Įveikęs keturis tūkstančius kilometrų, Kauno valstybinis choras ir jo vadovas Petras Bingelis kelioms dienoms tapo mūsų šalies muzikinės kultūros ambasadoriumi Šveicarijoje, kur debiutavo Valė kantono sostinėje – Sione nuo 1964 m. rengiamame tarptautiniame Siono muzikos festivalyje.
Smuiko ir balso susitikimas
Gotikiniu viduramžių pilių ir katedrų grožiu kerintis Sionas ne veltui tituluojamas smuiko muzikos ir šio instrumento virtuozų sostine. Tarptautinio Siono muzikos festivalio įkūrėjas – garsus keletą metų Sione gyvenęs ir dirbęs vengrų smuikininkas – Tiboras Varga.
Siono festivalis, iš pradžių išimtinai kamerinės muzikos renginys, ilgainiui ėmė burti didesnius simfoninius orkestrus, imtasi rengti smuikininkų konkursus, sutraukiančius į Šveicariją muzikus iš viso pasaulio.
Šiais metais rengiamo jau 49-ojo festivalio meno vadovas, iškili muzikos pasaulio asmenybė – rusų smuikininkas Pavelas Vernikovas, ne tik puoselėjantis savo pirmtakų tradicijas, bet ir ieškantis naujų atspalvių bei sąskambių, dalyvius ir klausytojus pakvietė atskleisti muzikos formų įvairovę, išgyventi jaudinantį ir prasmingą smuiko ir balso susitikimą.
"Šiųmečio festivalio programos koncepcija ir buvo viena priežasčių, kodėl į smuiko sostinę ir smuikininkų Meką pakviestas choras iš Kauno, XVI–XVI a. sandūroje iškilusioje Siono katedroje atlikęs Maskvos ir Rusijos patriarcho vikaro, metropolito Ilariono (Alfejevo) oratoriją – "Pasijos pagal Matą", – paaiškino choristas Rimantas Klevečka.
Drauge su choru Siono festivalyje muzikavo Lietuvos kamerinis orkestras, žymi gruzinų kilmės Maskvos Didžiojo teatro solistė Svetlana Kasyani, kiti atlikėjai.
Rusijos patriarcho padėka
Ruošdamas festivalio programą, meno vadovas P.Vernikovas metropolitui Ilarionui pasakė: "Orkestrų kūriniui atlikti tai rasime, bet koks galėtų būti choras?" Tąkart dvasininkas ir kompozitorius Ilarionas nesusimąstė: "Chorą aš žinau", – jis galvoje turėjo Kauno valstybinio choro kolektyvą.
Ir nors šiųmečio festivalio biudžetas buvo itin kuklus, kauniečių choristų kelionės finansavimu rūpinosi pats Rusijos patriarchas, nė nesvarstęs kitos galimybės. "Bet juk chorų pasaulyje daugybė", – stebėjosi ir drauge džiaugėsi Kauno valstybinio choro dainininkai, kuriems po koncerto atiteko patys šilčiausi publikos aplodismentai ir patriarcho padėka.
"Su tokio lygio atlikėjais koncertuoju pirmą kartą", – po pasirodymo Kauno valstybinio choro vadovui P.Bingeliui kalbėjo Maskvos ir Rusijos patriarchas vikaras, metropolitas Ilarionas, – noriu jums išsakyti didžiulį dėkingumą ir pagarbą".
Lietuvos kamerinio orkestro direktorius Egidijus Mikšys taip pat girdėjo šiuos žodžius, kuriuos tik patvirtino: "Tokio lygio chorų Europoje yra labai nedaug, todėl nors ir džiaugiuosi lietuvių sėkme, nesistebiu. Šis kūrinys parašytas faktiškai chorui, orkestras jį tik palydi. Beje, Siono katedroje labai gera akustika."
Nepamirštama premjera
Rusų dvasininkas ir kompozitorius Ilarionas Kauno valstybinį chorą išgirdo, kai 2012 m. gegužės 13 d. Vilniaus kongresų rūmuose nuskambėjo oratorijos "Pasijos pagal Matą" premjera, kuriai tąkart dirigavo Gintaras Rinkevičius. Įspūdingas vokalinis-instrumentinis opusas, kurį nepriekaištingai atliko Kauno valstybinis choras, sulaukė neįprastos sėkmės ir pelnė Lietuvos publikos pripažinimą.
Koncerto klausęsis oratorijos autorius – metropolitas Ilarionas įsidėmėjo kauniečių kolektyvą, kurį ir pakvietė į Siono katedrą, o pats stojo prie dirigento pulto.
"Pasijos pagal Matą" – netikėta ir kartu meistriška Vakarų bažnytinės muzikos tradicijų bei stačiatikių (Rytų) bažnyčios liturgijos sintezė, kurioje lyg senoje ikonoje muzikos garsais tapomos biblinių personažų istorijos, švyti dieviškumo ir šventumo slėpiniai. Oratorija žavėjo festivalio klausytojus, pasak kurių, šioje muzikoje atsiveria paties kompozitoriaus širdis, o kūrinio sėkmės paslaptis glūdi muzikinės kalbos universalume, paprastume ir kartu išskirtinėje jos poveikio galioje.
Kauno valstybinio choro kolektyvui tai buvo nepamirštamas ir drauge įpareigojantis pasirodymas. Ir nors kiekvienam koncertui choristai atiduoda visas jėgas, šįkart jaudino naujas ir išties neeilinis dirigentas – Maskvos ir Rusijos aukščiausio rango dvasininkas. "Iš kiekvieno jo judesio sklido sakralumas, – įspūdžiais pasidalijo choristas Saulius Mažulis, – susikaupęs, ramus, apgalvojęs kiekvieną mostą, niekaip nepamirši, kad diriguoja dvasiškis."
Siono festivalyje per vieną savaitę pasirodė iškiliausi Lietuvos kolektyvai, tačiau nė vienas dėmesio iš Lietuvos ambasados nesulaukė. "O juk paklausę koncerto, po jo diplomatai galėtų nuveikti tiek, kiek galbūt per 30 metų nepadarysi", – stebėjosi Kauno valstybinio choro vadovas P.Bingelis.
Beje, kai vienas choristų, pamatęs festivalyje fotografą, vėliau prisistačiusį Chabu Lathionu, paprašė, ar galėtų užfiksuoti ir keletą akimirkų iš Kauno valstybinio choro pasirodymo, šis jam atsakė: "Aš ir atvykau fotografuoti šio choro."
Sugrįžęs į Lietuvą choras intensyviai koncertuos Lietuvos scenose. Netrukus klausytojus choristai pakvies į Vilniaus kongresų rūmus, kuriuose su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru atliks "The Queen Symphony", Lietuvos filharmonijų sales, kur su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru, diriguojant Olivier Grangeanui pristatys E.Elgaro odę "Muzikos kūrėjai".
Naujausi komentarai