Pradžia ir pabaiga
"Liučija di Lamemur" ("Liucia di Lammermoor") – vieno reikšmingiausių XIX a. pirmosios pusės italų kompozitoriaus Gaetano Donizetti opera. Pripažinimą visame pasaulyje pelniusi bel canto tragedija nukelia į XVII a. pabaigą, pasakoja apie dviejų jaunų širdžių – Liučijos ir Edgardo – norą būti kartu ir nepermaldaujamą lemtį, paženklintą širdgėla, beprotyste ir mirtimi.
Ši įtaigi, jausminga, dramatiška, muzikine prasme be galo plastiška, iš solistų reikalaujanti visiško atsidavimo ir emocingo istorijos išgyvenimo opera pirmą kartą Lietuvoje, Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT), statyta dar 1970-aisiais. Keturis dešimtmečius neliesta Liučijos ir Edgardo istorija 2011-ųjų spalio 1 d. atgimė Kauno valstybiniame muzikiniame teatre (KVMT), kviesdama žiūrovus į pirmą kartą teatre italų kalba suskambėjusią premjerą.
Pagal istorinių romanų meistro Walterio Scotto kūrinį "Lamermuro nuotaka", kuris yra paremtas tikra istorija, G.Donizetti operą "Liučija di Lamermur" statė pripažinimą pelniusių profesionalų komanda: dirigentas prof. Julius Geniušas, meno vadovė Dalia Ibelhauptaitė, režisierius Gediminas Šeduikis, scenografas Andu Dumitrescu (Rumunija), kostiumų ir grimo dailininkas Juozas Statkevičius, chormeisteriai Ramūnas Tilvikas ir Rasa Vaitkevičiūtė.
Pagrindinius vaidmenis operoje kūrė: Gitana Pečkytė, Raminta Vaicekauskaitė, Mindaugas Zimkus, Edmundas Seilius, Vaidas Vyšniauskas (Kristian Benedikt), Vytautas Juozapaitis, Raimondas Baranauskas, Laimonas Pautienius, Tadas Girininkas, Tomas Ladiga, Liudas Mikalauskas ir kt.
Opera buvo mėgstama ne tik artistų ir publikos. 2012 m. dirigentas prof. J.Geniušas ir kūrybinė grupė apdovanoti "Fortūnos" prizu už "Liučijos di Lamermur" pastatymą KVMT; Miss Liučiją operoje vaidinusiai teatro primadonai Gitanai Pečkytei už šį vaidmenį įteiktas "Auksinis scenos kryžius", o 2017 m. KVMT viešėjęs žurnalo "Opera Now" apžvalgininkas Antony Ogusas solistę išskyrė ir įvertino už koloratūrinio stiliaus meistriškumą, aukštųjų natų tikslumą, blizgančius fortissimo pasažus bei puikią draminę frazuočių reikšmę.
Praėjus aštuoneriems metams po premjeros, vasario 20-ąją, gražioji G.Donizetti belcanto opera "Liučija di Lamermur" KVMT scenoje skambės paskutinį kartą.
KVMT vizitinė kortelė
"Liučija di Lamermur" asmeniškai man, asocijuojasi su mano 50-mečiu ir kūrybinės veiklos 25-mečiu. Šis jubiliejinis spektaklis buvo tarsi mano ataskaita už nuveiktus darbus teatre", – sako dirigentas prof. J.Geniušas.
1993-aisiais jam tekę stebėti šios operos repeticijas LNOBT, diriguojant mokytojui prof. Jonui Aleksai – tąkart ruoštasi Savonlinos operos festivaliui Suomijoje. "Ir nuo to karto ji tapo man pačia gražiausia ir geidžiamiausia. Praėjus aštuoneriems metams, tą patį pastatymą jau turėjau garbės keletą kartų diriguoti LNOBT, o 2011 m. išsipildė mano svajonė "Liučiją di Lamermur" statyti Kaune. Vasario 20-ąją diriguosiu ją 34-ąjį kartą, tikiuosi ne paskutinį", – sakė dirigentas.
Miss Liučiją įkūnijusi G.Pečkytė šią operą vadina verta vadintis teatro vizitine kortele. "Spektaklis sukurdavo ypatingą aurą. Jo laukdavo ir solistai, ir choras. Belieka tikėtis, kad nauji kūrybiniai sumanymai bus tokie pat ryškūs ir aukštai įvertinti", – sako solistė.
Edgardo vaidmenį kūręs M.Zimkus šią operą vadina bel canto dainavimo etalonu, balzamu solistų balsams: visi artistai džiaugiasi, kad turėjo galimybę dainuoti šioje operoje, nors tai buvęs tikrai didelis iššūkis kiekvienam.
"Didžiąją KVMT reperturo dalį užima operetės, miuziklai, todėl ši opera buvo rodoma kartą ar du per sezoną. Vieną kartą į metus sudainuoti Liučijos partiją buvo sunku ir psichologiškai, ir fiziškai. Tačiau ją dainuodama galėjau tobulėti, augti. Kiekvienas spektaklis buvo laiptelis aukštyn", – atvirauja Miss Liučijos vaidmenį kūrusi R.Vaicekauskaitė.
"Liučijos vaidmuo operinėje literatūroje yra laikomas viena sudėtingiausių soprano partijų. Manau, kiekvienai operos dainininkei, kuri atlieka šią partiją, kūrybinėje biografijoje Liučija užima reikšmingą vietą", – sako G.Pečkytė.
Jai antrindama R.Vaicekauskaitė priduria: kiekvienas spektaklis buvęs kaip iššūkis, bet sykiu ir šventė, įvykis, išgyvenamas pirmą ir paskutinį kartą.
Gal ateis laikai, kai didžiulės dekoracijos bus atnaujintos, o spektaklis prikeliamas naujam gyvavimui.
M.Zimkus atliekamą Edgardo vaidmenį apibūdina kaip patį reikšmingiausią savo karjeroje, todėl, kad jis yra ir sudėtingiausias, ir reikalaujantis daugiausiai jėgų, ištvermės bei geros balso formos. Solistas sako, jog šis vaidmuo buvo pats geidžiamiausias, norimiausias ir gauti jį KVMT buvo jo svajonės viršūnė, todėl dabar, kai reikia jį paleisti, ir sunku, ir liūdna, kad šis etapas baigiasi.
Nemirtingas spektaklis
"Viskas praeina, nieko nėra amžino, tačiau, mano nuomone, tai nėra tas spektaklis, su kuriuo jau laikas atsisveikinti. Mes, artistai, labai vertiname operą. Retai ją dainuojame, o solistui nedainuoti operos – tas pats, kas prarasti gebėjimą dainuoti. Nebuvo nė vieno spektaklio, kurio taip gailėčiau", – apgailestauja R.Vaicekauskaitė.
"Yra retų išimčių teatrų istorijoje, kai spektaklio pastatymas išlieka nemirtingas ištisus dešimtmečius. Deja, kad ir kaip skaudu būtų statytojams ir atlikėjams, spektakliai anksčiau ar vėliau išeina. Dažniausiai jie miršta sava mirtimi – praranda savo aktualumą, susidėvi dekoracijos, kostiumai, tačiau vis tiek tai būna liūdnas atsisveikinimas, tam tikros kūrybinio gyvenimo dalies praradimas. "Liučija di Lamermur" dar pakankamo meninio brandumo. Dvigubai gaila! Apgailestauju, kad toks operos šedevras, puikus pastatymas, nuostabūs atlikėjai menkai bedomina šių dienų plačiąją Kauno publiką. Spektaklis tapo finansine ir technine našta teatrui. Belieka tikėtis, gal ateis laikai, kai (kaip kituose pasaulio teatruose) didžiulės dekoracijos saugomos atskiruose sandėliuose, bus atnaujintos, o spektaklis prikeliamas naujam gyvavimui", – viltingai nusiteikęs prof. J.Geniušas.
Padėka kūrėjams ir žiūrovams
"Norisi padėkoti KVMT vadovui Benjaminui Želviui ir spektaklio dirigentui prof. J.Geniušui už pasitikėjimą ir suteiktą galimybę prieš aštuonerius metus sukurti ir dainuoti Liučijos partiją, o visam operą kūrusiam kolektyvui už tai, kad visada jaučiau jų palaikymą", – gražių žodžių negali solistė G.Pečkytė.
Prof. J.Geniušas džiaugėsi, kad "Liučijos di Lamermur" pastatymas buvo Gedimino Šeduikio režisūrinis debiutas, inspiruotas pastatymo meno vadovės D.Ibelhauptaitės, davęs akstiną tolimesniam režisieriaus kūrybiniam keliui.
"Pagrindinių vaidmenų atlikėjų R.Vaicekauskaitės, G.Pečkytės, M.Zimkaus sukurtos rolės tapo bene ryškiausios jų kūrybinėje karjeroje. Įsimintinus vaidmenis kūrė V.Juozapaitis, V.Vyšniauskas (Kristian Benedikt), L.Pautienius, R.Baranauskas, T.Ladiga, L.Mikalauskas, T.Girininkas, Ž.Voronovas ir kt. Nepaprastai svarus orkestro ir choro indėlis. Orkestras tobulai įvaldė sudėtingą belcanto operos akompanavimą, valtornistų grupė (koncertmeisteris A.Dirmauskas), kuriai operos partitūroje tenka itin sudėtingas vaidmuo, įsitvirtino, kaip viena geriausių Lietuvoje. Širdingai dėkoju ištikimiems šios operos žiūrovams – fanams, gausiais aplodismentais įvertinantiems sunkų, bet prasmingą artistų darbą", – dėkoja dirigentas prof. J.Geniušas.
Naujausi komentarai