Pereiti į pagrindinį turinį

Pasienyje įstrigę vežėjai tikisi Kalėdas sutikti namie

2012-12-18 05:00
Pasienyje įstrigę vežėjai tikisi Kalėdas sutikti namie
Pasienyje įstrigę vežėjai tikisi Kalėdas sutikti namie / Margaritos Vorobjovaitės nuotr.

Eilės pasienyje artėjant žiemos šventėms – įprastas reiškinys, o šiemet jose įstrigusių tolimųjų reisų vairuotojų dalią dar sunkina šaltis ir pūgos. Vis dėlto laiką pasienyje nuobodžiai leidžiantys vežėjai tikisi Kalėdas sutikti namie.

Verčia pažeisti taisykles

Padėtis didžiausiame su Baltarusija Medininkų pasienio poste pravažiuojančiam pirmą kartą gali pasirodyti tragiška. Vilkikų eilė prasideda likus šešiems kilometrams iki pasienio posto. Privažiavus arčiau situacija dar suprastėja – vilkikai jau rikiuojasi dviem eilėmis. Norėdamas juos aplenkti lengvojo automobilio vairuotojas priverstas kirsti dvigubą ištisinę juostą ir rizikuoja susidurti su priešpriešiais iš Baltarusijos atvažiuojančiu vilkiku.

Stovėti eilėje būtų dar pusė bėdos, tačiau stingdantis speigas, pūga ir šaltis nuteikia ne itin optimistiškai. Vairuotojai trypčioja prie savo automobilių, kalba vieni su kitais ir tik sušalę grįžta į automobilius pasišildyti.

Pasišildyti ar užkąsti taip pat galima ir pačiame pasienyje esančioje degalinėje arba kavinėje. Tiesa, šioje maisto apie pietus dažniausiai jau beveik nebūna. Žurnalistus pasitikusi besišypsanti mergina tvirtino, kad eilė ėmė formuotis tik apie pietus, o valandą po to maisto kavinėje nebeliko.

Skuba vežti prekes

„Rusijos aruodas didelis“, – čia pat kavinėje atsiduso žurnalistų sutiktas muitininkas. Su rentgeno įrenginiu dirbantis vyriškis tikino, kad eilės pasienyje prieš šventes susidaro ne pirmus metus.

„Kiekvienas skuba prieš šventes nuvažiuoti, nuvežti prekes ir grįžti dar šventėms neprasidėjus. Įsivaizduokite, kokia ten rinka. Didieji miestai. Tad visiškai normalu, kad eilės užauga tokios didelės. Mums tai įprasta“, – dėstė prisistatyti nepanoręs pareigūnas.

Dienraščio kalbintas vežėjų asociacijos „Linava“ atstovas spaudai Gytis Vincevičius patvirtino muitininko žodžius, kad eilės prieš šventes pasienyje – prognozuojamas reiškinys.

„Nepasakyčiau, kad tai ekstremali situacija. Tiesiog prieš šias šventes sutapo keletas reiškinių. Tai ir sniegas, ir savaitgalį prognozuojami šalčiai, ir muitininkų atleidimai. Visa tai padidino eiles pasienyje, bet ne tiek jau daug. Prie spūsčių šioje vietoje mes pripratę – tai jau tapo nuolatiniu reiškiniu, besitęsiančiu visus metus“, – teigė G.Vincevičius.

Susidomėjo Vyriausybė

Visuose Lietuvos ir Baltarusijos pasienio postuose gruodžio 17 d. savo eilės įvažiuoti į Baltarusiją laukė apie 750 vilkikų. Pasienio darbuotojų skaičiavimais, tokioje eilėje vairuotojai turėtų praleisti daugiau nei parą. Pasak G.Vincevičiaus, labiausiai laukiančius eilėje kol kas baugina sinoptikų prognozės.

„Šiomis dienomis dar santykinai nėra baisu, tačiau savaitgalį temperatūra turėtų nukristi iki minus 25 laipsnių, o tai jau ekstremalus šaltis, kai užšąla degalų pildymo ir automobilio kabinos šildymo sistemos. Būtent tam mes ir ruošiamės. Įsivaizduokime situaciją, kai visos kelio juostos užimtos, ir jeigu, neduok Dieve, kils gaisras, – juk nei greitoji, nei gaisrinė tenai nepravažiuos. Viską reikia numatyti, kaip elgtis tokiais atvejais, kad nebūtų tragedijos“, – teigė G.Vincevičius.

Ką daryti ir kaip padėti vairuotojams paspaudus šaltukui, vežėjai tarsis jau rytoj. „Linavos“ atstovas taip pat pasidžiaugė, kad šiuo klausimu susidomėjo ir naujoji Vyriausybė.

„Labai džiaugiuosi, kad Vyriausybė eilių pasienyje klausimą įtraukė į vieną pirmųjų savo posėdžių. Iš praėjusios Vyriausybės to laukėme ne vienus metus ir nesulaukėme. Krovinių gabenimas, tranzitas sukuria 13 proc. Lietuvos bendrojo vidaus produkto, tad domėtis šiuo klausimu tiesiog būtina“, – kalbėjo pašnekovas.

Regi infrastruktūros problemų

Vilkikų vairuotojai juokauja, kad eiles kuria patys muitininkai. Tačiau kalbėdami rimtai pripažįsta, kad eilių problema – neišvystyta infrastruktūra. Prekes iš Vakarų Europos į Maskvą gabenantis Sergejus prisiminė, kad prieš gerus penkerius metus eilių pasienyje atsirasdavo tik prieš šventes. Tačiau esą būdavo laikotarpių, kai galėdavai pravažiuoti vos atvykęs.

„Pažiūrėkite, automobilių kasmet vis daugiau, o pasienio postai tie patys, pralaidumas toks pats. Plika akimi matosi, kad prekių vis daugiau, o pajėgumai tie patys“, – dėstė vilkiko vairuotojas.

Iš tiesų, Muitinės skaičiavimais, pastaruosius kelerius metus prekių srautas kasmet ūgteli 10–15 proc., o infrastruktūros vystymasis beveik sustojęs. Pasak „Linavos“ atstovo, šią problemą galima nesunkiai išspręsti, tačiau iki šiol šiam žingsniui trūko valdžios ryžto.

„Turime nemažai siūlymų. Pavyzdžiui, Tverečiaus ir Adutiškio patikros postams suteikti tarptautinį statusą, kad per juos galėtų įvažiuoti jokių prekių nevežantys vilkikai. Taip pat yra planų šalia Medininkų statyti pasienio postą dvynį“, – teigė G.Vincevičius.


Per šventes dalys kalėdaičius

Jau dabar aišku, kad nemažai vairuotojų negalės praleisti Kūčių vakaro prie bendro stalo su artimaisiais. Vežėjų asociacijos darbuotojai drauge su Katalikų bažnyčios atstovu Kūčių vakarą vyks pas vairuotojus, dalys jiems kalėdaičius, ragins kad ir ne su šeima, bet šventiškai sutikti didžiąsias metų šventes.

Ankstesniais metais prieš šventes taip pat būdavo bent simboliškai pasirūpinama kelyje užtrukusiais vairuotojais. Vežėjų asociacijos ir Susisiekimo ministerijos darbuotojai dalydavo karštą arbatą, maistą.

Dienraštis primena, kad pasienis yra keturių skirtingų žinybų kompetencijos objektas. Tai Susisiekimo ministerijai pavaldi Pasienio kontrolės punktų direkcija, Finansų ministerijos kontroliuojamas Muitinės departamentas, Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijoa ir Užsienio reikalų ministerija.


Komentaras

Linas Linkevičius

Užsienio reikalų ministras

Padėtis yra sudėtinga, galima ir dramatiškiau tai pavadinti. Manau, kad tai, kas yra pasienyje, ir ypač su Baltarusija, nedaro garbės mums visiems, ir vežėjų orumą nelabai atitinka tos sąlygos, kurios yra. Suprantama, kad per dieną dvi negalima išspręsti situacijos, reikia strateginių sprendimų, susijusių su postų infrastruktūra, su elektroninės sienos projekto įgyvendinimu, kad vežėjai galėtų iš anksto rezervuoti sienos kirtimo laiką.

Ir tie sprendimai turi būti abipusiai, nes jeigu iš vienos pusės išspręsime, iš kitos – nespręsime, tai neveiks. Kalbama ir apie dviejų naujų pasienio postų įkūrimą. Jie, tikimasi, galėtų sumažinti eiles Medininkų pasienio poste.

Dabar duoti nurodymai, kad atsakingos institucijos imtų spręsti padėtį. Tikėkimės, kad tai bus daroma.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų