Jiems talkins solistai – sopranas Gunta Gelgotė, tenoras Mindaugas Jankauskas, bosas Stein Skjervold (Norvegija), pianistai – Rokas ir Sonata Zubovai bei mušamųjų ansamblis „Günter Percussion“ (vadovas Pavelas Giunteris). Diriguos Vilniaus universiteto (VU) chorų vadovė Rasa Gelgotienė.
VU chorų „Pro musica“, „Virgo“ ir „Gaudeamus“ rengiamo projekto dalyviais gali tapti visi mylintys klasikinę muziką, pažįstantys muzikos raštą ir norintys muzikuoti gyvai. „Klasika visiems“ – labai atviras projektas, suburiantis įvairiausių socialinių sluoksnių ir amžiaus grupių atstovus. Universalia muzikos kalba įveikiamas net ir kalbos barjeras.
Unikalaus muzikinio projekto „Klasika visiems“ tikslas – klasikinę muziką ir dainavimą mėgstančius žmones įtraukti į gyvą muzikavimą, priartinti juos prie klasikinės muzikos lobyno, bendrame skambesyje suvienyti visų mėgstančiųjų muziką balsus ir skleisti kūrybingo bendradarbiavimo idėjas.
„Ši C. Orffo kantata – įspūdingas, sudėtingas kūrinys, vienas ryškiausių klasikos pavyzdžių. Nors jam atlikti reikia didelės ištvermės ir pasiruošimo, atlikėjams jis teikia didelį džiaugsmą, o klausytojus pavergia nenumaldomos energijos galia“, – sakė projekto sumanytoja Rasa Gelgotienė.
Kūrinio pagrindas – XIII a. vagantų (klajoklių, bastūnų) poetų ir vienuolių poezijos rinktinė, 1803 m. surasta Bavarijos Alpėse įsikūrusiame Benediktbojerno vienuolyne. Praėjus šimtmečiui ši 250 eilių rinktinė sudomino C. Orffą ir jis kantatai atsirinko 24 lotynų ir senąja vokiečių kalbomis parašytus eilėraščius.
„Carmina Burana“ išvertus iš lotynų kalbos reiškia Buro miesto dainas, pagal rankraščių suradimo vietą. Ko gero šiame viduramžių poezijos lobyne kompozitorių sudomino tai, kad per ištisus šimtmečius žmogaus prigimtis nepasikeitė. Eilėraščiuose aukštinama meilė, apdainuojamas vynas, satyriškai vaizduojamos ir pašiepiamos žmogiškos silpnybės ir ydos.
Kantatą pradeda ir užbaigia garsusis himnas Fortūnai („O Fortuna“). Čia piešiamas visagalės likimo deivės vaizdas. Jos ratas žmones iškelia į aukštumas arba negailestingai nutrenkia žemyn. Šiose eilutėse išryškinamas žmogaus gyvenimo nepastovumas.
Visas kūrinys padalintas į tris pagrindines dalis. „Veris laeta facies” („Pavasaris“) aukština gamtos grožį, „In taverna” („Smuklėj“) apdainuojamas vyno ir gardaus maisto teikiamas malonumas, „Amor volat undique” („Meilei karaliaujant“) atskleidžiami meilės ir gundymo kerai.
Nuo pat premjeros kūrinio populiarumas neblėsta, jis nuolat atliekamas garsiausiose pasaulio scenose. Būtent jo sėkmė paskatino kompozitorių 1952 m. leisti savo mokiniui, būsimam kompozitoriui, Wilhelmui Kilmayeriui parengti kantatos versiją dviem fortepijonams, mušamiesiems, chorui ir solistams, kad ją galėtų atlikti mažesnės apimties ansambliai. Šios versijos, kurią ir atliks „Klasika visiems“ dalyviai, įspūdinga mušamųjų jėga sunku nesižavėti.
Po premjeros Frankfurte prie Mainos 1937 m. C. Orffas savo leidėjui rašė: „Viskas, ką esu sukūręs ir ką Jūs, deja, iki šios dienos išleidote, gali būti sunaikinta. Mano kūrinių rinkinys prasideda nuo „Carmina Burana“.
Kompozitorius kantatoje pasirinko aiškius ir trumpus motyvus, ostinatinius pasikartojimus, visiškai atsisakė chromatinių ar atoninių muzikos elementų, taip sukurdamas patrauklų ir nepamirštamą kūrinį, pavergiantį tvinksinčios energijos ir nuoširdaus paprastumo jėga. C. Orffo muzika nukreipta į klausytojo širdį, siekiant, kad ji būtų suprantama, kad veiktų emocionaliai.
Ši „Klasikos visiems“ laida jubiliejinė, projektas rengiamas penktąjį kartą. Pirmaisiais metais jo dalyviai atliko W. A. Mozarto „Requiem“. 2013 m. klausytojams buvo pristatytas pristatė kitas klasikos šedevras – italų baroko kompozitoriaus A. Vivaldi „Magnificat“,2014 m. – Franzo Schuberto Mišios G-dur, o pernai – Gabrielio Fauré „Requiem“.
Naujausi komentarai