Švęsti ar nešvęsti – ekonominės krizės akivaizdoje šis klausimas kamuoja daugumą šalies įmonių vadovų. Kiek įmanydami verždamiesi diržus jie sprendžia, ar kelti Kalėdinį įmonės balių. Tai ypač nerimą kelia renginių organizatoriams.
Žvalgytuvės užsitęsė
Nesulaukiančios įprasto užsakovų antplūdžio, renginius organizuojančios įmonės ima iniciatyvą į savo rankas. "Artėja žiema, kuri būna šalta, jei pasiseka – balta, na, o galiausiai vakarais dar ir labai anksti temsta. Todėl mes pasistengsime, kad šio sezono šventės – Kalėdos ir Naujieji metai – būtų kuo jaukesnės, spalvingesnės ir šviesesnės. Patikėkite mums savo laisvalaikį, pramogų organizavimą, ir mes pasiūlysime sprendimus, labiausiai atitinkančius jūsų poreikius ir galimybes", – tokį elektroninį pranešimą šiomis dienomis išplatino kūrybinės reklamos agentūra "Inviora".
Įmonės projektų vadovė Indrė Paškevičienė neslėpė, kad ekonomikos suirutė jau palietė ir didžiųjų metų švenčių vakarėlių organizatorius. Jei ankstesniais metais įmonės savo darbuotojams skirto Kalėdų pobūvio rengėjus išsirinkdavo dar rugsėjį, šiemet tinkamiausio varianto paieškos užtruko. "Niekas neskuba duoti užsakymų, žvalgytuvės užsitęsė: įmonių vadovai domisi, teiraujasi, bet, matyt, nusprendžia pasidairyti galinčių teikti pigesnes paslaugas organizatorių", – pasakojo I.Paškevičienė.
Skaičiuoja kiekvieną centą
Šventiniam vakarui įmonė "Inviora" siūlo šešių programų su skirtingais vedėjais ir muzikinėmis grupėmis sąrašą. 15 tūkst. litų – toks pigiausio renginio biudžetas. Tiesa, pasiūlymų įkainiai nurodyti be pridėtinės vertės mokesčio, maitinimo, patalpų nuomos ir 15 proc. dydžio agentūros mokesčio.
Dar pernai kelias dešimtis tūkstančių litų kainuojantis įmonės vakarėlis niekam nekėlė rūpesčių. Šiemet verslininkai, ypač valdantys nedideles bendroves, skaičiuoja kiekvieną centą ir svarsto, ar verta kelti savo darbuotojams puotą.
"Biudžetai karpomi, visi skaičiuojasi pinigėlius. Pernai rudens pradžioje jau turėjome visus užsakymus, dabar jau spalio vidurys, o dar tik uostinėjamasi, tiriama padėtis. Aiškiai justi laukimas ir aiškinimasis, kas bus toliau. Tikimės, kad įmonės apsipras su ekonomine realybe, nuspręs, kad ne viskas taip blogai, ir spalio gale ar lapkritį pasipils užsakymai", – viltimis dalijosi renginius organizuojančios įmonės "Artis Totus" vadovas Egidijus Švarcas.
Ne konkretumas, o klaustukai
Renginių organizatoriai neneigia, kad verslininkai derasi kasmet ir siekia darbuotojams kokybišką šventę surengti kuo pigiau. "Pinigų ir kokybės klausimas aktualus visais laikais, tačiau šiemet jis kitoks. Tarkime, patalpų pasirinkimas, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, gausesnis. Konkrečių rezervacijų turime daug mažiau nei pernai – beveik visur dar sudėti klaustukai. Dainininkai, muzikantai, renginių vedėjai irgi vis dar turi laisvų dienų gruodį. Pernai visi planavosi iš anksto ir tokiu metu populiariausių atlikėjų prisišaukti buvo sunku", – lygino E.Švarcas.
Bijo nesulaukti užsakymų
Graikiškų šokių grupės "July-Veruz" vadovė Lola Sakanis, paprastai prieš didžiąsias metų šventes užsakymų turėdavusi daugiau, nei pajėgdavo aprėpti, šiemet jų skaičiumi pasigirti negali.
"Psichologiškai baisu, kad darbo nebus. Situacija kebli: kol kas turiu vos porą užsakymų Naujiesiems metams. Tiesa, pasiteiravimų netrūksta, galbūt įmonės netrukus atsitokės ir sukrus", – vylėsi septynerius metus Lietuvoje dirbanti graikė L.Sakanis.
Moteris sakė girdėjusi, kad darbo Kalėdų laikotarpiu stokojantys populiariosios muzikos atlikėjai jau ėmė mažinti įkainius.
"Tačiau renginių svečiai už mažesnę kainą to paties produkto tikrai negaus: šou bus skurdesni, trumpesni. Be to, manau, kad tai tėra triukas ir netrukus dainininkai pareikalaus net didesnių nei pernai honorarų: nors darbo mažiau, užsidirbti jie norės tiek pat, kiek pernai, nes niekas nežino, kas dėsis po Naujųjų metų", – svarstė L.Sakanis.
Krizę jaučia ne visi
Pramoginių renginių organizatorius Jogaila Morkūnas atkreipė dėmesį, kad per ekonomikos krizę labiausiai nukentės mažos bendrovės, kuriose dirba 50–100 žmonių. "Tokių įmonių vadovai į vakarėlius šiuo metu žiūri atsargiai ir nepuola jų užsisakyti. Natūralu, kad tai atsilieps mažoms renginius organizuojančios firmelėms, kurių scenarijai apsiribojo kaubojų "vakaruškomis" ir kaukių baliais. Bendrovės, kurioms užtenka pagerti su bendradarbiais, vakarėlių organizatorių šiemet greičiausiai nesamdys, nes linksmintis savarankiškai pigiau", – prognozavo J.Morkūnas.
Pats asmeniškai ekonomikos nuosmukio jis tikino nejaučiąs ir užsakymų turįs į valias.
"Mano mergaitės paklaikusios nuo darbų kiekio ir įtampos. Stambios bendrovės, rengiančios koorporatyvinius renginius savo darbuotojams, klientams, partneriams ir bičiuliams, pinigų netaupo. Šventinį pobūvį jos vertina kaip rinkodaros priemonę, kuri sako: "Nors aplink siaučia krizė, esame gyvybingi, dirbame ir žengiame pirmyn. Gruodį turiu renginį 1300 žmonių, bet Vilniuje jam nerandu tokio dydžio salės – viskas išgraibstyta. Vadinasi, bendra padėtis normali", – optimizmu tryško J.Morkūnas.
Prabunda po pirmo sniego
Viena didžiausių reklamos agentūrų šalyje "Rodiklis" kol kas sulaukė vos keleto užsakymų gaminti šventines verslo dovanas, papuoštas įmonių atributika. Tačiau agentūra visuotinei panikai nepasiduoda.
"Žmonės ir įmonės dar neišmoko užsakymų pateikti laiku. Realiai tokiais dalykais firmos turėtų rūpintis dar rugsėjį, bet dažniausiai susizgrimba tik iškritus pirmajam sniegui. Taip buvo pernai, greičiausiai taip bus ir šiemet", – kalbėjo agentūros "Rodiklis" Vilniaus padalinio direktorius Gedas Jankauskas.
Ekonomikos sulėtėjimo įmonė esą nepajuto, nes užsakymais ją užverčia nekilnojamojo turto bendrovės. "Pastatyta daug, o pirkėjų nėra, todėl įmonės meta pinigus, kad pagyvintų pardavimą ir suaktyvintų potencialius pirkėjus", – džiaugėsi G.Jankauskas.
Blogų naujienų dėl kalėdinių ir naujametinių užsakymų Viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentė Evalda Šiškauskienė tikino negirdėjusi. "Mums dabar labiau rūpi nekilnojamojo turto mokesčių klausimai nei vakarėliai. Po poros savaičių įvyks asociacijos narių susitikimas, tada paaiškės, ar yra bėdų dėl užsakymų", – sakė E.Šiškauskienė.
Eugenijus Laurinaitis, psichiatras psichoterapeutas
Kartais įmonės rengia labai valdiškus ir formalius vakarėlius, o kartais tai būna labai aktyvūs, netgi, sakyčiau, intymūs ir artimi susiėjimai. Gal tegu tie, kurie žino, kiek įmonės šventė kolektyvui buvo svarbi, ir sprendžia, ar to dar reikia, ar galima ir atsisakyti taupant.
Jei Kalėdų vakarėlis žmonėms buvo svarbi proga pasibūti, pabendrauti, tai, be abejo, tam kolektyvui jo netektis būtų skaudi. Bet jei tai būdavo įprastas oficialus renginys, nemanau, kad žmonės pasijustų nuskriausti.
Negali darbovietė išsiveržti iš konteksto. Ji yra visuomenėje, kurioje dabar tokia ekonominė realybė. Todėl darbuotojams Kalėdų vakarėlio netektis nebūtų labai netikėta. Bet prie krizės pojūčio, be abejonės, tai prisidės.
Naujausi komentarai