"Aš tik penkioms minutėms"
Įprastas vaizdas prie šalies gydytojų kabinetų – laukiantys iš anksto dėl vizito susitarę pacientai, ir vis vienas kitas nesiregistravęs interesantas, įkišantis nosį į kabinetą ar koridoriuje užkalbinantis bendrosios praktikos slaugytoją, greitai išdėstydamas, kokiu reikalu ateita pas gydytoją.
"Man labai skubiai", "Aš tik penkioms minutėms", "Man tik siuntimo", "Man tik parašo", "Aš tik paklausti", "Man tik tyrimo rezultatų". Tokiais pasiteisinimais prašoma leisti pas gydytoją užeiti be eilės, be išankstinės registracijos.
Vienam pacientui šeimos gydytojas, priklausomai nuo įstaigos vidaus tvarkos, vidutiniškai skiria apie 15–20 min. Per tiek laiko gydytojas peržvelgia paciento ligos istoriją, išklauso pacientą, jį apžiūri, įvertina jo nusiskundimus, savijautos pokyčius, simptomus, tyrimų rezultatus.
Neretai įstaigose net kas antras trečias pacientas, lūkuriuojantis prie šeimos gydytojo kabineto, čia atėjo neužsiregistravęs iš anksto. Vadinasi, vidutiniškas laikas, kurį gydytojas gali skirti net ir iš anksto užsiregistravusiems pacientams, drastiškai sutrumpėja.
Kai kurie neužsiregistravę pacientai įsitikinę, kad jie gydytojo beveik nesutrukdys, tačiau tiesa ta, kad išbalansuoja gydymo įstaigos darbą. Prašymas priimti be išankstinės registracijos reiškia, kad sutrumpės kitų pacientų vizito laikas, pablogės jų gydymo kokybė, o gydytojas dėl padidėjusio streso galbūt padarys ir klaidų.
Lietuvos gydytojų sąjungos prezidentas Liutauras Labanauskas "Kauno dienai" patvirtino, kad neužsiregistravusių pacientų problema aktuali ir kalbant apie šeimos gydytojų, ir apie gydytojų specialistų teikiamą pagalbą.
Leiskite skirti laiko
"Gydytojai patenka į nepavydėtiną situaciją. Rūpindamiesi pacientais ir darbuotojais bei apskritai visais kauniečiais nusprendėme imtis permainų, kurios, tikimės, kad įkvėps ir kitas gydymo įstaigas", – sakė Kauno miesto poliklinikos, kurioje neužsiregistravusių pacientų problema taip pat yra aktuali, direktorius Paulius Kibiša.
Juk kreipimasis be registracijos nėra naudingas ir pačiam besikreipiančiam pacientui. "Leiskite gydytojams jums skirti laiko, o ne reikalaukite priimti penkioms minutėms tuoj pat", – ragina KMP atstovai ir primena, kad griežčiau reglamentuota priėmimo pas gydytojus tvarka jau davė vaisių kai kuriose Vilniaus gydymo įstaigose.
Dėl visų anksčiau minėtų priežasčių KMP keičia darbo organizavimo pobūdį, tai yra, be visų kitų pasitelktų priemonių, į pagalbą kviečiasi ir pačius pacientus, prašydama jų sąmoningumo, disciplinuotumo bei pagarbos medikams, o kartu ir savo gydymo kokybei.
KMP, siekdama pagerinti sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą ir kokybę bei skirti pakankamai laiko paciento sveikatos problemoms spręsti, pradėjo informacinę- edukacinę programą "Norite greito ar gero gydymo?"
"Poliklinikoje, kaip ir visur, kokybiškoms paslaugoms suteikti reikia laiko. Kitu atveju, kai viskas vyksta greitai, nespėjama įsigilinti į paciento nusiskundimus, jo sveikatos problemas, tokiu būdu suteikiama nevisavertė paslauga, dėl to patvirtinama skubota diagnozė – lyg greitasis maistas", – akcentuoja KMP atstovai ir kviečia pacientus būti supratingus ir registruotis planinio vizito iš anksto. Ši akcija kartu yra ir visuomenės švietimas, kad reikia būti socialiai atsakingiems ir šioje srityje.
Specialūs kabinetai
Į polikliniką nė vienas neiname savo malonumui. Į medikus kreipiamės prispausti sveikatos problemų. Kur tuomet pagalbos kreiptis staiga stipriai sukarščiavus, ūmiai susirgus?
Kad ir kas nutiktų, jeigu nesate užsiregistravę, visų pirma tiesiogiai ar telefonu turite kreiptis į registratūrą. Šios didžiulės poliklinikos vienas pranašumų – visi medikai ir jų pacientai, kad ir kur jie būtų, gali matyti visų padalinių specialistų užimtumą ir išsirinkti arčiausią ar patogiausią konsultacijos laiką.
"Esant ūmiai ligai ar staiga pablogėjus sveikatai, pavyzdžiui, atsiradus ūmiam skausmui, aukštai temperatūrai, galvos svaigimui, ir jei tą dieną registruojantis pas šeimos gydytoją nėra laisvo talono, registratorė jus gali registruoti į Neplaninės pagalbos kabinetą", – komentavo KMP Pacientų aptarnavimo ir informavimo skyriaus vadovė Loreta Marmienė.
Anot jos, vizitą dėl siuntimo į kitas gydymo įstaigas ar pas gydytoją specialistą, vaistų išrašymą tikrai galima suplanuoti iš anksto ir užsiregistruoti pas savo šeimos gydytoją. "Bet jeigu per neapsižiūrėjimą pacientui prireikė tokių dalykų, kaip insulino ar kitokių būtinų vaistų, jam atvykus tikriname, kada yra artimiausias talonas pas gydytoją. Jeigu artimiausio galimo vizito laikas pacientui netinkamas, jis taip pat siunčiamas į Neplaninės pagalbos kabinetą", – pasakojo L.Marmienė.
Neplaninės pagalbos kabinetų paskirtis – suteikti sveikatos priežiūros paslaugą ūmiai susirgusiems ir geriau organizuoti planinę pagalbą, t.y. pacientus, kurie iš anksto registruoti pas šeimos gydytojus, priimti numatytu registracijos laiku. Tai ypač svarbu darbingo amžiaus pacientams. Į Neplaninės pagalbos kabinetą pacientai bus siunčiami ir tais atvejais, kai jau baigęsis šeimos gydytojo darbo laikas, jis serga ar atostogauja. Gydytojai tokiuose kabinetuose dirbs poliklinikos darbo laiku.
"Pacientams registruojantis vizito pas gydytoją iš anksto, būtų galima skirti daugiau laiko ir dėmesio kiekvienam besikreipiančiam, geriau įsiklausyti į pacientų problemas, diagnozuoti ligas, planuoti gydytojo ir paciento laiką. Būtų mažiau nesusipratimų prie gydytojo kabinetų durų. Tiek pacientas, tiek gydytojas patirtų mažiau streso, skubėjimo, kurie neužtikrina kokybiškos paslaugos", – teigė KMP direktoriaus pavaduotojas medicinai Raimundas Micka.
KMP pacientai pokyčius kiek anksčiau pajuto galėdami pasirinkti iš daug stiprių gerų šeimos ir gydytojų specialistų. Jų poliklinikos padaliniuose šiuo metu dirba ir daugiau nei bet kada iki šiol, be to, įvairesnių nei iki šiol specialybių.
Pagalba savaitgaliais
Tymų protrūkio metu Kalniečių padalinyje savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais 9–11 val.) veikia specialus kabinetas, kad KMP pacientai, turėję kontaktą su tymais sergančiu asmeniu, būtų paskiepyti, kaip rekomenduojama, per 72 valandas.
Prireikus kitokios pagalbos savaitgaliais, po poliklinikos darbo valandų, ne darbo ir švenčių dienomis KMP pacientai gali kreiptis į ligoninių, su kuriomis poliklinika yra sudariusi sutartis, priėmimo skyrius:
VšĮ Kauno klinikinės ligoninės (Josvainių g. 2, tel. (8 37) 306 011, arba Laisvės al. 17, tel. (8 37) 425 919),
VšĮ Respublikinės Kauno ligoninės (Hipodromo g. 13, tel. (8 37) 342 115),
Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninės Kauno klinikų (Eivenių g. 2, tel. (8 37) 703 485).
Naujausi komentarai