Festivalio atidarymo metu bus proga susipažinti su dalimi konkursinės programos trumpametražių filmų. Filme „Haze“ (rež. Meg Duncan, 2020) pagrindinis veikėjas, tokiu pat vardu kaip ir filmo pavadinimas, filmuoja savo kūną. Filmuota medžiaga tampa dienoraščiu, kuriame nagrinėjami paauglystės, kūno ir lyties klausimai. Filmas sudomina ne tik savo siužetu, bet ir nelinijiniu pasakojimo būdu, jungiančiu Haze filmuotus kadrus su vaizdais, rodančiais vaizdinį dienoraštį radusią mamą.
„Nelaimės“ (rež. Tone Ottilie, 2021) – taip pat nukelia į paauglystę, primena apie pokyčius, pirmąją meilę ir nerimą bei leidžia bent vizualiai pajusti obsesinio-kompulsinio sutrikimo sukeliamus sunkumus.
Juosta „Neįmanomos meilės istorija“ (rež. Javier Alonso Mardones, 2021) rodo paauglio, radusio mirusio kaimynystėje gyvenusio vaikino dienoraštį, kasdienybę ir bandymus suprasti jo slėptą meilės istoriją.
Programos „Kryptys“ filmas „Tu man gražus kaip vasaros diena“ (rež. Mohammad Shawky Hassan, 2022) supažindina su vaikinu, pasakojančiu savo meilės istorijas, pilnas nuotykių, klausimų, pažinčių, vakarėlių, atsisveikinimų ir poliamorijos. Šį pasakojimą papildo dvikalbis pasakojimo būdas arabų ir anglų kalbomis, pasakų elementai, primenantys „Tūkstančio ir vienos nakties“ formatą, bei egiptietiška popmuzika.
Organizatorių feisbuko nuotr.
Šiemet ukrainietiškam kinui skiriamas specialusis seansas. Jo metu bus rodomos trys dokumentikos, atskleidžiančios ne tik ilgus metus pokyčių ir neramumų talžomą Ukrainą, jos kontekstą, kultūrą, tapatybes, bet ir svajones apie paprastą, ramų gyvenimą.
Filme „Nuošliauža“ (rež. Oleksiy Radynski, 2017) fiksuojamas porevoliucinės Ukrainos nepastovumas ir vieno nebetinkamo gyventi Kyjivo rajono, kurį užėmė atstumtųjų grupės, pasaulis. Filmai „Jūsų Mišelė“ (rež. Olena Siyatovska, 2021) ir „Ryšys“ (rež. Olena Siyatovska, 2021) nagrinėja LGBTQ+ tapatybes per santykį su normatyvumu. Juose atsiskleidžia ramaus gyvenimo svajonės, neišblėstantys pokalbiai apie kasdienius dalykus. Šių filmų peržiūrą lydės diskusija „Menas kaip aktyvizmas karo Ukrainoje akivaizdoje“.
Festivalio organizatoriai, taip pat įkūrę „išgir̃stì“ Lietuvos queer archyvą, plėtoja atminties temą, queer istorijos fiksavimo ir archyvavimo praktikas, tad nenuostabu, jog į festivalio „Kreivės“ filmų seansus ne pirmą kartą sugrįžta programa pavadinimu „Atmintys“. Joje koncentruojamasi į queer istorijas ir pasakojimus, iš naujo atrandamus praeityje. Prieš metus sukurtame filme „Nelly ir Nadine“ (rež. Magnus Gertten), pasakojančiame dviejų koncentracijos stovyklas išgyvenusių moterų istoriją ir jos atradimą, tai daroma iš dabarties perspektyvos – šiandienos akimis atsigręžiama į viltingai pasibaigusią meilės istoriją, susiklosčiusią beviltiškais laikais.
Kiti šios programos filmai kvies iš naujo pažvelgti į Lietuvos bei Rytų Europos queer kino ištakas. Filmas „Marble Ass“ (rež. Želimir Žilnik, 1995), kurio centre – dvi translytės moterys, užsiimančios seksualiniu darbu ir taip gelbėjančios visuomenę nuo potencialių neramumų, atspindi tuometės Jugoslavijos padėtį.
Permąstomi ir iš naujo prisimenami bus ir du lietuviški prieš vienuolika metų pasirodę filmai – „Draudžiami jausmai“ (rež. Deimantas Narkevičius) ir „Porno melodrama“ (rež. Romas Zabarauskas). Abu šie filmai iliustruoja homoseksualių asmenų padėtį Lietuvoje dviem skirtingais laikotarpiais, o kuo ši padėtis pasikeitė ar nepasikeitė nagrinėti padės istorikės ir lyčių studijų daktarės Rasos Navickaitės paskaita apie sovietmečio paliktas traumas LGBTQ+ bendruomenės (ne)reprezentacijoje. Taip pat atminties tema bus plėtojama ir trečiajame „Kreivių“ žurnalo numeryje, kuris bus pristatytas festivalio Kaune metu.
Nemokami festivalio filmų seansai ir renginiai vyks kino centre „Romuva“ (Laisvės al. 54), socialiniame centre „Emma“ (A. Mickevičiaus g. 35), Švietimo istorijos muziejuje (Vytauto pr. 52) bei Kauno menininkų namuose (V. Putvinskio g. 56).
Naujausi komentarai