Pereiti į pagrindinį turinį

„Budžio“ laivai – vėl benamiai

2016-11-21 13:29

Klaipėdoje yra unikalių senovinių, istorinę vertę turinčių laivų, bet jiems mieste neatsiranda vietos, laivai dešimtmečiais pasmerkti nykti.

Vertybė: istoriniai laivai prieš keletą metų stovėję prie piliavietės dabar išmėtyti įvairiose vietose. Vertybė: istoriniai laivai prieš keletą metų stovėję prie piliavietės dabar išmėtyti įvairiose vietose.

Ne vien „Budžio“ skausmas

Lietuvos Respublikos jūrinės istorijos ir kultūros klubo „Budys“ Jachtingo muziejaus kuratorius Tadas Viltrakis kreipėsi į Jūrinės kultūros koordinacinę tarybą, kad iškeltų problemą, kur dėti po visą Klaipėdą išmėtytus istorinius laivus.

„Budžio“ klubas turi aštuonis burinius medinius laivus. Keturi jų restauruojami po stogu „Klaipėdos laivų remonto“ teritorijoje. Dar keturi išmėtyti po įvairias vietas. Vienas yra mano tėvų namų kieme, kitas prie piliavietės, dar du vėl įvairios vietose Klaipėdoje“, - teigė T.Viltrakis.

Jis, o ir kiti „Budžio“ klubo istorinio laivyno entuziastai norėtų, kad nacionaline kultūros vertybe esantys laivai būtų surinkti į vieną vietą.

„Tuos laivus surinkę į vieną vietą parodytume, kad turime laivų paveldą. Tie laivai ne vien „Budžio“ galvos skausmas. Tai yra nacionalinė Lietuvos vertybė“, - svarstė T.Viltrakis.

Bet Klaipėdoje neatsiranda vietos, kas norėtų priglausti „Budžio“ laivus. Galbūt kaltos ir tam tikros aplinkybės? „Budžio“ laivai daugelį metų stovėjo tarp įvažiavimo į „Klaipėdos laivų remontą“ ir piliavietės. Juos iš ten teko „krapštyti“, nes laivai sudarė ne kokį įspūdį užsienio turistams vykstantiems į kruizinį terminalą.

Laivai – konflikto įkaitai

Yra ir kita nemažesnė problema, kad jau ir restauruotiems keturiems „Budžio“ laivams jų laikymas ribojamas.

Dėl patalpų „Klaipėdos laivų remonto“ teritorijoje, kurias laivams restauruoti nuo 1993 metų naudojo „Budys“, vyksta ginčai. Nors kažkada šios bendrovės atstovai buvo pažadėję, kad klubas „Budys“ neribotai galės naudotis patalpomis, dabar yra visai kitaip. Iš „Budžio“ bandoma perimti patalpas. „Klaipėdos laivų remontas“ dėl jų yra kreipęsis į teismą.

Laivai tapo tarsi to konflikto įkaitai. Jie yra užrakinti tose patalpose. Tiksliau jiems uždėtas areštas.

T.Viltrakis teigė, kad keturi patalpose užrakinti „Budžio“ laivai jau yra beveik baigti restauruoti.

Dalis laivų jau dabar galėtų būti statomi prie Klaipėdoje planuojamos atidaryti istorinių laivų krantinės. T.Viltrakio teigimu, yra šeši šiuo metu galintis išsilaikyti ant vandens „Budžio“ laivai.

Daugiausiai rūpesčių kelia keturi laivai, kurie buvo prie piliavietės, o dabar išmėtyti įvairiose vietose. Jiems, įskaitant ir itin reikšmingą Klaipėdoje statytą garlaivį „Harald“, reikia kapitalinio remonto.

Sukaupta įdomių laivų

Žadama, kad po poros metų Klaipėdoje prie piliavietės pradės veikti senovinių laivų krantinė. Prie tos krantinės galėtų stovėti iš tiesų verti istoriniai „Budžio“ laivai.

Bet kai toks požiūris į istorinius laivus, kažin ar bebus ką statyti prie tų krantinių, išskyrus laivų replikas – naujai atstatytus senovinius laivus.

„Budžio“ istoriniai laivai galėtų būti naudojami, papuoštų restauruojamos Klaipėdos piliavietės aplinką.

Klube „Budys“ yra iš tiesų vertingų laivų. Naudojantis pažintinio turizmo plėtros Klaipėdoje projektu ir saugant žvejybos tradicijas 2014-2015 metais buvo rekonstruotos istorinę techninę vertę turinčios jachtos „Jūratė“,  „Peer Gynt“, „Daina“ ir „Rūta“. Jos ir yra užrakintos patalpose „Klaipėdos laivų remonto“ teritorijoje. Dėl jų kyla taip pat tam tikrų problemų. Apribojimas trukdo vykdyti penkis metus numatytą projekto dalį dėl jachtų eksploatavimo.

Klubas „Budys“ nurodo, kad į Lietuvos kultūrinio paveldo registrą yra įtrauktos jo jachtos „Turo“ (12,08 metrų ilgio), statyta Helsinkyje 1922 metais, „Per Gynt“ (8 metrų ilgio), statyta Klaipėdoje 1918 metais, „Pioner“ (9,5 metrų ilgio), statyta Bremene 1938 metais, „Helen“ (7 metrų ilgio), statyta Gdanske 1920 metais, „Gintaras“ (11 metrų ilgio), statyta Suomijoje 1930 metais, „Daina“ (8,5 metrų ilgio), statyta Airijoje 1924 metais, „Albatros“ (8,59 metrų ilgio), statyta Bremene 1935 metais.

Dar viena ypatinga „Budžio“ klubo vertybė 1928 metais Pauliaus Lindenau laivų statykloje Klaipėdoje statytas 16,2 metrų ilgio garlaivis „Harald“. Klubas „Budys“ eksploatuoja ir istorinį laivą „Olga“ – 30 metrų ilgio laivas statytas 1906 metais.

Tarp „Budžio“ jachtų yra ir itin vertingų su raudonmedžio puošybos elementais. Arba kaip garlaivis „Harald“ – reto ir įdomaus tipo laivas. Vertinga ir „Olga“ su ypatinga praeities legenda, nes ja, teigiama, kontrabandą yra gabenęs vienas garsiausių visų laikų nusikaltėlių – Al Kaponė.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų