Eskadros flagmanas
„Scharnhorst“ buvo vienas grėsmingiausių jūros laivų, paskutinį kartą matytas ant vandens 1914 m. gruodžio 8 d. Šiandien jis guli 1 610 m. gylyje maždaug už 93 jūrmylių į pietryčius nuo Folklando salų.
Tai buvo didelis ir gerai ginkluotas šarvuotas kreiseris, pavadintas Prūsijos generolo ir kariuomenės reformatoriaus Gerhardo von Scharnhorsto garbei. Pastatytas Hamburge garsiojoje „Blohm&Voss“ statykloje, pradėtas eksploatuoti 1907 m. spalio 24 d. Po dvejų metų kreiseris buvo perkeltas į Vokietijos karinio jūrų laivyno Rytų Azijos eskadrą, įsikūrusią Čingdao uoste Kinijoje.
Atradimo momentas buvo nepaprastas.
Naujas 144 m. ilgio grėsmingas karo laivas tapo Rytų Azijos eskadros flagmanu. „Scharnhorsto“ įgulą sudarė 52 karininkai ir 788 puskarininkiai bei eiliniai. Dar 14 karininkų ir 62 jūreiviai papildė eskadros vado štabą.
Demonstruodama Vokietijos galią jūroje, Rytų Azijos eskadra surengė keletą vizitų į įvairių Azijos šalių uostus. 1912 m. viešėjo Japonijoje karūnuojant naująjį imperatorių.
Pergalė ir pralaimėjimas
Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, admirolo Maksimiljano von Spee (1861-1914) vadovaujama vokiečių Rytų Azijos eskadra gavo nurodymą patruliuoti prie Pietų Amerikos pietinių krantų. Šarvuoti kreiseriai „Scharnhorst“ ir „Gneisenau“, lydimi trijų lengvųjų kreiserių ir kelių pagalbinių laivų, išvyko iš Ramiojo vandenyno centrinės dalies Čilės krantų link.
1914 m. lapkričio 1 d. Rytų Azijos eskadra priartėjo prie Koronelio uosto ir čia aptiko britų karinius laivus. Mūšį laimėjo galingesni ir modernesni vokiečių laivai. Paskendus dviem britų šarvuotiems kreiseriams, žuvo daugiau kaip 1 600 vyrų. Vokietijos nuostoliai buvo nereikšmingi.
Po pralaimėjimo Britanijos admiralitetas išsiuntė du galingus kreiserius medžioti vokiečių eskadros. Priešininkai susitiko gruodžio 8 d. prie Folklando salų. Visi vokiečių laivai, išskyrus kreiserį „Dresden“, buvo paskandinti. Žuvo daugiau nei 2 200 vokiečių jūrininkų, tarp jų eskadros vadas M. von Spee ir du jo sūnūs – jauni laivyno karininkai.
Vėliau admirolas M. von Spee buvo paskelbtas Vokietijos didvyriu, už drąsą ir atsisakymą pasiduoti buvo šlovinami ir žuvę eskadros vyrai.
Likimas: „Scharnhorst“ guli dugne prie Folklando salų. (Redakcijos archyvo nuotr.)
Skenduolį atrado robotai
Nuskendusio kreiserio „Scharnhorst“ ėmėsi ieškoti iš Folklando salų Port Stenlio miesto kilęs jūrų archeologas Mensunas Boundas.
Jo proprosenelis į salą atvyko su pirmaisiais kolonistais 1840 m. Povandeninio archeologo karjerą M. Boundas pradėjo 1979 m., vėliau labiau įsitraukė į giliųjų vandenų archeologiją. Jam buvo pavesta vadovauti kaizerinės Vokietijos Rytų Azijos eskadros, nuskendusios prie Folklando salų, paieškoms.
Iš pradžių ketinta surasti visus keturis vokiečių laivus – šarvuotus kreiserius „Scharnhorst“ ir „Gneisenau“, lengvuosius kreiserius „Nurnberg“ ir „Leipzig“. Paieška prasidėjo 2014 m., minint šimtąsias mūšio metines ir 1982 m. Folklando konfliktą.
Penkerius metus trukusios paieškos buvo nesėkmingos. Dar vienam bandymui jūrų archeologas M. Boundas grįžo 2019 m. kartu su mokslinių tyrimų laivu „Seabed Constructor“. Jis skirtas atlikti geodezinius jūros dugno tyrimus, povandeninių konstrukcijų statybą, kasimo darbus. Jis valdo keturis giliavandenių robotų povandeninius laivus. Tai 114 m ilgio ir 22 m pločio laivas, pastatytas Norvegijoje. Jis turi kraną, galintį kelti 250 tonų krovinį, povandeninių laivų angarą ir remonto dirbtuves, sraigtasparnio nusileidimo aikštelę.
Šis monstras, aprūpintas giliavandeniu robotu, vos per tris darbo dienas surado tai, ko ieškota net keletą metų. Šių metų gruodžio 5 d. sonaro monitoriuose pasirodė prieš 105 metus nuskendusio kreiserio „Scharnhorst“ nuolaužų vaizdai.
Išsaugoti ir prisiminti
„Atradimo momentas buvo nepaprastas“, – dalijosi įspūdžiais M.Boundas žurnale „Royal Navy News“. „Mes dažnai stebėjome šešėlius jūros dugne, bet kai duomenų sraute pirmą kartą pasirodė „Scharnhorst“ siluetas, nekilo abejonių, kad tai yra vienas iš vokiečių Rytų Azijos eskadros laivų. Nusiuntėme nuotoliniu būdu valdomą transporto priemonę ištirti aplinką ir iš karto patekome į mūšio lauką. Laivas staiga pasirodė su didelėmis patrankomis, nukreiptomis į visas puses“, – pasakojo M. Boundas.
Dabar jūrų paveldo fondas siekia apsaugoti „Scharnhorst“ žūties vietą, karinio jūrų laivyno istorikai stebi jo atvaizdus ir filmuotą medžiagą. Tai padeda atskleisti paskutines kreiserio mūšio valandas.
„Scharnhorst“ atradimas yra labai malonus“, – teigė admirolo palikuonis Vilhelmas Grafas von Spee. „Mes džiaugiamės žinodami, kad rasta paskutinė daugybės žmonių paskutinio poilsio vieta ir dabar ji gali būti išsaugota, o kartu ir priminti apie netektį. Per vieną dieną mūsų giminės šeima prarado tėvą ir du sūnus. Kaip ir tūkstančiai kitų šeimų, kurios per Pirmąjį pasaulinį karą patyrė neįsivaizduojamų nuostolių. Mes tai prisimename ir turime užtikrinti, kad jų aukos nenuėjo veltui“, – cituoja žurnalas admirolo palikuonio žodžius.
Atradus pirmąjį laivą, dabar siekiama surasti ir likusius tris, nuskendusius prie Folklando salų.
Naujausi komentarai