas.
(Vilmanto Raupelio nuotr.)
Baltos varnos
2015–ųjų rudenį Vidaus reikalų ministerija pateikė Seimui įstatymo projektą, kuriuo siūlė įstatymu įtvirtinti nuostatą, kad sėdančių prie vairo kraujyje alkoholio koncentracija turėtų būti lygiui nuliui, tačiau tuomet nesutikimą išreiškė ir buvęs ministras pirmininkas Algirdas Butkevičius, ir Susisiekimo ministerijos atstovai.
Sukėlęs karštas diskusijas vos tik pasirodęs, šis įstatymo projektas ramiai atgulė valdžios atstovų stalčiuose. Tuomet apžvalgininkai tikino, kad ryžtis visuotiniam nulio promilių įstatymui tolygu išsiųsti savo politinę karjerą į krematoriumą. Pateisinti leidimą sėsti prie vairo neblaiviems politikai rado greitai – esą dėl tam tikrų ligų ar vaistų vartojimo organizmas pats gali išskirti alkoholio, tačiau čia, pasak K.Čeponio, girdime sveikai logikai prieštaraujančius argumentus.
"Klausantis 0,4 promilės gynėjų argumentų kyla klausimas, kad jeigu jau automobilio vairuotojas serga diabetu ir jo kraujyje gali gamintis toksinės medžiagos, kodėl, kalbant apie motociklininkus, negalioja tokia pati logika? Ar motociklu negali važiuoti diabetu sergantis žmogus?" – retoriškai klausė pašnekovas.
Jeigu nusprendžiame, kad prie vairo neblaiviems ne vieta, tai toks sprendimas turi galioti visiems, nepaliekant privilegijuotųjų luomo.
Susisiekimo ministerijos duomenimis, siūlymui keisti teisės aktų reikalavimus ir numatyti 0 promilių leistiną alkoholio koncentraciją kraujyje tam tikroms eismo dalyvių grupėms buvo pritarta atsižvelgiant į 2001 m. sausio 17 d. Europos Komisijos (EK) rekomendacijas.
"Pažymėtina, kad Rekomendacijos nuostatos numato, jog maksimali leistina motorinių transporto priemonių vairuotojų alkoholio kiekio kraujyje riba yra 0,5 mg/ml, o kitoms eismo dalyvių grupėms (nepatyrusiems vairuotojams, dviračių motorinių transporto priemonių vairuotojams, didelių gabaritų transporto priemonių ir vežančių pavojingus krovinius vairuotojams) – 0,2 mg/ml ar mažiau", – rašome redakcijai atsiųstame ministerijos atsakyme.
Vis dėlto teisybės dėlei reikėtų pabrėžti, kad nė vienoje ES šalyje motociklininkams nėra taikoma 0 promilių taisyklė. Ji daugelyje šalių galioja tik pradedantiesiems vairuotojams ir vairuotojams profesionalams, motociklų, mopedų, triračių ar keturračių vairuotojams leistina ar neleistina alkoholio kiekyje norma yra tokia pati kaip ir kitų transporto priemonių vairuotojams.
Žada protestuoti
Dar vienas diskriminuojantis motociklininkus KET punktas susijęs su greičio viršijimu.
"Susidaro keista situacija. Tam, kad motociklininkas, dalyvaudamas eisme, būtų saugus, jis turi judėti kartu su visu srautu, kaip ir kitos transporto priemonės. Neretai šalies didmiesčiuose transporto srauto greitis ne viena dešimtimi kilometrų yra didesnis nei leistinas ir aš nekalbu apie papildomus 10 km/val. Tad susidaro situacijų, kai motociklininkas, stengdamasis netapti avarijos auka ar priežastimi, gali tapti lengvu taikiniu uoliems policijos pareigūnams, nes už daugiau kaip 30 km/val. viršytą greitį jis paaukoja savo teises, o automobilininkas vis dar jas turi", – sakė K.Čeponis.
Visus šiuos reikalavimus motociklininkai jau buvo išsakę Seime prieš daugiau kaip metus. Tuomet net buvo sukurta iniciatyvinė grupė už motociklininkų teises, tačiau, pasikeitus valdžiai, parašais padabintas dokumentas taip ir dingo Seime, tad dabar, kaip sako K.Čeponis, atėjo metas motociklininkų bendruomenei vėl apie save priminti.
"Priminimą jau nusiuntėme, dabar beliko laukti reakcijos. Jeigu mes nebūsime išgirsti, tai vėl su plieniniais žirgais važiuosime prie parlamento ir tuomet tai tikrai bus protesto akcija, o ne stabtelėjimas norint įteikti surinktus parašus. Motociklininkai nori būti lygūs su visais. Jeigu nusprendžiame, kad prie vairo neblaiviems ne vieta, tai toks sprendimas turi galioti visiems, nepaliekant privilegijuotųjų luomo", – tvirtino K.Čeponis.
Naujausi komentarai