Kauno valdžia ir vėl susikompromitavo. Ji ne tik parengė neįgyvendinamas požeminio garažo Vienybės aikštėje statybos sąlygas, bet ir pamiršo gražias aikštės vizijas, už kurias pati sumokėjo.
Neįvykdė nežmoniškų sąlygų
Požeminės automobilių stovėjimo aikštelės Vienybės aikštėje įrengimo ir valdymo konkursas nuėjo šuniui ant uodegos. Konkurse panoro dalyvauti vienintelė "Kaminta", tačiau ir pastaroji neatitiko vienos pagrindinių sąlygų. Ji nepateikė 2 mln. litų dydžio pasiūlymo užtikrinimo banko garantijos. Vietoj to pasiūlytas draudimo kompanijos laidavimas, tačiau savivaldybei jis netiko.
"Kamintos" prezidentas Stasys Kaminskas vylėsi, kad savivaldybė adekvačiai pažiūrės į situaciją ir leis bendrovei banko garantijas pristatyti per protingai trumpą laiką, tačiau panašu, kad to neįvyks.
"Man atrodo, kad savivaldybė tik imituoja norą pastatyti garažą", – pareiškė S.Kaminskas.
S.Kaminskas sakė, kad Viešųjų pirkimų tarnyba nerekomenduoja iš koncesijų konkursų dalyvių prašyti banko garantijų, nes tai kelia koncesijos kainas. "Kaminta" ir ne viena kita projektu susidomėjusi bendrovė ne kartą kreipėsi į savivaldybę, kad ši pakeistų dideliu kliuviniu tapusią sąlygą, tačiau visi prašymai atsimušdavo lyg žirniai į sieną. Dar visai neseniai prisigyrusi, kad dėl šio projekto varžosi tuzinas verslo įmonių, miesto valdžia liko prie suskilusios geldos.
Skelbs naują konkursą
Savivaldybės Viešųjų pirkimų ir koncesijų skyriaus vedėjo pavaduotojas Antanas Mockus teigė, kad, jei būtų įsiklausyta į potencialių konkurso dalyvių prašymus, savivaldybė pernelyg rizikuotų.
"Du milijonai galingai kompanijai nėra dideli pinigai. O jei bus dalyvis nesąžiningas, ką reiktų daryti savivaldybei? Su bankais viskas aišku, o su draudimo kompanija gali tekti tampytis ne vienus metus", – aiškino A.Mockus.
Dabar savivaldybės tarnautojai turės sukti galvą, ką daryti su konkursu. Skelbti naują su tomis pačiomis sąlygomis nėra jokios prasmės. O norint pakeisti sąlygas vėl reikėtų daug laiko ir pinigų.
"Reiktų su naujomis sąlygomis vėl eiti į savivaldybės tarybą, keisti visus, net ir užsienio leidiniuose paskelbtus skelbimus, ir dar neaišku, kaip viskas baigtųsi", – dėstė A.Mockus.
"Kamintos" prezidentas teigė, kad sutiktų dalyvauti ir iš naujo skelbiamame konkurse, nes į šį projektą jau investuota nemažai laiko ir lėšų. Prie projekto pasiūlymų dirbo ne vienas specialistas, vyko konsultacijos net su į Lietuvą atvykusia Vokietijos kompanija, kuri specializuojasi statydama požeminius garažus. S.Kaminsko skaičiavimu, šis konkursas bendrovei jau kainavo 50–60 tūkst. litų.
S.Kaminskas išreiškė būgštavimą, kad savivaldybė gali nuspręsti naują konkursą atidėti neribotam laikui. Neįvykęs konkursas galėtų padėti miesto valdžiai skėstelėti rankomis ir pareikšti, kad ji labai norėjo įgyvendinti šį projektą, bet esą neatsirado tai galinčių padaryti verslininkų. Apie galimybę, kad greitai naujas konkursas apskritai nebus skelbiamas, prasitarė ir A.Mockus.
Persigalvojo paskutiniu metu
Žinia apie sužlugusį konkursą nenustebino statybų bendrovės "Eika" direktoriaus Roberto Dargio. "Eika" taip pat labai aktyviai domėjosi požeminio garažo statybos galimybėmis, tyrinėjo statybvietės gruntą. R.Dargio nuomone, projektas įdomus, bet pernelyg rizikingas.
Verslininkų susidomėjimas projektu atšalo ne tik dėl reikalaujamų banko garantijų. Ne vienus metus buvo kalbama, kad Vienybės aikštėje požeminį garažą pastatysiančiai bendrovei 25 metams bus perduotas ne tik šis garažas, bet ir visos mieste esančios apmokestintos stovėjimo vietos.
Apie tokius ketinimus rimtai kalbėta ir šių metų kovo mėnesį, tačiau balandį, paskelbus koncesijos konkursą, ši mintis buvo išgaravusi. Tuomet miesto valdžia aiškino nusprendusi, kad visų automobilių statymo vietų koncesininkui neatiduodama, nes baiminamasi monopolio. Dėl to projekto patrauklumas akimirksniu sumažėjo. Požeminio garažo valdytojas iškart praranda bet kokius svertus paversti automobilių statymą garaže patrauklesniu nei gatvėje. Be to, palyginti netoli yra nemokamas "Akropolio" automobilių stovėjimo garažas ir Karaliaus Mindaugo prospektas, kuriame už automobilių statymą mokėti dar nereikia.
Užmiršo ir architektus
Kalbintiems specialistams susidarė įspūdis, kad Kauno valdžia eilinį kartą patvirtino, kad pati nežino, ko nori. Ji ne tik paskutiniu momentu nusprendė, kad koncesininkui neatiduos visų mokamų stovėjimo aikštelių, bet ir spjovė į prieš tai pačios rengtus, su šiuo projektu susijusius konkursus.
Prieš gerus metus buvo paskelbtas Vienybės aikštės sutvarkymo architektūrinis konkursas. Idėjas, kaip turėtų atrodyti aikštė, pateikė dvi dešimtys architektų grupių. Buvo pateikta įdomių vizijų, o geriausių idėjų autoriams paskatinti buvo įsteigtas 171 tūkst. litų premijų fondas.
Specialiai suburtos komisijos nuomone, pirmą vietą konkurse užėmė bendrovės "Priedanga" keturių architektų sukurtas darbas "Equilibrium".
Dar kovą kalbėta, kad koncesininkas Vienybės aikštę turės sutvarkyti pagal šį projektą, tačiau konkurso sąlygos atsirado niekinė sąlyga: "turėtų atsižvelgti".
"Turėtų" juk nieko nereiškia. Mums buvo sakoma, kad Vienybės aikštė bus tvarkoma pagal mūsų projektą, tačiau apie jau vykstantį koncesijos konkursą ir jo sąlygas sužinojome iš spaudos", – stebėjosi viena iš "Equilibrium" autorių Julija Kšivickaitė.
Architektų pasiūlymo neprivalantys laikytis galimi koncesijos dalyviai nė neketino aklai vadovautis "Priedangos" idėjomis, nes tai išpūstų statybų samatą.
"Kamintos" prezidentas S.Kaminskas "Kauno dienai" sakė, kad iš "Priedangos" pasiūlymo pasiskolintų tik numatytą Vienybės aikštės dangą, o visus projekto išskirtinumą pažyminčius elementus paliktų ateičiai.
Architektai kreipėsi į savivaldybę, kad ši paaiškintų, kas dedasi, tačiau valdininkai atsiuntė atsakymą, kad projekto autoriai negali reikšti jokių pretenzijų.
"Savivaldybė nusipirko tik maketus, kuriuos gali eksponuoti, bet ji negali projekto nei kopijuoti, nei iškraipyti be mūsų sutikimo", – aiškino architektė.
"Priedangos" pusėn stojo ir Lietuvos autorių teisių gynimo asociacija.
"Viešai paskelbta, kad aikštė bus tvarkoma pagal mūsų projektą. Viskas guls ant mūsų pečių, o mes įrengiant net nedalyvaujame", – piktinosi J.Kšivickaitė.
Savivaldybės tarnautojai bandė aiškinti, kad per krizę ne metas rūpintis estetiniu aikštės vaizdu ir užtektų, kad koncesininkas išraustų garažą, o ant viršaus vėl sudėtų kone tą pačią seną dangą.
"Čia juk miesto veidas. Toks klausimas neturėtų būti sprendžiamas atsižvelgiant vien į kainą", – dėl Kauno tarnautojų požiūrio apgailestavo J.Kšivickaitė.
Valdininkai – tarsi diletantai
Trečiadienį "Priedanga" pagaliau gavo raštą iš savivaldybės, kad keturi projekto autoriai yra kviečiama dalyvauti sprendžiant projektinius aikštės klausimus. Tačiau R.Dargis abejoja, ar architektų pasiūlymus bus galima įgyvendinti. Tam gali prieštarauti detalusis aikštės planas, o savivaldybė rūpintis naujais teritorijų planavimo dokumentais neskuba.
Papildomo galvos skausmo potencialiems konkurso dalyviams kėlė ir daugiau neaiškiai apibrėžtų konkurso sąlygų. Jose net nebuvo jokio ryšio tarp garažo ploto ir automobilių statymo vietų skaičiaus. Kas svarbiau rengiant projektą: vietų skaičius ar plotas, paaiškėjo tik perklausus.
"Be galo daug neprofesionalumo. Atrodo, kad sąlygas kažkas rengė paskubomis", – teigė R.Dargis.
Papildyta: Koncesijos konkurso skaičiai:
Sklypo plotas - beveik 2 ha.
Automobilių vietų skaičius - ne mažiau kaip 750.
Projektavimo darbų trukmė - 8 mėn.
Statybos darbų trukmė - 2 m.
Preliminari statybų kaina - 60-70 mln. litų.
Koncesijos trukmė - 25 m.
Naujausi komentarai