Vakaro koncertuose LNDT Didžiojoje salėje įvyko būgnininko Marijaus Aleksos projekto „Vilnius X-O“ premjera, o britų džiazo scenos novatorius Theonas Crossas sužavėjo publiką tūbos galimybėmis. Vakaro finalinis akcentas nepaliko abejingų – įspūdingas dainininko, „Grammy“ laureato Bilalo pasirodymas tapo jausminga, laisvės ir kūrybos kupina muzikinio transo patirtimi.
Šiandien tęsiasi atvirų dieninių koncertų programa, kviečianti atrasti skirtingus lietuviško džiazo balsus. Leonardo Pilkausko vadovaujamas „Trio El Grey“ pasiūlys ritmiškai intensyvų, emocionalų skambesį, o Domanto Pūro ir Dominyko Snarskio duetas „The Folds“ kvies į meditatyvią garsinę kelionę. Į sceną sugrįžta Neda Malūnavičiūtė, Vytautas Labutis ir Richardas Banys su ekspresyvia, kartų dialogu alsuojančia programa. Veronika ChiChi pristatys brandų kvarteto pasirodymą, kuriame susipina vokalinė jėga ir džiazo subtilumas. „Duck Saved Jones“ žaismingai derins džiazą, hiphopą ir miesto ritmus, o „Freaky Kid“ užbaigs dieną moderniu, jautriu, tuo pačiu ir judriu muzikiniu pasakojimu.
Šiandienos vakaro ir viso festivalio kulminacija – jaudinantis koncertas, dedikuotas vienam ryškiausių Europos džiazo vardų – pianistui Esbjörnui Svenssonui. Jo kūryba sujungė skirtingus muzikos pasaulius ir pakeitė džiazo istoriją. Tai pasirodymas apie talentą, draugystę, tragišką netektį ir gyvybingą muziką, kurios nenutildė nei laikas, nei žiaurus likimas – muziką, kuri iki šiol skamba aktualiai ir jaudinančiai.
2008 metais džiazo bendruomenę sukrėtė skaudi žinia – Esbjörnas Svenssonas, vos 44-erių, tragiškai žuvo nardymo metu netoli Stokholmo. Jo vardas jau tuo metu buvo tapęs legenda: nuo pirmųjų trio žingsnių 1993-iaisiais iki pasaulinio pripažinimo ir viršelio garsiausiame JAV džiazo žurnale „DownBeat“. Subtilumu ir kūrybine laisve išsiskyrusi grupė „e.s.t“ (Esbjörn Svensson Trio) sugebėjo pritraukti ne tik džiazo gerbėjus – jų muzika skambėjo ir roko klubuose, o kompozicijose pinasi klasikos, elektronikos, roko ir šiaurietiško džiazo skambesiai.
Grupė nuolat ieškojo naujų formų ir sąskambių – nuo vengrų kompozitoriaus Bartóko iki „Radiohead“, nuo melancholiškų atmosferų iki energingų ritmų. Tokia muzika tapo reiškiniu, įkvepiančiu ne tik kolegas muzikantus, bet ir viso pasaulio publiką. Net ir po Svenssono mirties jos poveikis nesumažėjo – buvo išleisti dar du albumai iš paskutinių trio įrašų, surengtų Australijoje, o jų kūrybos gerbėjų tik daugėjo.
2013-aisiais Esbjörno scenos bičiuliai – būgnininkas Magnusas Öströmas ir bosistas Danas Berglundas – pradėjo koncertuoti su simfoninėmis „e.s.t“ kūrinių versijomis. 2022 m., minėdami 30-ąsias trio debiuto metines, Öströmas ir Berglundas surengė specialų koncertą Stokholme. Iš pradžių planuotas kaip vienintelis, jis sulaukė tokio stipraus publikos atsako, kad tapo aišku – šios muzikos per daug pasiilgta, jog ji liktų skambėti tik vieną vakarą.
„Tai graži muzika, ir, manau, ji turėtų būti grojama, o ne slepiama stalčiuje“, – sakė M. Öströmas.
Grįžti prie šios muzikos Svenssono bičiuliams – tai ne tik grojimas iš atminties. „Grįžta daugybė prisiminimų, groti tas dainas – fantastiška“, – dalijosi D. Berglundas. Šis koncertas – ne praeities rekonstrukcija, o gyva kūrybos tąsa, kurioje susilieja atmintis ir naujas muzikinis kvėpavimas.
Festivalis „Vilnius Mama Jazz“ vyksta 2025 m. gegužės 22–25 d. Lietuvos nacionaliniame dramos teatre.

Naujausi komentarai