Nuo rugpjūčio 15-osios Vilniuje keisis viešojo transporto bilietų kainos ir rūšys. Keisis, kaip jau įprasta, ne į gera: daugeliui vilniečių kelionės brangs. Dėl kainų susirūpino net ir finansų ministrė Ingrida Šimonytė – ji tvirtina, jog mieliau vaikščios pėsčiomis.
Naujos ir naikinamos rūšys
Kalbinant vilniečius susidarė vienareikšmė nuomonė: visi žino, kad viešojo transporto bilietų kainos netrukus keisis, tačiau stokoja detalios informacijos. „Mes vis dėlto šiauriečiai, mums viskas pavyksta lėčiau“, – sakė troleibuso laukianti moteris.
Nuo rugpjūčio 15-osios bus panaikintos bilietų, kurie galioja tik troleibusuose arba tik autobusuose, rūšys. Šių rūšių bilietai visais atvejais buvo pigesnė alternatyva tiems, kuriems reikalingas tik vienas transporto tipas.
Naudinga naujovė yra nebent tai, kad 30 dienų bilietai dabar galios ne kalendorinį mėnesį, o nuo pirmojo e. bilieto aktyvavimo.
Vienkartinius bilietus pakeis terminuoti – 30 ir 60 minučių galiojimo trukmės. Vilniaus miesto savivaldybės tarybos narių, protegavusių pokyčius, teigimu, tai bus itin naudinga tiems, kurie važiuodami turi persėsti iš vienos transporto priemonės į kitą. Esą jie, užuot pirkę du bilietus ir sumokėję 4 litus, galės nuvažiuoti už 2,5 arba 3,5 lito. Tyrimo, kuriuo, spręsdama dėl bilietų sistemos pokyčių, rėmėsi savivaldybės taryba, duomenys rodo, kad 52,8 proc. tyrimo dalyvių kelionė viešuoju transportu Vilniaus mieste trunka iki 30 minučių, o 47,2 proc. dalyvių – daugiau nei pusvalandį. Kad ir kaip būtų, kelionės atpigs tik tiems, kurie perka tik vienkartinius bilietus ir važiuodami turi persėsti. „Žmogui, kuris tris kartus per savaitę važiuoja viešuoju transportu ir perka vienkartinius bilietus (nes mėnesinio įsigyti neapsimoka) ir kurio kelionė trunka iki valandos, kelionės išlaidos per mėnesį padidės apie 20 litų“, – aiškinama įmonės „Susisiekimo paslaugos“ tinklalapyje.
Taigi, be nuolaidų 2 litus kainuojantis bilietas bus keičiamas 30 minučių bilietu už 2,5 lito ir 60 minučių bilietu už 3,5 lito. Vienkartinis bilietas, parduodamas autobuso arba troleibuso vairuotojo, dabar kainuoja 2,5 lito, o po pertvarkos kainuos 4 litus. Be to, toks bilietas galios tik iki paskutinės maršruto stotelės.
Žadama, kad popierinių bilietų prekyboje nebeliks jau nuo šių metų rugpjūčio 15 d., o juos išnaudoti bus galima iki metų pabaigos.
Atsiras ir naujos bilietų rūšys – trijų, šešių bei devynių mėnesių trukmės bilietai, kainuosiantys atitinkamai 330, 660 ir 990 litų (darbo dienomis ir savaitgaliais). Vardinis mėnesinis bilietas, galiojantis visomis dienomis, kainuos 110 litų. 1 dienos (24 valandų), 3 dienų (72 valandų), 10 dienų (240 valandų) troleibuso ir autobuso bilietų kaina išliks ta pati – atitinkamai 13 litų, 23 ir 46 litai.
Vertina kaip chaosą
Apie 70 proc. keleivių Vilniuje naudojasi lengvatomis – 50 arba 80 proc. nuolaidomis perkant viešojo transporto bilietus. „Girdėjau, kad brangs bilietai. Važinėju dažnai, bet vasarą man labiau apsimoka pirkti vienkartinius bilietus, o ne nuolatinius. Dirbu mokykloje, dėl to vasarą nereikia važinėti nuolat. Tačiau važinėju, nes gyvenu ne tik dėl savęs, bet ir dėl kitų. Manau, kad didinti bilietų kainas yra labai negerai“, – pasakojo viena vilnietė. Per mokslo metus ji už mėnesinius troleibuso bilietus sumokėdavo 382,5 lito, dabar jai tai kainuos 450 litų.
Vilnietė Jelena į naujoves žiūri taip pat skeptiškai. „Labai retai važiuoju viešuoju transportu, jeigu reikės pirkti kortelę – visai nepasimokės. Kaip galima pateisinti bet kokių kainų didėjimą, kai lietuvių pajamos nedidėja, o daugelio – tik mažėja? – sakė miesto centre troleibuso laukianti moteris. – Nuo savo namų iki centro lengvai atvažiuoju per pusvalandį, bet jeigu važiuoju toliau, paprastai prireikia daugiau laiko. Vasarą man patogiau važinėti turint nuolatinį bilietą. Žinote, kol mes susiorganizuotume pasipriešinimą tam branginimui, tvarka seniai būtų nuspręsta ir patvirtinta. Kol sugalvosime, kol nuspręsime, – mes vis dėlto šiauriečiai. Nors iš tikrųjų mums bus tik blogiau“. Per tris mėnesius už mėnesinius bilietus moteris sumoka 127,5 lito, vėliau per tą patį laikotarpį ji sumokėtų 165 litus.
Dabar galiojantis vienkartinis autobuso ar troleibuso bilietas su 50 proc. nuolaida ir bilietas pensininkams iki 70 metų kainuoja 1 litą, parduodamas autobuso arba troleibuso vairuotojo – 1,25 lito. Nuo rugpjūčio 15 d. 30 minučių bilietas šiai žmonių grupei kainuos 1,25 lito, 60 minučių bilietas – 1,75 lito. Bilietas, įsigytas iš vairuotojo, kainuos 2 litus. Mėnesiniai bilietai atitinkamai brangs nuo 42,5 iki 55 litų. Senjorams, perkopusiems 70 metų ribą, bilietai brangs nuo 0,4 iki 0,5 lito (30 minučių) ir 0,7 lito (60 minučių). Mėnesinio bilieto kaina padidės nuo 17 iki 22 litų.
Pavyzdys – vykęs, įgyvendinimas – ne
Klaipėdos miesto savivaldybės Miesto ūkio ir aplinkosaugos komiteto pirmininkas Audrius Vaišvila sakė, kad sostinės idėja nėra nauja, bet svarbu, kaip ji įgyvendinama atsižvelgiant į gyventojų interesus.
„Vilnius nori padaryti kai ką panašaus, kaip yra, pavyzdžiui, Prahoje ar Briuselyje. Neturint analogiškos patirties sunku vienareikšmiškai atsakyti, ar tai būtų naudinga Klaipėdos gyventojams ir ar bus naudinga vilniečiams. Yra tam tikras patogumas, kad bus galima važiuoti ir troleibusu, ir autobusu. Aišku, blogai, kai bendra sistema brangsta ir kainos kyla, didėja viso viešojo transporto išlaidos. Manyčiau, kad ta visa sistema kaip tik turėtų būti daroma, kad išlaidos mažėtų. Po metų matysime, kokie naujos sistemos rezultatai“, – sakė A.Vaišvila.
I.Šimonytė: pėsčiomis geriau
Finansų ministrė Ingrida Šimonytė „Vilniaus dienai“ tvirtino Vilniaus savivaldybės veiksmus vertinanti skeptiškai. Anot jos, tiek nauja transporto tvarka branginant bilietus, tiek iš Seimo išsireikalauta 9 proc. PVM lengvata transportui reiškia viena: mokėti daugiau turės vartotojai.
„Kad ir kaip žiūrėtum, – ar branginami bilietai, ar skiriama dotacija nuostoliams kompensuoti, ar dalis nuostolio padengiama iš PVM lengvatos, – visais atvejais našta perkeliama gyventojams, tik vienu atveju (per kainas) tiesiogiai, o kitu – paslėptai, nes jokių kitų lėšų, iš kurių finansuojamos dotacijos ar mokesčių lengvatos, tiesiog nėra“, – paaiškino ministrė.
Anot jos, savivaldybės transporto įmonei patiriant vis didesnių nuostolių, buvo tik laiko klausimas, kada bilietų kainos kils.
„Nors buvo teigiančių, kad priėmus PVM lengvatą kainos mažės, jau akivaizdu, kad kainos didės, tik galbūt mažiau, t. y. dalį nuostolio turės dengti ne keleiviai, o visi mokesčių mokėtojai per netektas įplaukas iš PVM. Įdomu ir tai, kad savivaldybė nutarė ne tik keisti kainas, bet ir iš esmės keisti pačią kainodarą, matyt tam, kad bent vizualiai kas nors “pigtų„ ir būtų sunkiau palyginti“, – stebėjosi I.Šimonytė.
Visgi paklausta, ar ir dabar bent retkarčiais ryšis lipti į viešąjį transportą, ministrė sakė ir toliau mieliau eisianti pėsčiomis.
„Visada daugiau vaikščiojau pėsčiomis, nei važinėjau viešuoju transportu, nes man įprastų maršrutų atstumai nėra neįveikiami kojomis. Paprastai bilietą nusipirkdavau troleibuse, taigi net po “kainų reformos„ jis kainuos daugmaž tiek pat – 2,5 lito. Kiek viešuoju transportu reikės važiuoti ateityje, už tiek ir teks mokėti savivaldybės nustatytą kainą, tikrai zuikiu nevažiuosiu“, – su šypsena atsakė finansų ministrė.
Meras kuria mitą
Savivaldybės tarybos posėdžiuose sprendžiant bilietų kainų keitimo klausimą, A.Zuokas ne kartą kaip argumentą skelbė, esą Vilnius yra bene vienintelis miestas Europoje, taikantis nuolaidų viešojo transporto bilietams. Tačiau iš tiesų Europos miestuose ne tik taikoma nuolaidų. Įvairiuose Prancūzijos, Čekijos miestuose, poroje Vokietijos, atskiruose Ispanijos, Slovėnijos, Belgijos, Švedijos Estijos miestuose viešasis transportas yra arba tam tikrą periodą buvo visai nemokamas. Kalifornijoje viešasis transportas nemokamas visiems, Niujorko Olbanio apygardoje – senjorams. Nemokamo nelimituoto keliavimo pasas kai kur suteikiamas studentams, senjorams, vaikams, transporto sistemos darbuotojams, fiziškai arba protiškai neįgaliems žmonėms. Beje, įdomiausia, kad per ekonomikos krizę dėl ypatingos finansinės drausmės viena geriausiai Europoje atsilaikiusių – Estija – svarsto galimybę Taline transportą padaryti nemokamą. Talino tarybos nariai tikino, jog visiškai įmanoma, kad jau nuo 2013 m. jų sostinė taps pirmoji Europoje, kur žmonės važinėja dykai.
Vienos kelionės viešuoju transportu kainos 80-yje miestų (2011 m. pradžios duomenys, JAV doleriais)
Karakasas, Venesuela (metro, autobusai) 0,12–0,28
Kairas, Egiptas (metro) 0,17
Delis, Indija (metro) 0,18–0,66
La Pazas, Bolivija (bus) 0,19–0,50
Kvala Lumpūras, Malaizija (lengvasis geležinkelis, autobusai) 0,22 – 0,76
Marakešas, Marokas (autobusai) 0,24 – 0,61
Meksikas, Meksika (metro) 0,24
Panama, Panama (autobusai) 0,25
Kvitas, Ekvadoras (autobusai) 0,25 – 0,35
Honkongas, Kinija (tramvajus, keltai) 0,26 – 0,39
Buenos Airės, Argentina (autobusai, metro) 0,28 – 0,32
Pekinas, Kinija (metro) 0,30
Dakaras, Senegalas (autobusai) 0,31
Lima, Peru (autobusai) 0,36 – $0,64
Auklandas, Naujoji Zelandija (autobusai, traukiniai) 0,38 – 1,38
Makao, Kinija (autobusai) 0,41 – 0,83
Šanchajus, Kinija (metro) 0,45 – 1,35
Kankunas, Meksika (autobusai) 0,49
Taipėjus, Taivanas (metro, autobusai) 0,49 – 2,14
Bankokas, Tailandas (antžeminis traukinys, metro) 0,50 – 1,34
Singapūras, Singapūras (metro, lengvasis geležinkelis) 0,61 – 1,53
Sankt Peterburgas, Rusija (tramvajus, autobusai, metro) 0,61 – 0,71
Kartagina, Kolumbija (autobusai) 0,64 – 0,80
Dubajus, Jungtiniai Arabų Emyratai (metro) 0,68 – 2,18
Vilnius, Lietuva (autobusai, troleibusai) apie 0,7
Montevidėjas, Urugvajus (autobusai) 0,76
Sofija, Bulgarija (tramvajus, autobusai, metro) 0,80
Puketas, Tailandas (autobusai) 0,83, 1,17
Maskva, Rusija (metro) 0,84
Krokuva, Lenkija (autobusai, tramvajus) 0,86
Seulas, Pietų Korėja (metro, autobusai) 0,89 – 1,77
Praha, Čekija (tramvajus, autobusai, metro) 1,00 – 1,44
Santjagas, Čilė (metro, autobusai) 1,00 – 1,20
Stanbulas, Turkija (tramvajus, autobusai, metro, keltai) 1,03
Kapė, Pietų Afrika (autobusai) 1,14
Lisbona, Portugalija (tramvajus, autobusai, metro) 1,16 – 3,97
Naujasis Orleanas, JAV (tramvajus, autobusai) 1,25 – 1,50
Rio de Žaneiras, Brazilija (metro, autobusai) 1,28 – 1,74
Budapeštas, Vengrija (tramvajus, autobusai, metro) 1,28 – 2,32
Atėnai, Graikija (tramvajus, autobusai, metro) 1,37
Madridas, Ispanija (metro, autobusai) 1,37
Monakas, Monakas (autobusai) 1,37
Roma, Italija (tramvajus, autobusai, metro) 1,37
Talinas, Estija (autobusai, tramvajus) 1,39 – 1,74
Dubrovnikas, Kroatija (autobusai) 1,48 – 1,85
Los Andželas, JAV (autobusai, metro) $1,50
Čikaga, JAV (metro, autobusai) 1,54 - 1,73
Dublinas, Airija (tramvajus, autobusai) 1,58 – 2,47
Nica, Prancūzija (autobusai) 1,58
Tel Avivas, Izraelis (autobusai) 1,58
Vašingtono valstija, JAV (metro) 1,60 – 5,00
Briugė, Belgija (autobusai) 1,64 - 2,74
Florencija, Italija (autobusai) 1,64
Berlynas, Vokietija (tramvajus, autobusai, metro) 1,78 – 2,88
Zagrebas, Kroatija (autobusai, tramvajus, taukiniai) 1,85
Barselona, Ipanija (tramvajus, autobusai, metro) 1,92
Tokijas, Japonija (metro) 1,93 – 2,29
Edinburgas, Škotija (autobusai) 1,94
Sidnėjus, Australija (metro, autobusai) 1,96 – 3,24
San Franciskas, JAV (tramvajus, autobusai, metro) 2,00
Majamis, JAV (autobusai) 2,00
Honolulu, JAV (autobusai) 2,25
Niujorkas, JAV (metro, autobusai) 2,25
Briuselis, Belgija (metro, autobusai) 2,33 – 2,74
Paris, France (metro) 2,33
Golvėjus, Airija (autobusai) 2,47
Helsinkis, Olandija (tramvajus, autobusai, metro) 2,47 – 3,42
Vankuveris, Kanada (antžeminis geležinkelis, autobusai) 2,48
Reikjavikas, Islandija (autobusai) 2,50
Stokholmas, Švedija (tramvajus, autobusai, metro) 2,61 – 8,70
Monrealis, Kanada (metro, autobusai) 2,72
Londonas, Anglija (metro, autobusai, tramvajus) 2,90 – 9,68
Torontas, Kanada (metro, tramvajus, autobusai) 2,97
Viena, Austrija (metro, tramvajus, autobusai) $3,01
Miunchenas, Vokietija (tramvajus, autobusai, metro) 3,29 – 6,58
Amsterdamas, Nyderlandai (tramvajus, autobusai, metro) 3,56
Melburnas, Australija (tramvajus, autobusai) 3,63
Ciurichas, Šveicarija (autobusai, tramvajus, traukiniai) 4,08
Kopenhaga, Danija (metro, autobusai) 4,20
Oslas, Norvegija (tramvajus, autobusai, metro, keltai) 4,34 – 6,68
Venecija, Italija (vandens autobusai) 8,90
Skolos ir lengvatos
Su lengvatomis viešojo transporto bilietams susijusias išlaidas savivaldybės kompensuoja iš savo biudžetų. Numatoma, kad iš Vilniaus miesto savivaldybės biudžeto bus reikalinga preliminari metinė 88,906 mln. litų suma kompensuoti siūlomiems naujiems bilietams su 50 ir 80 proc. nuolaida, tai yra 3,205 mln. litų daugiau nei dabar (85,701 mln. litų). Tačiau išaugusios bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ pajamos leistų 6,62 mln. litų sumažinti savivaldybės lėšų vežėjų nuostoliams kompensuoti poreikį.
Vilniaus profesinės sąjungos „Solidarumas“ duomenimis, „Vilniaus viešasis transportas“ įvairiems tiekėjams vėluoja sumokėti 15 mln. litų, bendrovės skola mokesčių inspekcijai siekia apie 50 mln. litų.
Naujausi komentarai