- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Įprasta, kad per matematiką mokomasi skaičiuoti atliekant vadovėliuose esančias užduotis, per lietuvių kalbą – skaitant programoje numatytus tekstus. Tačiau „Erudito“ licėjaus pradinių klasių mokytoja Rūta Gudynienė mano, kad tai nėra pats geriausias mokymo modelis. Mokydama vaikus ji pasitelkia integralumo (jungimo į visumą) ir pažinimo per patirtis metodus.
„Integralumas yra neatsiejamas nuo mūsų gyvenimo. Juk kasdienybėje neskaidome visko į atskirus segmentus, pavyzdžiui, į darbą, šeimą, maisto gaminimą, laisvalaikį. Visi šie dalykai persipina vienas su kitu – namuose kalbame apie darbą, maistą gaminame kartu su šeima, tai gali būti ir laisvalaikio leidimo būdas. Tad lygiai taip pat ir mokykloje tarp dalykų turėtų būti integracija“, – įsitikinusi R. Gudynienė.
Pamokos gali būti nuoseklios ir susijusios
Pradinių klasių mokytoja pasakoja, kad apjungti ir susieti pamokas nėra sunku, reikia tik šiek tiek kūrybiškumo. „Jeigu kalbame apie viduramžių laikotarpį pasaulio pažinimo pamokoje, tai matematikoje galime suskaičiuoti konkrečios pilies plotą ir gynybinės sienos perimetrą. Per lietuvių kalbos pamoką skaitome ir analizuojame tekstą, susijusį su viduramžių laikotarpiu. Juk ir jame galime ieškoti kalbos dalių“, – atkreipė dėmesį R. Gudynienė, dalindamasi integralių pamokų pavyzdžiais.
Mokytoja pasakoja, kad įvairias temas galima integruoti ir į meninį ugdymą, pavyzdžiui, dailės pamokoje galima piešti ornamentuotą, lyg viduramžiais vienuolynuose rašytuose rankraščiuose rastą savo vardo pirmąją raidę, o per muzikos pamoką galima klausytis viduramžių muzikos ar susipažinti su tuo laikmečiu kūrusiais žmonėmis.
„Tokios integruoto mokymosi savaitės pabaigoje mokinys išsineša įvairiapusį ir gilų supratimą apie nagrinėtą temą. Viduramžiai – tik pavyzdys, tačiau į bet kurią temą galima integruoti visus mokomuosius dalykus. Labai svarbu, kad mokiniai matytų, kad žinios, kurios naudojamos matematikoje ar lietuvių kalboje yra panaudojamos ir realiame gyvenime, kad tai nėra tik vadovėlyje pateikta atskira tema ar užduotis. Šių dienų vaikams turi būti suprantama, kokia viso to prasmė, kam jam to reikia, kur gyvenime tai panaudos“, – sakė R. Gudynienė.
Pasaulį pažįstame per patirtis
Kita svarbi aplinkos pažinimo dalis – patirtys. Pradinių klasių mokytoja atkreipia dėmesį, kad žmogus pasaulį nuo pat gimimo pažįsta per prisilietimą, regėjimą, klausą, uoslę.
„Tai, ką patiriu praktiškai, ilgam lieka atmintyje, nes kiekvienas patyrimas siejasi su kažkokia išgyventa emocija, išjaustu potyriu. Įsivaizduokime vieną daiktą, pavyzdžiui, kompasą. Galima per kompiuterio ekraną ar vadovėlyje pasižiūrėti, kaip jis atrodo, perskaityti apie jį pateiktą informaciją. Bet ar tai bus taip pat efektyvu, kaip atsinešti kompasą į klasę, kur kiekvienas gali jį pačiupinėti, išbandyti, atlikti praktines užduotis, net išeiti į orientacinį žygį su draugais. Nesunku atspėti, kuriuo atveju žinios bus gilesnės, o supratimas – aiškesnis“, – akcentavo mokytoja.
Tai, ką patiriu praktiškai, ilgam lieka atmintyje, nes kiekvienas patyrimas siejasi su kažkokia išgyventa emocija, išjaustu potyriu.
Anot jos, patyriminės veiklos leidžia vaikui prisiliesti prie to, ko mokomasi, labiau įsigilinti, suprasti ir pažinti jį supantį pasaulį. Kai žinios susiejamos su tam tikra patirta emocija, jos į atmintį įsirašo ilgam laikui, o neretai – ir visam gyvenimui.
Meilė darbui ir ryšys su vaikais – svarbiausia
Norint pasiūlyti mokiniams integruotas ir patirtimis grįstas pamokas mokytojui būtina skirti daugiau dėmesio, įdėti kūrybiškumo. R. Gudynienė įsitikinusi, kad tą padaryti nėra sunku, jei myli savo darbą, o svarbiausiu tikslu laikai ryšio užmezgimą su vaikais.
„Labai svarbu pačiai mylėti – ne tik vaikus, bet ir gyvenimą, veiklas, kurias darai, savo darbą, kolegas, visus aplinkinius. Mokiniai į mokyklą ateina visokie – pavargę, neišsimiegoję, nuliūdę, linksmi, kupini įspūdžių. Reikia vaiką pastebėti, priimti jį tokį koks jis yra, pasistengti jį suprasti. Tik sukūrę ryšį su vaiku ir įgavę jo pasitikėjimą, galime kurti santykius, suteikti žinias, visapusiškai ugdyti ir auginti jį kaip asmenybę. Manau, jog dalinant savo meilę vaikams, ji sugrįžta atgal su kaupu“, – pasakojo R. Gudynienė.
„Erudito“ licėjuje mokytoja dirba nuo pat mokyklos įkūrimo pradžios, šeštus metus. Ji pasakoja augusi kartu su šia mokykla – kartu tobulėjo, ieškojo geriausių sprendimų ugdymo procese, susigyveno su mokyklos filosofija ir vertybėmis. „Tikiu tuo, ką darau. Tikiu, kad ugdome ateities lyderius, žmones, kurie bus stiprūs ne tik savo žiniomis, bet ir vertybėmis, kūrybiškumu, gebėjimu dirbti komandoje ar individualiai, žinantys ko nori ir atkakliai siekiantys savo tikslų, socialiai atsakingi ir gebantys kurti geresnį ateities pasaulį“, – sakė mokytoja.
Ją džiugina ir mokytojų kolektyvas, kuris, anot R. Gudynienės, yra tarsi viena komanda, siekianti to paties tikslo. „Į kolegas galiu drąsiai kreiptis patarimo, pasikonsultuoti ar prie kavos puodelio susėdus sugeneruoti naują neįprastą idėją, dar niekur neišbandytą projektą. Aš čia jaučiu didelę laisvę kurti, eksperimentuoti, imtis iniciatyvų“, – akcentavo „Erudito“ licėjaus pradinių klasių mokytoja.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Gyventojai nerimauja: ar Kaunas spės pasiruošti artėjančiai šventei?
Iki Dainų šventės, šiemet mininčios 100 metų, liko kiek mažiau nei mėnuo. Šventės pradžia su grandioziniu atidarymu numatyta Kaune, tačiau Dainų slėnyje dar zuja buldozeriai, dirba darbininkai. ...
-
Kauno pietrytiniam aplinkkeliui ir Vandžiogalos plentui – 4 mln. eurų1
Valstybei svarbiais pripažintiems dviem kelių projektams – Kauno pietrytinio aplinkkelio tiesimui ir Vandžiogalos plento rekonstrukcijai – šiemet bus skirta 4 mln. eurų iš Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP), prane&sc...
-
Naują mokomąjį poligoną policijai Kauno rajone įrengti tikimasi iki 2026 metų23
Vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė sako, kad policijos taktikos poligoną ir kitą pareigūnų mokymui reikalingą infrastruktūrą Mastaičiuose įrengti planuojama iki 2026 metų. ...
-
Atsistatydina Šaulių sąjungos vado pavaduotojas: priežastis – labai gyvenimiška10
Krašto apsaugos ministerija siūlo iš Lietuvos šaulių sąjungos (LŠS) vado pavaduotojo pareigų atleisti atsargos majorą Židrūną Šadauskį. ...
-
Jaukais tapę jaunuoliai: vietoje atlyginimo – psichologinis smurtas3
Kelių Kauno įmonių darbuotojai kaltina darbdavį nesąžiningu elgesiu, nemokamu atlyginimu, nelegaliu darbu bei psichologiniu smurtu. Į tokią situaciją esą pakliuvo net keli jaunuoliai, susigundę galimybe be didelių pastangų padaryti karjerą ir tap...
-
Dziudo turnyras Lapėse: įteikta taurė ir išdalyti medaliai
Gegužės 18 d. Lapių pagrindinėje mokykloje vyko jau tradicinis moksleivių dziudo turnyras „Lapių seniūnijos taurė 2024“. Jame dalyvavo ir dėl Lapių seniūnijos taurės varžėsi gausus būrys sportininkų iš Alytaus miesto ir rajon...
-
Šilauogių ūkis: verslas ir meditacija5
Netiesa, kad jauni žmonės nenori dirbti žemės. Gerda ir Liudvikas Abraičiai šalia Ežerėlio įsigijo 11 ha žemės sklypą, iškasė tvenkinuką, pastatė produkcijai skirtą sandėlį ir nusprendė auginti uogas. Durpingas dirvožemis labia...
-
Stovyklose pakaunėje vaikams neteks nuobodžiauti: parengė plačią nemokamų užsiėmimų programą3
Kurs teatro pasirodymą, tyrinės fauną ir florą, gamins mušamuosius muzikos instrumentus, bandys išgyventi ekstremaliomis sąlygomis – šias ir kitas veiklas šiemet galės išbandyti vaikai vasaros stovyklose. ...
-
Prezidento rinkimai: kaip balsavo kauniečiai, koks aktyvumas ir lūkesčiai?15
Baigėsi Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimai, beliko suskaičiuoti rezultatus ir paskelbti, kas ateinančius penkerius metus valdys Lietuvą. Kaip šiuose rinkimuose balsavo kauniečiai? ...
-
Dėl pažeidimų uždarytos Kauno kebabinės vadovas: prasileidome27
Pavalgę vienoje kebabinėje blogai pasijuto ir į medikus kreipėsi du žmonės, o inspektoriai, patikrinę šią vietą, rado daug pažeidimų. Kebabinėje maistas ruošiamas nešvaroje, laikomas bet kur, neženklintas. Kebabinės vadovas t...