Pereiti į pagrindinį turinį

Mokėjimo už stovėjimą automatai nepasiruošę imti dešimtinėmis

2010-09-10 17:30
Finansai: raudonąją zoną pavertus mėlynąja, tam, kad automobilį būtų galima palikti valandai, prireiks tokios krūvos metalinių litų.
Finansai: raudonąją zoną pavertus mėlynąja, tam, kad automobilį būtų galima palikti valandai, prireiks tokios krūvos metalinių litų. / Evaldo Butkevičiaus nuotr.

Užmojai pagrindinėse senamiesčio gatvėse už automobilių stovėjimą įvesti triskart didesnę rinkliavą sukėlė daugybę klausimų. Vienas jų – dėl pinigų rinkimo automatų galimybių.

Popierinių banknotų nepriima

Ar 50 centų, 1, 2 ir 5 litų nominalo monetas ryjantys automatai bus pakeisti naujais, priimančiais ne tik metalą, bet ir banknotus? Galbūt mieste atsiras galimybė rinkliavą sumokėti banko kortele?

Jei ne, atsiskaitymas už automobilių stovėjimą vairuotojams gali tapti ne tik finansine našta. Žmonėms, paprastai norintiems kuo greičiau atsikratyti piniginę draskančio metalo, teks pradėti kaupti monetas.

9 metaliniai litai – nemenkas papildomas svoris. O jei prireiktų miesto valdžios ketinamoje įvesti mėlynojoje zonoje automobilį palikti ne valandą, bet pusantros ar net dvi? Tada nebūtų kitos išeities, kaip tik sukrapštyti 15 ar net 18 metalinių litų. Žingsniuodamas gatve su tokiu turtu kišenėje skambėtum kaip žvangutis.

Atsiskaitymas SMS žinute

Savivaldybės įmonės "Susisiekimo paslaugos" direktorius Gintas Bliuvas priminė, kad automobilių stovėjimo mėlynojoje zonoje kaina dar nenustatyta: "Galbūt bus ne 9, bet 6 litai."

Tačiau ir tai jau dvigubas krūvis piniginei. Ar miesto valdžia, svarstydama naują rinkliavų tarifą, įvertina galimus nepatogumus vairuotojams?

"Susisiekimo paslaugų" Miesto eismo departamento vadovė Daiva Kaminskaitė sutiko, kad iš pradžių tam tikrų keblumų gali kilti. Todėl jau dabar vairuotojus ji ragina susimąstyti apie alternatyvas, pavyzdžiui, už stovėjimą atsiskaityti SMS žinute.

Tam tereikia bet kuriame "Omnitel", "Bitės GSM", "Eurocom" ar "Tele2" salone pasiimti specialų lipduką su brūkšniniu kodu ir užklijuoti jį gerai matomoje vietoje ant priekinio automobilio stiklo. Tiesa, atsiskaitant mobiliuoju telefonu teks sumokėti ne tik vietos rinkliavą, bet ir padengti žinutės kainą.

SMS žinutėmis kol kas surenkama tik 20 proc. visos už automobilių stovėjimą gaunamos sumos.

Pinigų likučio neatstato

Įmonės "Susisiekimo paslaugos" eksploatuojamuose bilietų automatuose už stovėjimą galima atsiskaityti ir specialia išankstinio mokėjimo, daugkartinio naudojimo kortele.

Jai įsigyti reikės šiek tiek laiko ir nedidelės investicijos: kortelės už 12 litų parduodamos "Susisiekimo paslaugų" būstinėje Tilto g. 14. Kortelės įnašas, kuriuo vėliau atsiskaitysite už stovėjimą, gali siekti nuo 50 iki 1 tūkst. litų. Kortelė nėra vardinė, todėl ja gali naudotis keli asmenys. Ji galioja dvejus metus ir yra pratęsiama nemokamai. Esminis trūkumas – pinigų likučio, buvusio kortelėje, jos vagystės atveju niekas negrąžins.

"Tokios galimybės nėra. E. bilieto kortelėje sukauptą sumą atstatome, nes sistemai naudojamos pažangesnės technologijos", – aiškino D.Kaminskaitė.

G.Bliuvas pabrėžė, kad ateityje turėtų atsirasti dar vienas būdas atsiskaityti už automobilio stovėjimą. "Su tuo pačiu e. bilietu, kai jis taps miestiečio kortele", – ateities perspektyvą brėžė G.Bliuvas.

Ši galimybė labiau primena fantaziją nei realybę, vertinant tai, kad paties e. bilieto Vilniaus miestas viešajame transporte visu pajėgumu niekaip neįstengia išnaudoti. Apie kartinį e. bilietą kalbama bene metus, tačiau jis iki šiol neegzistuoja.

Tikisi išlaisvinti miestą

Per metus vietos rinkliavos Vilniuje surenkama apie 9,3 mln. litų. Vilniaus valdžia tikisi, kad senamiestyje atsiradus mėlynajai zonai ir joje įvedus 9 litų už valandą mokestį savivaldybės biudžetas per metus pasipildytų dar 1,7 mln. litų.

Tačiau G.Bliuvas užtikrino, kad mokesčiai didinami ne siekiant surinkti kuo daugiau pinigų, bet norint senamiestyje įvesti tvarką. Girdi, 3 litų valandinis tarifas jos jau nebeužtikrina.

"Pažiūrėkite, kas darosi. Reikia žmogui trumpam atvažiuoti sutvarkyti reikalų, tačiau neįmanoma rasti vietos, nes ją visai dienai užėmę tie, kuriems svarbu pigiai privažiuoti iki darbo durų. Tikimės, kad didinant kainas liks daugiau erdvės tiems, kurie į senamiestį atvyksta dėl konkretaus tikslo", – aiškino G.Bliuvas.

Jis sakė, kad kainos už stovėjimą nustatomos vadovaujantis kitų šalių patirtimi, skaičiuojant, lyginant. "Yra daug metodų. Nustatai tarifą ir žiūri, ar pasieki norimų rezultatų", – kalbėjo G.Bliuvas ir leido suprasti, kad jei centrinė miesto dalis bus užkimšta ir padidinus mokesčius, ateityje jie vėl augs.

Vilniuje – pigiausia

Jei po svarstymų savivaldybės komitetuose Vilniaus miesto taryba patvirtins mėlynosios zonos įvedimą, už automobilių stovėjimą brangiai teks mokėti Vokiečių, Didžiojoje ir Aušros vartų gatvėse. Be to, "pamėlynuos" ir aikštelė Šventaragio gatvėje bei teritorija aplink Operos ir baleto teatrą: A.Jakšto, A.Goštauto, A.Vienuolio, J.Lelevelio gatvės, Gedimino prospektas nuo V.Kudirkos aikštės iki A.Jakšto gatvės ir V.Kudirkos aikštės prieigos. Minėtoje zonoje už valandai paliktą automobilį gali tekti pakloti net 9 litus. Mėnesio abonementas atsieitų 700 litų.

Rezervuoti automobilio stovėjimo vietą mėnesiui raudonojoje zonoje dabar kainuoja 500 litų, geltonojoje – 330 litų, žaliojoje – 170 litų, baltojoje – 125 litus.

Lietuva yra tarp šalių, kuriose automobilių stovėjimas miesto centre apmokestinamas mažiausiai. Kaip rodo savivaldybės atlikta analizė, Dubline didžiausia rinkliava valandai siekia 10 litų, Budapešte – 8,3, Amsterdame – 16,7, Helsinkyje – 13,8, Osle – 11, Kopenhagoje – 13,3, Taline – 15,8, Rygoje – 24 litus.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų