Pereiti į pagrindinį turinį

NKDT scenoje – klasika, magija, naujų formų ir horizontų paieškos

2023-08-30 06:10
DMN inf.

„Keičiasi ne dramos, o mes“ – toks šūkis žymės jau 104-ąjį Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) sezoną. Žiūrovams bus pasiūlyta skirtingų žanrų: modernios klasikos, vizualiojo avangardo, imersinio ir interaktyviojo teatro, savo kūryba dalysis ne tik lietuviai menininkai Gintarė Minelgaitė, Artūras Areima, Aleksandras Špilevojus, Naubertas Jasinskas, Mantas Jančiauskas, bet ir režisierius iš Estijos Peeterias Jalakasas, Afrikos žemyno menininkai.

Intriga: pirmąja 104-ojo sezono premjera bus P. Jalakaso (dešinėje) režisuojama „Audra“, neabejotinai tapsianti ryškiu Lietuvos teatro įvykiu.
Intriga: pirmąja 104-ojo sezono premjera bus P. Jalakaso (dešinėje) režisuojama „Audra“, neabejotinai tapsianti ryškiu Lietuvos teatro įvykiu. / Justinos Lasauskaitės nuotr.

Esamiems ir būsimiems žiūrovams

Anot teatro generalinio direktoriaus Egidijaus Stanciko, naująjį sezoną bus kviečiama ieškoti, keistis ir augti kartu. „Kiekvienas laikmetis suformuoja savas temas, aktualijas, madas, lekiantys įvykiai keičia mūsų supratimą, formuoja nuostatas, požiūrį, poziciją. Tą patį Williamą Shakespeare’ą šiuolaikiniai teatro kūrėjai perskaito vis kitaip, jų žvilgsnį nulemia asmeninė patirtis, socialiniai reiškiniai, laikmečio suformuotos vertybės. Keičiasi ne tik teatro kūrėjai, keičiasi ir žiūrovai. Taigi, dramos – tos pačios, o mes – vis kiti, nuolat augantys, kintantys, ieškantys“, – sako E. Stancikas.

Teatro meno vadovo Edgaro Klivio manymu, naujojo sezono moto kviečia mąstyti, prieštarauti, klausti, ar tikrai taip yra. „Neišvengiamai pradedi galvoti apie tai, kas išlieka, kas keičiasi. Tikėtina, kad tokius apmąstymus skatins ateinančio sezono repertuaras, nes jis įvairus ir jaudinantis. Svarbus repertuaro akcentas – interaktyvumas, dalyvaujamasis, įtraukusis teatras. Būtent šiai temai bus skiriamas kitų metų festivalis jaunimui „Nerk į teatrą“. Norisi, tikėti, kad, nepaisant to, kad teatras yra lokalus, pavyks išlikti globaliems ir atvesti pasaulį į lokalią teatro sceną“, – akcentuoja E. Klivis.

Taip pat teatras žada laikytis strateginių įsipareigojimų ir turinį siūlyti tiek realioms, tiek galimoms auditorijoms. „Tai nepalankus darbas, daug rizikos, bet tikiu, kad pritraukdami įvairias socialines grupes, auditorijas, kurios dėl vienokių ar kitokių priežasčių nevaikšto į teatrą, prisidedame prie bendros teatro ekologijos, galbūt jie vėliau eina į kitus, mažesnius, teatrus“, – svarsto E. Klivis.

Kitokia W. Shakespeare’o „Audra“

Rugsėjo 21 d. Didžiojoje scenoje įvyks estų teatro lyderio P. Jalakaso premjera – W. Shakespearo „Audra“, kuriama kartu su estų kūrybine komanda ir Von Krahl teatru. Režisieriui Kaune talkina dramaturgas Taavi Eelmaa, scenografė ir kostiumų dizainerė Kristel Zimmer, kompozitoriai Gavinas Bryarsas ir Yuri Bryarsas, vaizdo režisierius ir scenografas Emeris Värkas.

Svarbus repertuaro akcentas – interaktyvumas, dalyvaujamasis, įtraukusis teatras.

Pasaulinio garso kompozitorius britas G. Bryarsas kuria specialią muzikinę kompoziciją šiam pastatymui. Prie spektaklio magijos sukūrimo prisideda ir iliuzionistas Nicholas Kin.

Avangardistas P. Jalakasas, pasitelkdamas egzotiškos salos aplinką – gamtos stichijų galias, dvasių ir nimfų personažus, muziką ir iliuzionistų triukus, iš W. Shakespeare’o pjesės kuria šiuolaikinį teatrališką reginį, kuriame susijungia gyvas teatras ir modernios technologijos. Jis spektaklyje siūlys pažvelgti į pjesėje pavaizduotus bevardės salos gyventojus kaip į naujos, tobulesnės, geresnės žmonijos užuomazgą ir pamėginti įsivaizduoti ateitį, kurioje mitologinių būtybių, dvasių, nimfų vaidmenis perima dirbtinis intelektas.

Pasak meno vadovo Edgaro Klivio, P. Jalakaso premjeros Estijoje yra sutinkamos kaip teatriniai įvykiai, tad neabejotina, kad ir NKDT scenoje „Audra“ atsiskleis visu savo mastu ir netikėta interpretacija. Spektaklyje vaidina aktoriai: Dainius Svobonas, Agnieszka Ravdo, Martyna Gedvilaitė Ridas Žirgulis Ričardas Vitkaitis, Artūras Sužiedėlis, Henrikas Savickis, Arūnas Stanionis, Gintautas Bejeris, Mantas Bendžius, Deividas Breivė, Motiejus Ivanauskas, Kamilė Lebedytė, Eugenija Bendoriūtė, Miglė Navasaitytė, Aušra Keliuotytė.

Amžinai jauni senukai

Lapkričio 11, 12, 24 d. Rūtos salėje įvyks A. Špilevojaus spektaklio pagal Daivos Čepauskaitės pjesę „Kai mes būsim jauni“ premjera su labiausiai patyrusia ir daugiausia teatro mačiusia vyresniąja teatro aktorių karta, iš kurių režisierius tikisi pasisemti žinių ir išmokti naujų pamokų.

Kurį laiką ši premjera buvo pristatoma darbiniu pavadinimu „Senukai.lt“ , tačiau dėl tam tikrų aplinkybių keitė savo pavadinimą. Pasak pjesės autorės D. Čepauskaitės, pagrindinė pjesės herojė – senatvė: „Vieni ją ignoruoja, kiti mėgina įveikti mokslo naujovėmis, dar kiti iš jos šaiposi. Niekas jos nelaukia, bet ji ateina. Dažnai užklumpa mus nepasiruošusius, nes mes visą gyvenimą galvojame, kad ji dar labai toli, kad ji lankosi pas kitus, o mus kažkokiu stebuklingu būdu aplenks. Tačiau ji ateina ir pasilieka, paversdama mus tais, kurie nepelnytai vis dar atsiduria visuomenės paraštėse.“

Komiškame spektaklyje vaidins gerai žinomi teatro aktoriai: Vilija Grigaitytė, Liubomiras Laucevičius, Jūratė Onaitytė, Inesa Paliulytė, Audronė Paškonytė, Algirdas Pintukas, Liucija Rukšnaitytė, Lili Stepankaitė.

Nesibaigianti multiforma: „Snieguolė“

Naujų formų ir vėjų žada interdisciplininė menininkė G. Minelgaitė (Dr. GoraParasit), gruodžio 1, 2, 3 d. Didžiojoje scenoje pristatysianti premjerą „Snieguolė“ – puikiai žinomos klasikinės Brolių Grimų pasakos adaptaciją.

Režisierė įspėja, kad šis pastatymas – ne originali pasakos versija, o jos interpretacija ir įvairių temų, mitologinių perspektyvų margumynas, atskleidžiantis daug svarbių ir gilių moralinių idėjų apie gėrį, meilę, drąsą, atkaklumą. Jame bus aptariami visuomenėje įsivyravę stereotipai, per lyčių studijų prizmę atskleidžiami personažų santykiai ir jų dinamika.

Spektaklis „Snieguolė“ – tai alegorinis pasakojimas, skatinantis žiūrovus apmąstyti žmogaus veiksmų poveikį aplinkai, tradicinius lyčių vaidmenis, atsikratyti savo baimių ir pradėti veikti.

Sugrįžimas ir nauja patirtis

Po devynerių metų pertraukos į NKDT kūrybinę aikštelę sugrįžta A. Areima, savo kūrybinį ir režisūrinį kelią pradėjęs būtent šiame teatre. Šį kartą scenoje išvysime jo režisuotą prancūzų autoriaus Joëlio Pommerat ironiškos pjesės pastatymą „Dviejų Korėjų susijungimas“, kalbantį ne apie politiką, bet apie tarpusavio žmonių santykius, jų konfliktus.

Režisierius tikisi sukurti spektaklį, kuriame kiekvienas galėtų atpažinti save ar savo aplinką, pasijuokti ir apsvarstyti, kaip tų nesutarimų išvengti. Pasak meno vadovo, ši labai populiari pjesė leis žiūrovams pamatyti scenoje visą NKDT trupę, skirtingų kartų, temperamentų ir kūrybinio braižo aktorius tikrame jausmų ir santykių kaleidoskope. Spektaklio premjera vyks balandį Didžiojoje scenoje.

Pavasarį sulauksime ir jaunosios kartos režisieriaus M. Jančiausko kūrybinio prisistatymo. Festivalyje „Nerk į teatrą“ jis įgyvendins imersinį spektaklį pavadinimu „Pelkė“ apie nedaugeliui gerai žinomą temą – šnipinėjimą ir šnipų tinklus, kurie rezgasi visai šalia mūsų. Dar neanalizuotą temą realizuoti padės dramaturgas Rimantas Ribačiauskas. Šis kūrybinis duetas yra apdovanotas Auksiniu scenos kryžiumi už patirtinį spektaklį „Glaistas“. Režisieriaus idėja – priversti žiūrovą išeiti iš komforto zonos ir, susikuriant naują identitetą, dalyvauti veiksme. M. Jančiauskas šiuo spektakliu tikisi suteikti visiškai unikalią patirtį tiek žiūrovams, tiek aktoriams.

Svečiuose – Afrika

Šiuo metu teatras vykdo plataus masto bendradarbiavimo projektą „Deconfining“, kuriuo siekiama užmegzti ryšį tarp Europos ir Afrikos, sukuriant tvarų pavyzdinį bendradarbiavimo modelį. Terminas „Deconfining“ apibrėžiamas kaip apribojimų panaikinimas, išsilaisvinimas. Jo rengėjai nusprendė 2020–2021 m. pandemijos, apribojimų, karantinų, globalaus masto krizės sukrėtimą paversti nauja kūrybine energija, kuri peržengtų ankstesnio pasaulio ribas, sienas, stereotipus, paskatintų naujas kultūrinio mobilumo ir bendradarbiavimo formas.

Projektas jungia scenos menų ir vizualinių menų organizacijas iš skirtingų Europos šalių ir kūrybines organizacijas iš Afrikos (Senegalo, Ruandos, Ugandos, Malio, Burkina Faso, Zambijos, Burundžio ir Tanzanijos). Lietuvai jame atstovauja Nacionalinis Kauno dramos teatras, partneriai iš Afrikos – Burkina Faso ir Senegalo menininkai.

2024 m. pavasarį teatro sceną išvys Lietuvos režisieriaus N. Jasinsko ir dramaturgo iš Afrikos Aristide’ės Tarnagdos spektaklis „Salos“. Pasak N. Jasinsko, gims originalus naujos sceninės formos kūrinys, kuriame nagrinėjama postpandeminio pasaulio kasdienybė, galimi pokario atvejai, naujos tarpkontinentinės utopijos, ekologinė grėsmė ir atskleidžiamos kitos aktualios temos ir problemos.

Šį daugiasluoksnį projektą teatre vainikuos menininkų Hamedine’o Kane’ ir Valerie Osouf, atstovaujančių meno tyrimų platformai „The School of Mutants“ (Senegalas), meno instaliacija. Jos inspiracija – dviejų kino kūrėjų – Jono Meko ir jo amžininko Ousmane’o Sembène’o, kūrusio Afrikoje ir Marselyje, asmenybės ir jų kūrybos sąlyčio taškai. Su tuo, kas žiūrovų laukia pavasarį, susipažinti galime nuo penktadienio, rugpjūčio 25 d., prasidėsiančioje Kauno bienalės parodoje centriniame pašte.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų