Kūrybos procesas – unikalus
„Nebuvo svarstymų atidėti spektaklio statymą, sustoti negalima. Reikia išmokti gyventi ir dirbti su COVID-19, jis bus ir šiais, ir kitais metais“, – apie sudėtingu laikotarpiu tęsiamus kūrybinius darbus kalbėjo Klaipėdos dramos teatro vadovas Tomas Juočys. Didžiausias iššūkis, anot jo, buvo logistinis: „Atvykstantieji spektaklio statytojų komandos nariai nėra iš vieno miesto. Teko organizuoti visų keliones iš skirtingų Lenkijos vietų. Nuolat stebėjome kintančią tvarką dėl karantino apribojimų. Vienu metu atrodė, kad išimtys buvo likę vien sportininkams, bet nesusvyravome, užsakėme bilietus, atsirado galimybė keliauti ir menininkams.“
Režisierė A.Duda-Gracz pabrėžė, kad ji dirba aktoriams, o ne jie – jai.
Aktoriai kartą per savaitę turės testuotis, jie prašomi apriboti pašalinius kontaktus. „Norime dirbti saugiai, jau testavome visus dalyvaujančius spektaklio kūrime, testus darysime kartą per savaitę. Beliko suderinti praktinius dalykus – kol kas kiekvienas turi pats registruotis ir važiuoti, bandome suderinti, kad visą komandą būtų galima testuoti vienu metu, organizuotai“, – sakė teatro vadovas.
Pasak jo, bet kokius sunkumus atperka galimybė dirbti su A.Duda-Gracz: „Visi troško su ja dirbti, repeticijų metu ji sukuria neįtikėtiną atmosferą. Režisierė rašė, kad pirma repeticija jai svarbesnė nei premjera, kvietė joje dalyvauti ir mane. Sėdėjau ten, ir jausmas sunkiai apibūdinamas – lyg ne pirmas susitikimas, ji žino kiekvieną niuansą, kiekvieną smulkmeną. Aktoriai gal šiek tiek numanė, ko tikėtis, bet tikrai dar niekas nedalyvavo tokioje repeticijoje. Per pirmąją repeticiją ji lenkiškai skaitė pjesę ir laiškus kiekvienam personažui. A.Duda-Gracz pabrėžė, kad ji dirba aktoriams, o ne jie – jai. Ji kiekvieno prašė prisidėti kuriant jų personažus, rašo jų tekstus kartu su aktoriais.“ Anot teatro vadovo, unikalus kūrybos procesas ilgam įsimins jame dalyvavusiems teatralams.
Turi magiškos galios
Keturis vaidmenis spektaklyje turinti aktorė Eglė Jackaitė taip pat pabrėžė lenkų režisierės išskirtinumą: „Esu dėkinga už galimybę dirbti su A.Duda-Gracz, mokausi jau vien būdama šalia jos. Per visus 25 metus teatre dar nepatyriau tokio stipriai rezonuojančio ryšio, kaip su šia režisiere – charizmatišku žmogumi, tikra profesionale. Ji labai empatiška, turi magiškos galios kiekvienam, norisi būti medžiaga jos rankose, ja visiškai pasitikiu.“ Aktorė tikino, kad jai labai neįprastas režisierės gebėjimas atverti vaidinančiųjų asmenybes: „Nieko panašaus dar neteko patirti, ji labai jautri su kiekvienu žmogumi – kai skaitė laiškus personažams, atrodė, kad ji mus pajuto, permatė, atpažino – skyrė tokius vaidmenis, kokie mums labiausiai tinka.“
Aktorė E.Jackaitė / Jono Baranausko nuotr.
E.Jackaitė minėjo, kad nors dar sunku apibendrintai kalbėti apie repeticijas, jau dabar labai ryškiai juntamas kone terapinis jų pobūdis: „Šis kūrybinis procesas dirbant su šia režisiere – neįkainojamas. Jos spektaklyje turėsiu galimybę būti visokia, profesiniu požiūriu tai – augimas. Labai įdomu ir brangu, kaip viskas vyksta, – nepuolame iškart prie teksto, neriame į giliausias savo sielos gelmes, personažus jaukinamės nuo juos auginusių įsčių. Tai – unikalu.“
Spektaklyje tris vaidmenis turinti Justina Vanžodytė antrino kolegei sakydama, kad galimybė dirbti su A.Duda-Gracz jai labai svarbi: „Labai norėjau savo aktorystės kelyje sutikti šią režisierę. Tai – didžiulis džiaugsmas. Ji mums iš anksto nepasakė, kas būsime, bet į pirmąją repeticiją ėjau ne tik pilna smalsumo, bet ir ramybės – žinojau, kad su A.Duda-Gracz, nepaisant to, koks vaidmuo, bus nepaprastai įdomu būti kūrybos procese. Ji yra fenomenali režisierė.“
Aktorė J.Vanžodytė / Kemel photography nuotr.
Viskas buvo naujiena
J.Vanžodytė pasakojo, kad pirmą kartą A.Dudos-Gracz spektaklį pamatė Klaipėdoje 2018-aisiais, tuomet festivalyje „TheATRIUM“ buvo parodytas jos sukurtas vaidinimas „Ponia bus patenkinta, arba Veikalas apie paskutines vestuves Kamyko kaime“, publikai palikęs neišdildomą įspūdį.
„Režisierė buvo klaususi, kokie mūsų svajonių vaidmenys. Mano svajonė buvo tiesiog dirbti su ja, – tvirtino aktorė. – Prasidėjus repeticijoms neskubu daryti išvadų apie savo personažus – su A.Duda-Gracz jų kūrimas yra bendra kelionė. Ji personažams leidžia augti ir kvėpuoti.“
Aktorius Liudas Vyšniauskas santūriau kalbėjo apie atsinaujinusias repeticijas, bet pripažino – dirbti gera: „Mūsų darbe pasitaiko pauzių ir ne dėl pandemijos. Bet aktoriai laimingi, kad pradėjome repetuoti, ne tik aktoriai – visi teatre laimingi.“ L.Vyšniauskas pasakojo, kad prieš susitikimą režisierė buvo sakiusi aktoriams nesiruošti: „Ji prašė ja pasitikėti, nerinkti informacijos apie tai, ko nežinome, norėjo pati supažindinti su pjese, jos idėja. Tai ir padarė. Viskas buvo naujiena – kas būsiu, ką veiksiu. Žmogui gyvenime naujienų netrūksta, bet ne kasdien jos tokios rimtos. Labai džiaugiuosi man tekusiu vaidmeniu, dabar bereikia pateisinti režisierės pasitikėjimą manimi.“
Aktorius L.Vyšniauskas / Kemel photography nuotr.
Kaip ir kolegės, L.Vyšniauskas neslėpė, kad A.Duda-Gracz Klaipėdoje – didelis įvykis: „Lenkijoje ji yra metras. Labai džiaugiuosi, kad tokio kalibro kūrėja dirba mūsų teatre. Jos darbai byloja patys, ji turi ypatingą metodą. Ji labai atvira ir tuo aplinkinius priverčia būti labai atvirais.“ Anot aktoriaus, jis jau dabar laukia premjeros su žiūrovais, net jei šiandienė realybė pilna kintamųjų. „Aktoriaus gyvenimas – nežinomybė. Susitaikai su viskuo ir dirbi. Skamba banaliai, bet dirbti yra geras dalykas“, – tvirtino L.Vyšniauskas.
Naujausi komentarai