Pereiti į pagrindinį turinį

Šventinė choro „Kamertonas“ kelionė per laikui nepavaldžias melodijas

2019-12-23 19:54

Esama tokių dainų, kurių nei pavadinimo, nei autoriaus neatsimename, netgi atlikėją įvardyti būna sunku, bet vos išgirdus motyvą, atmintyje iškart atgyja melodija. Tokia unikali muzikinio paveldo savybė paskatino Kauno mišrų chorą "Kamertonas" imtis neįprasto projekto, leidžiančio naujai suskambėti žinomoms įvairių laikmečių dainoms, reprezentuojančioms populiariosios lietuviškos muzikos evoliuciją.

Šventinė choro „Kamertonas“ kelionė per laikui nepavaldžias melodijas
Šventinė choro „Kamertonas“ kelionė per laikui nepavaldžias melodijas / "Facebook" nuotr.

Muzikinė istorija

"Norėjosi kažko naujo ir neįprasto, – apie naujos programos "Nuo D.Dolskio iki Sel" atsiradimą sako choro prezidentė Rūta Mašanauskaitė. – Iš pradžių galvojome apie kino filmų muzikos programą, bet pastebėjome, kad daug kolektyvų ar atskirų atlikėjų mus jau aplenkė. Nusprendėme pasukti kita vaga ir naująja programa aprėpti visą populiariosios lietuvių muzikos gyvavimo laikotarpį: nuo Danieliaus Dolskio ir Antano Šabaniausko laikų iki šių dienų. Be abejo, tokį sprendimą lėmė neseniai minėtas Lietuvos valstybingumo šimtmetis ir Kauno tapimo laikinąja sostine sukaktis. Pasirinkimas pasiteisino – projekto įgyvendinimui lėšas skyrė Lietuvos Kultūros taryba."

Naujoji choro "Kamertonas" programa suskirsto Lietuvos populiariosios muzikos istoriją dešimtmečiais, iliustruojamais tam laikmečiui būdingomis dainomis. Iki šių dienų skambantys, populiariausi tų laikotarpių kūriniai dažnai nėra identifikuojami kaip autoriniai darbai. Daugeliu atvejų tai – tuo metu populiarių atlikėjų įdainavimas.

Tuo rėmėsi ir projekto iniciatoriai, programai parinkdami D.Dolskio, A.Šabaniausko, Nijolės Tallat-Kelpšaitės ir grupės "Nerija", Danutės Neimontaitės, Romano Marijošiaus, Stasio Liupkevičiaus ir Gražinos Pakėnaitės, Stasio Povilaičio, Kastyčio Kerbedžio, Andriaus Mamontovo ir grupės "Fojė", Egidijaus Dragūno "Sel", Donato Montvydo bei Justės Arlauskaitės-Jazzu atliktas dainas.

Tokį pasirinkimą pateisina choro dirigentas Kęstutis Jakeliūnas: "Juk tai – populiarioji kultūra ir jai būdingos naujos autorinių dainų interpretacijos. Žvelgiant iš profesionalaus muziko pozicijos, galima teigti, kad populiariosios muzikos kultūra Lietuvoje taip ir neišsivystė į savarankišką, originalų žanrą, bet projektui pasirinktos dainos yra populiarios, išlaikiusios laiko egzaminą, ypač smagu, kai klausytojai jas atpažįsta ir pažįsta ne tik perdainuotą variantą, bet ir originalią dainos versiją."

Papildyti originalai

"Kaštonai", "Marytė mėlynakė", "Vėjas man pasakė", "Žvirbliai", "Poromis po du", "Ar išsaugosi mano meilę", "Tu man atleisk", "O mano saule", "Nakty", "Kažkur yra šalis", "Aš žiūriu į tave, pasauli", "Apie tave", "Viskas bus gerai", – daugelis šių pavadinimų net ne itin besidominčiam lietuviška populiariąja muzika klausytojui yra pažįstami. Tai – uždegančios ir malonumą tiek atlikėjams, tiek klausytojams suteikiančios dainos, kurios choro "Kamertonas" koncerte skamba visiškai kitaip nei originalios versijos.

Solistų partijas čia dainuoja choras, jam pritaria Ilonos Klusaitės vadovaujamas styginių instrumentų kvartetas "Collegium" ir pianistė Beata Andriuškevičienė, dainos atliekamos akustiškai, neįgarsinant atlikėjų, taip gerai pažįstamoms melodijoms suteikiant kitokį atspalvį.

Kitas aspektas, leidžiantis naujai suskambėti pažįstamiems kūriniams – jų aranžuotės, sukurtos tikro šios srities profesionalo Vitalijaus Neugasimovo. Specialiai projektui kurtos originalios aranžuotės pakeitė dainų stilistiką ir nuspalvino jas naujai: čia girdimi polifoninės muzikos segmentai, pažįstamos melodijos apaudžiamos daugiabalsės muzikos audiniu, choristai balsais atlieka akompanuojančių muzikos instrumentų partijas.

Daugiau laisvės

Kauno mišrus choras "Kamertonas" gerai žinomas kaip akademinę muziką atliekantis kolektyvas, pelnęs pripažinimą tarptautiniuose konkursuose, koncertuojantis tiek Lietuvoje, tiek užsienyje ir dažniausiai dainuojantis a-capella, be instrumentinio pritarimo.

Komentuodamas choro repertuaro posūkį link populiariosios muzikos dirigentas teigia: "Šiai programai norėjome suteikti daugiau kolorito, todėl pasirinkome atlikimą su instrumentų grupe."

Anot K.Jakeliūno, tai – ne popso "supopsinimas", greičiau atvirkščiai – populiariosios muzikos apvilkimas akademiniais rūbais, kitoks formatas.

"Ilgus metus akademinį repertuarą dainavusiam chorui atlikti populiariosios muzikos kūrinius nėra lengva. Tai – pirmasis bandymas ir visiška naujovė šiam kolektyvui, bet mums pavyko prisijaukinti šios stilistikos žavesį. Parengus partijas, kurios iš tiesų nėra lengvos, choro dainininkai pasijuto patogiai, o instrumentininkai, beje, taip pat akademinės muzikos pasaulio atstovai, mielai prisijungė, iš jų jautėme didžiulį palaikymą ir norą muzikuoti drauge", – apie iššūkius sakė kolektyvo vadovas.

Dirigentui antrindama choro prezidentė pastebėjo, kad pramoginis žanras suteikė kolektyvui naujų potyrių. "Populiarioji kultūra mums, kaip atlikėjams, yra įdomi, bet norom nenorom mes ją įstatome į akademinės muzikos rėmus. Pastebėjau, kad atlikdami tokią muziką choristai lengviau išsijudina, laisviau reiškia emocijas. Tai naudinga kolektyvui, nes atsiradusį laisvumo pojūtį vėliau galima perkelti į akademinės muzikos koncertus", – sakė ji.

Dovana kauniečiams

Kviesdamas klausytojus į nemokamą šventinį koncertą "Nuo D.Dolskio iki Sel" Kauno mišrus choras "Kamertonas" ne tik žada gausybę malonių potyrių ir muzikinių siurprizų – kolektyvas kartu su ištikimaisiais savo gerbėjais žengia žingsnį pirmyn, plėsdamas repertuarą ir jo žanrų paletę.

Choro lyderiai teigia, kad toks posūkis yra natūralus procesas, nes naujomis idėjomis grįstų projektų metu kolektyvas drąsiai pareiškia apie savo gyvavimą platesnei publikai, stengdamasis į sales sutraukti įvairių kartų klausytojus bei tikėdamasis šalutinio efekto – jaunų žmonių susidomėjimo choriniu dainavimu.

Čia girdimi polifoninės muzikos segmentai, pažįstamos melodijos apaudžiamos daugiabalsės muzikos audiniu, choristai balsais atlieka akompanuojančių muzikos instrumentų partijas.

"Dėl D.Dolskio, kaip lietuviškos estrados pradininko, klausimų nekyla. Nepaisant skandalingos E.Dragūno dabarties, jis – charizmatiška persona, jo vardas gerai žinomas ir traukia publiką. Nors ir vadiname Selą blogiuku, bet įsiklausius į jo dainas, ten galima aptikti gilių prasmių, puikių tekstų ir kokybiškos muzikos. Reikia klausytis jo muzikos, o ne sekti gyvenimo peripetijas", – muziką akcentavo K.Jakeliūnas.

Apie tai, kad pasirinkimas buvo teisingas, liudija klausytojų reakcijos jau įvykusių koncertų metu. Babtuose, Punske, Raudondvaryje, Tauragėje, Šilalėje, Zapyškyje, – visur, kur naująją programą pristatė "Kamertonas", vyravo puiki nuotaika, klausytojai negailėjo aplodismentų, sutikdavo itin džiaugsmingai.

"Ypač smagu buvo Lenkijoje – punskiečiai tiesiog šėlo kartu su mumis, koncertą įrašė vietos radijo stotis, teko duoti interviu lietuvių radijui, salė buvo perpildyta. Didžioji publikos dalis – vietos lietuviai, mintinai mokantys programoje skambančias dainas", – džiaugėsi K.Jakeliūnas.

Vadovo teigimu, choras visų pirma siekia būti atlikimo kokybės pavyzdžiu, kad ir kokią muziką jis dainuotų.

"Manau, "Kamertonui" tai nėra pirmas ir paskutinis tokio pobūdžio projektas. Kolektyvas savo repertuare gali turėti ne vieną lengvosios muzikos programą, o šalia visada gyvuos nemarioji akademinė muzika, palaikanti choro profesionalumo lygmenį. Taip repertuaras gali tapti pilnaverte žanrų puokšte: įvairia, marga, bet profesionaliai sukomponuota. Naujų formų ieškojimas – neišvengiamas procesas, nes kitaip išsisemsi ir nueisi nebūtin. Išduosiu paslaptį: puoselėjame idėją parengti chorinę ir elektroninę muziką vienijančią programą, o akademinė muzika ir toliau liks pagrindine choro veiklos kryptimi", – planais dalijosi pašnekovas.

R.Mašanauskaitė pritaria tokioms choro ateities gairėms: atlikdamas akademinę muziką choras dalyvauja konkursuose, gastroliuoja užsienio šalyse, o programa "Nuo D. Dolskio iki Sel" skirta lietuviškai publikai.

"Anksčiau Lietuvoje koncertuodavome pernelyg retai, o dėl šios programos galime dažniau pasirodyti mūsų šalies klausytojams, – pastebėjo R.Mašanauskaitė. – "Suakademindami" populiariuosius žanrus vienu šūviu nušauname du zuikius: chorą, dainuojantį išskirtinai akademinį repertuarą, ne taip dažnai kviečia šalies regionų salės, kita vertus – atlikdami populiariąją muziką į programas galime įtraukti klasikinių kūrinių."

Choro prezidentės teigimu, toks originalus projektas tampa raktu į Lietuvos regionus ir miestelius. "Juk kone kiekviename jų yra mėgėjiškų chorų, vienu ar kitu lygiu atliekančių akademinę muziką. Šias ribas peržengti pasiryžęs "Kamertonas" skleidžia kitokią žinią: galime būti rimti, bet kartu – šmaikštūs, intriguojantys ir žaismingi", – sakė ji.


Kas: Koncertas "Nuo D.Dolskio iki Sel".

Kur: Kauno kultūros centre.

Kada: 2019 m. gruodžio 28 d. 15 val.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų