Per keturias renginio dienas, spalio 15-18 d., džiazo mėgėjus jis supažindins su naujais etapiniais laisvosios ir improvizacinės muzikos reiškiniais Lietuvoje, kurie verti išskirtinio dėmesio. Tai – „Improdimensijos“ ir „Keep Singing“ judėjimai bei Kauno „Jazz Academy“ fenomenas.
Netikėtų garsų paletėje – ir eilės
Pirmąją festivalio dieną, spalio 15-ąją, Rusų dramos teatre koncertuos du „Improdimenijos“ kolektyvai – „Improdimensijos orkestras“ ir saksofonininko Kazimiero Jušinsko bei fleitininko ir didžėjaus Kristupo Giko duetas.
„Improdimensija“ – tai improvizacijai, eksperimentams ir edukacijai skirta kūrybinė platforma. Jos ištakos – „Jazz Academy“ įkūrėjo multiinstrumentininko ir kompozitoriaus Arno Mikalkėno su bičiuliais Kaune pradėti rengti laisvojo džiazo ir improvizacinės muzikos koncertai.
Prie A. Mikalkėno prisijungus saksofonininkui ir kompozitoriui L. Mockūnui bei įrašų studijos „MAMA Studios“ savininkui Arūnui Zujui, „Improdimensijos“ koncertai suskambo šioje studijoje Vilniuje.
Netrukus sąjūdis įtraukė Lietuvos muzikos ir teatro akademijos (LMTA) Šiuolaikinės muzikos magistro programos ugdytinius. Iš glaudaus programos dėstytojų L. Mockūno ir A. Mikalkėno ryšio su studentais atsirado „Improdimensijos orkestras“, pirmą kartą kilsiantis į festivalio sceną spalio 15-ąją.
O „Keep Singing“ judėjimo vėliavnešys – JAV gyvenantis laisvojo džiazo būgnininkas Dalius Naujokaitis, drebinantis sostinę andergraundinio džiazo fejerverkais. Šių metų pradžioje jo inicijuotas garsiajam filmininkui Jonui Mekui skirtas festivalis „Keep singing“ įtvirtino laisvojo džiazo judėjimą, kurio simboliu tapo šviesaus atminimo J. Mekas.
Antrąją festivalio dieną, spalio 16-ąją, šio judėjimo atstovai pristatys du originalius projektus – „Low Blow“ ir „Words and Letters“ („Žodžiai ir raidės“). Pirmojo lyderis saksofonininkas Dovydas Stalmokas subūrė netradicinės sudėties ansamblį, kuris atskleis didžiules pučiamųjų instrumentų, dažnai laikomų pritariančiaisiais – bosinio saksofono, suzafonų, tūbos – galimybes.
O trimitininkas Mindaugas Vadoklis prikels J. Meko 95-mečiui sumanytą projektą jau su kitais muzikantais. Jie improvizacijomis pritars aktoriui Dainiui Gavenoniui, kuris skaitys J. Meko eiles iš rinkinio „Žodžiai ir raidės“.
D. Naujokaitis šį kartą tik virtualiai pasveikins festivalį iš Niujorko. „Keep singing“ ciklą penktadienį užbaigs jo ir dviejų amerikiečių, šio judėjimo šalininkų, trio „Užupis“ koncerto transliacija.
Džiazuoti padės kantorius
Trečiojo džiazo vibracijos taško Lietuvoje – „Jazz Academy“ – ugdytiniai sudarys branduolį Lietuvos jaunimo džiazo orkestro, kuris pasirodys „Vilnius Jazz Young Power“ (VJYP) konkurso finale. Šis orkestras subūrė muzikantus iš Kauno, Vilniaus, Klaipėdos ir Skuodo.
Dėl VJYP „Grand Prix“ šiemet taip pat varžysis scenoje debiutuojantis LMTA absolventų Deimanto Balio ir Mato Samulionio duetas „Matt Deiman“ bei įvairių mokyklų studentų kvartetas „JUZT“. Konkurso finalą koncertu papuoš 2019-ųjų „Vilnius Jazz Young Power“ nugalėtoja grupė „Kanalizacija“.
„Jazz Academy“ įkūrėjas A. Mikalkėnas pirmą kartą „Vilnius Jazz“ scenoje pristatys ir savo autorinį projektą. Jis intriguoja ne tik originalia lyderio muzika, bet ir atlikėjų sudėtimi: Arnas pirmą kartą gros trio su kontrabosininku Eugenijumi Kanevičiumi ir būgnininku Marijumi Aleksa, kuris pernai grįžo į Lietuvą po Londone praleisto dešimtmečio.
Naują savo trio pristatys ir džiazo grandas Dainius Pulauskas, šiemet minintis 60-metį. Klasikiniam džiazo trio žanrui klavišininkas pasitelkė jaunosios kartos kolegas, kuriuos jau išbandė savo akustiniame kvintete, – kontrabosininką Armaną Isojaną ir būgnininką Augustą Baroną.
Trio spėjo surengti vos porą koncertų, bet jau įrašė D. Pulausko autorinių kompozicijų albumą, kurio pristatymui bus skirtas koncertas festivalio scenoje.
Proginį premjerinį projektą „Vilnius Jazz“ rengia ir kompozitorius bei perkusininkas Arkadijus Gotesmanas. Su rinktinių atlikėjų komanda jis interpretuos didžiojo XVIII a. išminčiaus, pasaulinio garso Toros ir Talmudo komentuotojo Vilniaus Gaono Elijahu ben Solomon Zalmano palikimą.
A. Gotesmano projekte „Malda“ dalyvaus vienintelis Lietuvos kantorius, Vilniaus choralinės sinagogos maldų vadovas Shmuelis Yatomas. Projektas skiriamas Vilniaus Gaono ir Lietuvos žydų istorijos metams.
Prisimins audringą praeitį
„Vilnius Jazz“ tradiciškai išsaugos ir teorinę dimensiją. Šeštadienio popietė bus skirta „NoBusiness Records“ istorinio leidinio (Juozas Milasius / Tomas Kutavičius / Dalius Naujokaitis ir Lithuanian Young Composers Orchestra – Live at Willisau, 1993) LP ir CD pristatymui.
Susitikimas primins svarbų lietuvių laisvojo džiazo ir eksperimentinės muzikos raidai projektą, skambėjusį Vilisau džiazo festivalyje („Willisau Jazz Festival“) Šveicarijoje. Šis projektas įprasmino naują džiazo kūrybos filosofiją, kurią jos įkvėpėjas bekompromisis avangardininkas J. Milašius anuomet išdėstė ir savo manifeste.
Pristatyme dalyvaus projekto dalyviai J. Milašius ir Tomas Kutavičius, „NoBusiness Records“ ir „Vilnius Jazz“ atstovai.
Laisvojo džiazo gitaristą J. Milašių išvysime ir festivalio scenoje. Jis įšoks į garso menininkės Gailės Griciūtės projektą, iš jo netikėtai pasitraukus kitai garsininkei. Pirmą sykį drauge muzikuosiančių atlikėjų laukia iššūkis.
Spalio 15-17 d. po koncertų pagrindinėje „Vilnius Jazz“ scenoje vyks nemokamos festivalio džiazo sesijos klube „Paviljonas“. A. Gustys patikino, kad visuose renginiuose bus laikomasi Nacionalinio sveikatos centro nurodytų saugumo reikalavimų.
Šiemetis „Vilnius Jazz“ bus ypatingas ir tuo, kad jo koncertų įrašai pasieks garsiojo Londono džiazo festivalio auditoriją. Mat persikėlęs į internetą Londono festivalis panoro įtraukti į savo programą „Vilnius Jazz“ projektų transliacijas.
Festivalį remia Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.
33-ojo tarptautinio šiuolaikinio džiazo festivalio „Vilnius Jazz“ koncertai vyks spalio 15-18 d. Lietuvos rusų dramos teatre, o naktinės džiazo sesijos – spalio 15-17 d. klube „Paviljonas“ (Pylimo g. 21B). Bilietus platina Bilietai.lt.
Naujausi komentarai