Įkvėpė Prancūzijos pavyzdys
Seime svarstomas Vidaus vandenų transporto kodekso pakeitimas, kuris nuo 18 metų leistų be pažymėjimo vairuoti nedidelį laivelį.
Išsinuomojai laivą, išklausei instruktažą ir – pirmyn. Tokia tvarka esanti nemažoje dalyje Europos valstybių. Kaip labiausiai šioje srityje pažengusi minėta Prancūzija – net Paryžiuje Senos upėje išsinuomotu laivu galima plaukioti be pažymėjimo.
Taip neva skatinamas vandens turizmas, pramoginės laivybos plėtra.
Dabar Lietuvoje išsinuomoti laivelį galėtų tik patirtį turintis laivavedys. Norint išsinuomoti ir savarankiškai valdyti laivelį, tektų prieš tai išklausyti kelių mėnesių kursą. Todėl laivelių nuoma kaip verslas Lietuvoje yra nepopuliari. Imti laivelį ir kartu samdyti jo kapitoną daliai žmonių yra per brangu.
Prisiminti 14-mečiai traktorininkai
Lietuvoje priimti tokį Vidaus vandenų transporto kodekso pakeitimą pasiūlė Seimo narys Kazys Starkevičius.
Jis prisiminė, kad būdamas žemės ūkio ministru kažkada pasiūlęs ūkininkų vaikams leisti važinėti traktoriais nuo 14 metų. Atvejų, kad jaunuoliai padarytų avarijas, nepadaugėję.
Seimo narys Algirdas Sysas tikino, kad avaringumas žemės ūkyje per pastaruosius metus išaugęs 6 kartus. Nėra duomenų, kad tai dėl traktorius vairuojančių 14-mečių.
A.Sysas yra vienas tų skeptikų, kurie norėtų, kad išsinuomotą ar nedidelį pramoginį laivą savo reikmėms valdytų tik laivybos kursą krimtęs laivavedys.
„Ar plėsdami verslą, nes čia yra tik laivų nuomos verslas, mes prisidėsime prie žmonių saugumo? Nei ežeruose, nei Baltijos jūroje mes neturime tokio ploto, kur būtų galima šėlti vandens motociklais ar laivais kaip nori ir nesužeisti kitų“, – svarstė A.Sysas.
Išimtis dėl laivų nuomotojų
Lietuvoje bet koks liberalizmas visada turi priešininkų. Pas mus dar yra daug normų, atkeliavusių iš sovietinės sistemos ir 30 metų išlikusių nepriklausomos valstybės juridiniuose aktuose. Buvo lyg ir ramiau, kad yra kažkokie slenksčiai, kuriems peržengti būtinai turi gauti popierėlį.
Laivyba pramoginiais laivais visada lyginta su transporto eismu, kur be vairuotojo pažymėjimo vairuoti negalima. Eismo dalyvių natūraliai daugėjo, nes žmonėms reikia judėti, o vidaus vandenyse laivelių daugelį metų mažėjo.
Pastaraisiais metais tendencijos jau kitokios. Vidaus vandenyse laivelių sparčiai daugėja. Tai gali skatinti kurti ir naujus turizmo verslus. Vienas jų – laivų nuoma.
Yra manančių, kad laiveliai nuomojami asmenims, kurie neturi licencijų. Tai daroma nelegaliai, nors laivelių savininkai dėl to itin rizikuoja.
Todėl ir atsiradęs siūlymas nelegalią laivų nuomą įteisinti ir nustatyti tvarką, kada ir kam be licencijos gali būti nuomojamas laivas, kokių sąlygų turi laikytis išsinuomotu laiveliu plaukiojantis žmogus.
Naujausi komentarai