Kai lauke karšta, jos veikia itin neefektyviai. LRT.lt kalbinti ekspertai nesuranda nė vieno logiško agrumento, kodėl vasarą reikėtų važinėti su žieminėmis padangomis. Kalbant apie žieminių padangų naudojimą vasaros metu, galima tik pakartoti tai, kas buvo sakyta ne kartą – vasarą su žieminiais batais ir striukėmis nevaikštome. Tačiau nemaža dalis vairuotojų, karštą dieną apsiavę vasarinius batus ir apsivilkę lengvus marškinėlius, vairuoja automobilį su žieminėmis padangomis.
Deja, tokių vairuotojų Lietuvos keliuose ir gatvėse galime sutikti kasdien ir tikrai ne po vieną. BMW vairavimo mokyklos įkūrėjas ir instruktorius Darius Jonušis pirmiausia apgailestauja, kad tokia tema turime kalbėti apskritai.
„Man atrodo, kad tai savaime suprantama, bet kažkodėl kiti vasarą vis tiek važinėja žieminėmis padangomis. Tai neturėtų būti diskusijų objektas“, – kategoriškai sako D. Jonušis.
Jis priduria, kad toks dalykas kaip žieminių nedygliuotų padangų naudojimas vasaros metu galėtų būti uždraustas apskritai. Pašnekovas sutinka, kad gali būti daug priešiškai tokiai idėjai nusiteikusių vairuotojų, tačiau pirmiausia reikia pagalvoti ne tik apie savo, bet ir kitų saugumą, ir būtent padangas jis laiko svarbiausiu to garantu.
„Man asmeniškai padanga yra pats svarbiausias automobilio komponentas. Nėra svarbesnių. Padanga yra vienintelis kontaktas tarp automobilio ir kelio. Dėl to net jei kažkur išsinuomoju automobilį pirmiausia pasižiūriu, kokia yra padangų būklė. Tai mano, kaip žmogaus, saugumo garantas“, – tikina D. Jonušis.
D. Jonušis/ LNK nuotr.
Kai karšta, žieminė padanga „genda“
Žieminė padanga sukurta žiemai, o vasarinė – šiltajam metų laikui yra sukurtos ne šiaip sau. Nors iš pirmo žvilgsnio tiek vienam, tiek kitam sezonui skirtos padangos atrodo panašiai, tačiau yra nemažai skirtumų, kurių nematyti akimi.
„Žieminės padangos ir jų technologijos yra sukurtos tam, kad gerai tarnautų būtent žiemos sąlygomis, esant žemai oro temperatūrai. Esant 7 laipsnių šilumos ir vis aukštesnei temperatūrai, žieminės padangos palaipsniui praranda savo savybes.
Esant itin aukštai temperatūrai, padangos perkaista ir ima sparčiai dėvėtis, dėl ko kyla didžiausias pavojus – prastesnis sukibimas su šlapia ir sausa kelio danga ir ilgesnis stabdymo kelias“, – kodėl žieminė padanga netinka vasarai, įvardija padangų centro ir automobilių servisų tinklo „Melga“ projektų vadovas Mindaugas Taraila.
„Kai padanga yra nepritaikyta tam tikrai temperatūrai, pakinta jos gumos charakteristika. Gali atrodyti, kad protektorius gražus, tačiau iš tikrųjų padanga jau nebe žieminė, nes pakitusi gumos charakteristika nebeleis jai dirbti taip, kaip priklauso“, – priduria D. Jonušis.
Pakinta automobilio valdymo savybės
Dar vienas argumentas, kodėl žieminė padanga nėra priimtinas pasirinkimas šiltuoju metų laiku, tai suprastėjusios automobilio valdymo savybės.
„Akylesni vairuotojai turėtų pastebėti, kad net ir pavasarį šylant orams pasikeičia automobilio valdymo savybės. Automobilis tampa sunkiau valdomas įveikiant posūkius didesniu greičiu, patekus į provėžas, pailgėja stabdymo kelias“, – argumentuoja M. Taraila
Daug vairavimo patirties turintis D. Jonušis vaizdingai pasakoja, kaip pakinta automobilio savybės, kai lauke itin karšta, o su kelio danga kontaktuoja žieminė padanga.
„Nereikia pamiršti, kad kai lauke karšta, kelio dangos temperatūra dar aukštesnė. Tokiomis sąlygomis padanga normaliai nestabdo, automobilis normaliai nesivairuoja, juntamas uždelsimas. Liaudiškai sakant, automobilis važiuoja kaip ant želatinos.
Iš vienos pusės, galima sakyti, kad tai vairuotojo reikalas, bet, kita vertus, mes visi esame eismo dalyviai ir tai yra pavojinga kitiems vairuotojams ar pėstiesiems. Automobilis nesugebės sustoti, kaip turėtų, ar tinkamai apvažiuoti kliūtį“, – LRT.lt teigia D. Jonušis.
Be visa to, būtina atkreipti dėmesį, kad net važiuojant mieste staigaus stabdymo metu žieminės padangos tai daro labai neefektyviai. Ir šiuo atveju kalbame ne apie centimetrus, bet metrus.
„Stabdymo kelias, važiuojant 50 ar 60 km/val. greičiu, tai yra kas leidžiama mieste, gali pailgėti 6 ar 10 metrų. Tai visiškai neadekvatūs skaičiai, kalbant apie savo saugumą“, – pastebi D. Jonušis.
Nenaudinga ir ekonomiškai
Atmeskime tokius faktorius kaip saugumas, prastos valdymo savybės ir pamatuokime žieminių padangų naudojimo efektyvumą vasarą finansiniu požiūriu. Deja, vairuotojai, manantys, kad tokiu būdu sutaupys, mūsų kalbintų ekspertų teigimu, labai klysta.
„Žieminių padangų naudojimas vasarą kelia grėsmę ne tik saugumui, bet ir piniginei. Žieminės padangos esant aukštai temperatūrai greičiau dėvisi.
Važinėjant žieminėmis padangomis vasarą, jų tarnavimo laikas sutrumpėja maždaug 30–40 proc., o taip pat atsiranda didesnis pasipriešinimas riedėjimui, dėl ko būna ir didesnės degalų sąnaudos“, – LRT.lt faktus dėsto M. Taraila.
Taupymo logika paprasta: visų pirma, sutaupysiu nepirkdamas padangų, antra – nepatirsiu išlaidų, kurios susijusios su padangų permontavimu. Tačiau dėl greitesnio dėvėjimosi po aktyvaus važinėjimo vasaros metu, atėjus žiemai, tikėtina, kad toks vairuotojas daugiau praloš nei išlos.
„Ir žiemą jis liks be padangų. Vasarą žiemines padangas suvažinėja, o žiemą važiuoja jau ne su padanga, bet su kažkokiais kaliošais“, – reziumuoja D. Jonušis.
Suskaičiuoti išlaidas nesudėtinga. Ekonominės klasės, 16 colių skersmens visiškai naujos padangos kainuoja apie 50 eurų už vienetą, taigi komplektas 200. Bendrai, už vieną vasarinių ir vieną žieminių padangų komplektą teks sumokėti 400 eurų.
Skaičiuokime, kad kiekvieno iš komplektų pakaks keturiems sezonams. Tokiu atveju, metinės išlaidos sieks 140 eurų, įskaitant padangų permontavimą. Jei ir žiemai, ir vasarai naudosime žiemines padangas, tikėtina, kad jų pakaks vienam pilnam sezonui. Tai reiškia, kad metinės išlaidos sieks 220 eurų.
Net jeigu vieną žieminių padangų komplektą pavyktų išlaikyti pusantro sezono laikotarpiui, metinės išlaidos siektų apie 170 eurų. Todėl, sudėjus visus taškus ant „i“, žieminių padangų naudojimas šiltuoju metų laiku neapsimoka nei saugumo, nei komforto, nei finansiniais atžvilgiais.
Naujausi komentarai