Rizika maža
Didžiausią Baltijos šalyse automobilių turgų administruojančios bendrovės "Varanas" vadovas Valentinas Naujanis ragina nepanikuoti – tokių automobilių į Lietuvą gali patekti vos vienas kitas. Ketvirtį amžiaus naudotų automobilių rinką stebintis vyras dienraščiui sako, kad patys lietuviai neturėtų labai baimintis įsigyti skenduolį.
"Pirmiausia dėl to, kad pirkti, gabenti per Atlantą ir remontuoti apsimoka tik prabangų automobilį, kuris galėtų būti parduodamas už kokius 30 tūkst. eurų", – svarsto pašnekovas. Rizika nusipirkti automobilį, kuris išgyveno hidrosmūgį, V.Naujanio įsitikinimu, labai išaugtų, jeigu potvyniai nusiaubtų Vokietiją, Prancūziją, Italiją ar Beniliukso šalis, nes būtent iš minėtų valstybių į Lietuvą atkeliauja didžiausias skaičius naudotų automobilių.
Specialistas neatmeta galimybės, kad skenduolių anksčiau paminėtose šalyse gali prisipirkti vietiniai turkai, kurie suremontavę automobilį pardavinės jį Vokietijoje ar kitoje šalyje kaip eksploatuotą joje. "Bet čia vėl grįžčiau prie išsakytos minties, kad toks automobilis bus gana brangus, o tai mažina tikimybę, kad jis atsidurs Lietuvos keliuose", – teigia V.Naujanis.
Detali apžiūra
Nors pašnekovas abejoja, kad Lietuvoje atsiras daug hidrosmūgius išgyvenusių automobilių, skaitytojams pateikė ir ne vieną patarimą, kaip atpažinti automobilį, kuris buvo užlietas vandens. Beje, kuo naujesnis automobilis, tuo daugiau eibių prikrečia jį apsėmęs vanduo, nes naujuose automobiliuose itin daug elektronikos, tad vanduo jai yra didžiausias priešas.
Pasak bendrovės "Varanas" vadovo detalaus automobilio skrodimo atlikti negalima, tačiau skyrus pakankamai dėmesio atidžiai perkamo automobilio apžiūrai galima įtarti, kad automobilis buvo skendęs.
"Skendę automobiliai turi korozijos požymių tokiose vietose, kur jų net neturėtų būti. Ypatingą dėmesį reikia skirti ir žibintų reflektoriams. Jeigu automobilis buvo paniręs, tai vandens lašų fragmentai ant reflektorių turėtų būti lengvai pastebimi. Jeigu automobilis kelia daug įtarimų, reikėtų išnaršyti visas, net ir sunkiai prieinamas automobilio vietas – pakelti visus automobilio kilimėlius, nuimti durelių apmušalus ar net pakelti priekinį prietaisų skydelį, oksidacijos žymės atsiranda ir ant skendusio automobilio aliuminio detalių", – vardija galimus įrodymus, kad automobilis skendęs V.Naujanis.
Jeigu automobilis kelia daug įtarimų, reikėtų išnaršyti visas, net ir sunkiai prieinamas automobilio vietas.
Bėda – ne tik elektra
Elektrinė automobilio dalis nėra vienintelis dalykas automobilyje, kurį sužaloja vanduo. Net ir tos automobilio dalys, kurios yra paruoštos didelėms apkrovoms ir atsparios išoriniam poveikiui, patiria rimtų gedimų.
"Variklis ir automobilio transmisija taip pat nėra hermetiški, todėl pro alsuoklius ar kitas angas į vidų patekęs vanduo sukuria korozijos židinius. Pavyzdžiui, automatinės pavarų dėžės tepalas tampa klampus lyg emulsija, todėl vėliau šis agregatas gana greitai sugenda. Tas pats nutinka ir visiems įtempimo guoliams", – pasakoja V. Naujanis.
Specialisto tvirtinimu, skenduoliui nepakanka vien tik pakeisti elektros instaliaciją. Reikia ieškoti naujų borto kompiuterių, saugos pagalves aktyvinančių daviklių, keisti pačias pagalves, nes jos gali nebeveikti eismo įvykio metu.
Potvynio pažeidimai paprastai sumažina automobilio rinkos vertę net 70 proc. Kadangi dėl vandens poveikio per tam tikrą laiką pradeda rūdyti ir oksiduotis elektros bei mechaninių dalių komponentai, tikrieji automobilio pažeidimai negali būti pastebėti iš pradžių, o ateityje jie pareikalaus didelių remonto išlaidų. Galiausiai potvynių apgadintos transporto priemonės, pagal draudikų apibrėžimą, yra tiesiogiai pavojingos saugumui. Niekas nežino, kada korozijos paveikti gali sugesti stabdžių sistemos ar kiti saugos komponentai ir automobilis taps ypač pavojingas vairuojant.
Kaip pergudrauja?
V. Naujanis taip pat pasakoja, kad JAV naudojami įvairiausi būdai pažymėti automobilio techninę būklę. Kai kuriose valstijose galioja teisės aktai, kuriuose reikalaujama, kad potvynio sugadintas automobilis būtų specialiai pažymėtas "flood" (liet. potvynis), "water damaged" (liet. pažeistas vandens) ir t.t. Šiuos žymėjimus naudoja ir draudimo bendrovės, taigi automobilio dokumentuose būna pažymima, kokie pažeidimai jam nutikę.
Po potvynio apie paskendusį automobilį pranešęs savininkas gauna draudimo bendrovės išmoką, o ši perduoda automobilį išmontavimo aikštelei, tačiau perpardavėjai tokius automobilius nuperka, neretai perveža į kitą valstiją ir taip parduoda. Automobilis keliauja ne vieną dieną per Atlanto vandenyną padaro dar daugiau žalos automobiliui, tad įdėmi apžiūra – vienintelis išsigelbėjimas, jei nenorite įsigyti skenduolio.
Ženklai, kad automobilis skendęs
Dėmės. Vanduo ir dumblas salone palieka sunkiai išvalomų dėmių. Jų galima rasti ir ant žibintų veidrodinių paviršių.
Kvapas. Jį iš permirkusio automobilio panaikinti gana sunku.
Rūdys. Jų reikia ieškoti sunkiau prieinamose vietose bagažinėje, po įvairiomis gumomis, salone.
Gedimai. Būtina atkreipti dėmesį į elektroninės dalies darbą, pažiūrėti, ar veikia lemputės, radijas ar nepakeistas prietaisų skydelis.
Dokumentai. Jei įmanoma, reikia patikrinti, kur registruota ar pastarąjį kartą remontuota transporto priemonė. Gali paaiškėti, kad ji atkeliavo būtent iš potvynio nualinto regiono.
Naujausi komentarai