Neįprastai šaltas šių metų pavasaris nutolina balandžio 1 d. turėjusį prasidėti vasarinių padangų sezoną. Susisiekimo ministro įsakymu oficialiai patvirtinta, kad dygliuotas padangas būtina pasikeisti ne iki balandžio 10 d., o iki gegužės 1-osios.
Geriau nerizikuoti
Nors balandžio 1 d. baigiasi privalomo žieminių padangų naudojimo laikotarpis, Kelių eismo taisyklės nedraudžia važinėti su įprastomis žieminėmis padangomis ir šiltuoju metų laiku. Draudimas galiojo tik dygliuotoms padangoms.
Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius praėjusią savaitę susitiko su Policijos departamento ir Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovais. Po pasitarimo nuspręsta iki gegužės 1-osios pratęsti naudojimosi dygliuotomis padangomis laiką.
„Tikiuosi, kad vairuotojai bus sąmoningi ir dygliuotąsias padangas į vasarines pasikeis niekieno neraginami, kai tik atšils orai ir keliuose nebeliks sniego ar ledo“, – teigė R.Sinkevičius.
Pagal Kelių eismo taisykles vairuotojai iki balandžio 10 d. privalo pasikeisti žiemines dygliuotas padangas į vasarines, kitaip jiems gresia baudos. Susitarta, kad policijos pareigūnai važinėjančių su dygliuotomis padangomis vairuotojų nebaus visą balandį.
Padidėjo greitis
Susisiekimo ministerija primena, kad kiekvieną pavasarį nuo balandžio 1 d. automagistralėse ir greitkeliuose keičiasi maksimalus leistinas greitis lengviesiems automobiliams, motociklams ir triračiams. Šioms transporto priemonėms leidžiama važiuoti ne didesniu kaip 130 km/val. greičiu, greitkeliuose – 110 km/val. greičiu.
Atsižvelgiant į tai, kad iki gegužės 1 d. pratęstas žieminių dygliuotų padangų naudojimo laikas, važiuoti didžiausiu leistinu greičiu nerekomenduojama: žieminių padangų guma yra gerokai minkštesnė nei vasarinių, važiuojant dideliu greičiu padangų frikcinės savybės mažėja, stabdymo kelias gali ilgėti, todėl atsiranda skaudžių avarijų tikimybė.
Pastarąsias naudojantys vairuotojai turėtų atminti, kad nuo balandžio 1 iki balandžio 10 d. jas privaloma pakeisti padangomis be dyglių.
Greičiau dyla
„Su žieminėmis padangomis galima važinėti ir vasarą, bet dėl to jos greičiau susidėvi, jų stabdymo kelias pailgėja“, – pasakojo bendrovės „Kauno techninės apžiūros centras“ direktorius Gintaras Ciegis.
Tokios padangos pagamintos iš minkšto gumos mišinio, todėl ant įšilusios kelio dangos gerokai pailgėja jų stabdymo atstumas, automobilis tampa sudėtingiau valdomas ir sunkiau prognozuojamas.
Keisti neskuba
Atlikta apklausa patvirtina, kad dauguma vairuotojų padangų keitimo rūpesčius atideda paskutinei minutei. Taip pat neskubama rinktis, kur ir už kokią kainą pirkti padangas.
Apie penktadalį portalo autogidas.lt respondentų teigė, kad padangų ima ieškoti kovo pradžioje, dar ketvirtadalis – nuo kovo vidurio arba išvis mėnesio pabaigoje. Net 17 proc. vairuotojų, dalyvavusių apklausoje, padangomis ims rūpintis tik prasidėjus balandžiui. Vadinasi, šį pavasarį, kaip ir kaskart, galima tikėtis, kad autoservisuose bus nemažai vairuotojų, skubančių paskutinę minutę pasikeisti padangas į tinkamas eksploatuoti šiltuoju metų sezonu.
Portalo apklausa rodo, kad dauguma vairuotojų šį pavasarį padangų nepirks, naudosis jau turimomis (68 proc.). Dar penktadalis planuoja įsigyti dėvėtas padangas ir vos dešimtadalis rinksis naujas.
Šiuo metu pirkėjai, ieškantys padangų internete, turi daugiausia pasiūlymų įsigyti „Continental“, „Michelin“, „Nokian“, „Dunlop“ ir „Goodyear“ padangas. Vis dėlto, nors yra didžiausia šių prekės ženklų padangų pasiūla, labiausiai domimasi kiek kitokiomis. Pirkėjai daugiausia dėmesio skiria „Debica“, „BFGoodrick“, „Fulda“, „Goodyear“, „Dunlop“ ir „Hankook“ padangoms.
Skelbimuose padangų kainos svyruoja nuo keliasdešimties litų už dėvėtą padangą iki kelių šimtų už naują.
Nepataria vaikytis mados
„Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos duomenimis, apžiūros dėl netinkamų padangų Lietuvoje nepereina nedidelis skaičius vairuotojų – apie 5 proc. Dažniausios pasitaikančios bėdos – nusidėvėjęs protektorius ir kiti padangų pažeidimai“, – sakė G.Ciegis.
Specialistai atkreipia dėmesį, kad svarbu pasirinkti tinkamas padangas: jos bei ratlankių dydžiai turi atitikti automobilio gamintojo rekomendacijoms. Nepatariama naudoti gražiau atrodančių ar madingesnių ratlankių.
Įprastai tokie duomenys nurodomi automobilio gamintojo – juos galima rasti ir internete. Nesilaikant rekomendacijų, gali ne tik nukentėti automobilio dinamika, bet ir padidėti degalų sąnaudos, spidometro ir odometro parodymai, taip pat ir saugumas.
Jei vietoj originalaus dydžio pasirenkamos didesnio diametro padangos, vairuotojas rizikuoja turėti nemalonumų ir su policija: spidometrui rodant vienokį greitį, realiai jis bus gerokai didesnis. Pasiteisinimai, esą nepastebėjau, padangas ne tokias uždėjau, policijos pareigūnams negalioja ir vairuotojų nuo baudų negelbsti.
Atsargumas gėdos nedaro
Daugelis vairuotojų, susirengę pakeisti padangas, paskubomis atlieka šią procedūrą ir sėda prie vairo. Padangų žinovai taip elgtis nerekomenduoja. Pirmiausiai būtina patikrinti oro slėgį padangose, o ratus būtina kokybiškai subalansuoti.
Automobiliu važinėjant po miestą tik vienam asmeniui, oro slėgis padangose gali būti vienoks, o išsirengus į tolesnę kelionę su didesne keleivių kompanija reikėtų pasirūpinti ir daugiau pripūsti padangas.
Jei jos nenaujos, derėtų jas atidžiai apžiūrėti: ar guma nesuskeldėjusi, korpusas tvirtas, be menkiausių įtrūkimų ar guzelių. Jei tokių aptinkama, kyla pavojus, kad padanga gali bet kada sprogti kelyje.
Kai kuriuose autoservisuose siūloma orą padangose pakeisti azotu. Juo užpildytos padangos beveik nereaguoja į temperatūrų pokyčius ir slėgis padangose išlieka pastovus, tad automobilių, vasarą ilgai stovinčių saulėje, padangos neišsileis.
Tiesa, ši paslauga yra brangesnė nei tradicinis padangų užpildymas oru. Jos tiekėjai tikina, kad azotas pailgina padangos tarnavimo laiką iki 40 proc.
Būtina balansuoti
Dar viena gudrybė, padėsianti jaustis saugiau, – rekomenduojama kiekvienąkart nuvažiavus 5 tūkst. kilometrų sukeisti vietomis priekinius ratus su galiniais. Taip užtikrinama, kad padangos dils lygiai ir abi automobilio ašys turės identišką sukibimą su keliu.
Reikia nepamiršti ir balansuoti ratus. Lietuvoje, kurioje duobių netrūksta, vairuotojas gali ir nepajusti nedidelio smūgio per vairą, bet tai nereiškia, kad, pataikius į gilesnę duobę, ratui nieko nenutiko. Net menkiausia rato vibracija veikia važiuoklę ir atitinkamai greičiau nei įprastai sudyla tam tikros automobilio detalės. Ratų balansavimas nėra itin brangi paslauga, tad siūloma tuo pasirūpinti dažniau.
Būtina žinoti, kaip sandėliuoti nenaudojamas, šiuo atveju žiemines, padangas. Jei jos yra su rantlankiais, tai visų pirma jos visos turi būti pripūstos iki reikiamos normos ir horizontalioje padėtyje suguldytos viena ant kitos.
Padangas be ratlankių patartina laikyti vertikaliai, sustatytas vieną greta kitos. Svarbiausia, kad padangos būtų sudėtos uždaroje patalpoje, saugant jas nuo tiesioginių saulės spindulių. Atokus garažo kampas tam kaip tik tinka. Pravartu, kad sandėliavimo patalpa būtų pakankamai vėsi, o oro temperatūra svyruotų kuo mažiau.
Pavojingas ir lietus
G.Ciegio teigimu, žieminės padangos nėra taip pritaikytos vasarai kaip vasarinės. Pasak jo, labai rizikuoja važinėjantieji automobiliais su nudilusiomis padangomis vasarą. Užvažiavus ant šlapios dangos su tokiomis padangomis, automobilį gali sumėtyti net ir važiuojant nedideliu greičiu.
Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos viršininkas Danas Česnauskas patvirtino, kad dažniausiai su padangų kokybe susijusios avarijos įvyksta, kai automobilis važiuoja šlapia kelio danga.
„Dažniausi atvejai – kai nudilusiomis padangomis važiuojama šlapiu keliu“, – sakė viršininkas.
Vienos šiurpesnių avarijų, kurių priežastimi tapo nudėvėtos padangos, įvyko beveik prieš metus Molėtų rajone. Anuomet nuskendus automobiliams žuvo penki žmonės.
Avarija Molėtų rajone, kur automobilyje nuskendo trys žmonės, įvyko žvyruotame kaimo kelyje. 1991 m. gamintas automobilis važinėjo nudilusiomis padangomis, neatitinkančiomis techninių reikalavimų.
Greitai kaimo šunkeliais laksčiusį automobilį vairavęs jo savininkas už Kelių eismo taisyklių pažeidimus buvo baustas 7 kartus ir du kartus buvo pagautas vairuojant neblaivus. Posūkyje automobilis nuslydo nuo kelio. Kitą dieną jis buvo rastas maždaug 0,5 metro gylio baloje.
Tektų susimokėti
Ne viena draudimo bendrovė perspėja, kad nudilusiomis padangomis sukėlę avariją vairuotojai turės grąžinti draudimo išmoką.
Remiantis šalyje galiojančiais teisės aktais, paaiškėjus, kad eismo įvykis kilo būtent dėl to, kad automobilis yra techniškai netvarkingas, avarijos kaltininkui gali tekti grąžinti draudimo bendrovei išmoką, kurią ji išmokėjo nukentėjusiam vairuotojui.
Naujausi komentarai