Žavi istoriniai laivai
Kaip ir dera tikram jūrų kapitonui, laivą „Endurance“ jis pirmiausia pristatė kolegoms jūrų kapitonų klube.
„Turėjome labai įdomų posėdį, kur kolega jūrų kapitonas Aleksandras Romaškinas pristatė ne tik pagamintą laivo „Endurance“ modelį, valtį, kuria dalis įgulos narių plaukė ieškoti pagalbos, bet ir papasakojo įdomią pačios ekspedicijos istoriją“, – sakė jūrų kapitonų klubo asociacijos pirmininkas Juozas Liepuonius.
Pats A. Romaškinas yra teigęs, kad konstruoti kokio nors laivo modelį jis imasi, tik kai gerai susipažįsta su to laivo istorija, pajunta, kad laivo modelis jam taps artimas.
2021 m., švenčiant Lietuvos laivyno šimtmetį, A. Romaškinas pagamino pirmojo lietuviško laivo „Jūratė“ modelį. Jį padaryti nebuvo lengva, nes apie laivą buvo išlikę mažai autentiškos medžiagos. Jį teko konstruoti pagal vieną nuotrauką ir brėžinį.
A. Romaškinas prisipažino, kad pats artimiausias jam yra norvegų keliautojo Roaldo Amunseno vienstiebio laivo „Gjoa“ modelis.
Panašumo, bent pagal istorinę aplinką, turi ir pats naujausias modelis – britų keliautojo Ernesto Henrio Schakletono ekspedicinis laivas „Endurance“.
Istorija: taip 1915 m. įstrigęs tarp ledų atrodė ekspedicinis laivas „Endurance“. Wikipedia.org nuotr.
Heroizmo kupina istorija
E. H. Schakletono ekspedicija laivu „Endurance“ į Pietų ašigalį yra žmonių heroizmo atšiauriomis sąlygomis pavyzdys.
1914 m. E. H. Schakletonas su grupe bendraminčių planavo pėsčiomis pereiti Antarktidą, pasiekti Pietų ašigalį. Plaukiant į Antarktidą laivas „Endurance“ Vedelio jūroje įstrigo tarp ledų. Jis kartu su ledais kelis mėnesius dreifavo, kol 1915 m. buvo sutraiškytas. Laivo liekanos Vedelio jūroje buvo rastos po 106 metų 3 008 m gylyje.
Galbūt ir tai, kad surastos istorinio laivo liekanos įkvėpė jūrų kapitoną A. Romaškiną padaryti laivo „Endurance“ modelį. Juo labiau kad pati istorija yra neeilinė.
Laivui „Endurance“ įstrigus tarp ledų dalis įgulos narių jame liko. Kai ledai sutraiškė laivą, jie daugybę mėnesių dreifavo ant ledų, kol pasiekė negyvenamas Pietų Šetlando salas.
E. H. Schakletonas ir dar penki įgulos nariai išplaukė nedidele valtimi ir pasiekė Pietų Džordžijos salą, iš kur grįžo gelbėti kitų ekspedicijos narių.
E. H. Schakletono ekspedicija tęsėsi trejus metus nuo 1914-ųjų iki 1917-ųjų. Per tą laiką, kol įgulos nariai kovėsi dėl išgyvenimo atšiauriomis sąlygomis, Europoje vyko didžiulis karas, kuris iš esmės pakeitė šio žemyno veidą.
Sėkmė: Vedelio jūroje po 106 metų buvo rastos gerai išsilaikiusio ekspedicinio laivo „Endurance“ nuolaužos. Wikipedia.org nuotr.
Modeliavimu susižavėjo laivyne
„Laivų modeliavimas suaugusiam žmogui yra tarsi atsiėmimas to, ko nebuvo gauta jaunystėje“, – yra prisipažinęs A. Romaškinas.
Prisipažino, kad labiausiai žavisi istoriniais laivais.
Konstruoti laivų modelius jis pradėjo jau dirbdamas kapitonu Lietuvos jūrų laivininkystės laivuose. Mėgstamiausi laivai – burlaiviai, nors jie yra ir patys sudėtingiausi, nes turi daug smulkių detalių.
Susižavėjimas burlaiviais išliko dar iš tų laikų, kai mokėsi Odesos aukštojoje jūreivystės mokykloje ir praktiką atliko mokomajame burlaivyje „Tovarišč“. Po mokyklos Odesoje 1978 m. pasiprašė, kad paskirtų į naujai kuriamą Lietuvos jūrų laivininkystę Klaipėdoje, kur ir liko.
Šioje įmonėje, kurios dabar nebėra, A. Romaškinas dirbo beveik 40 metų ir iš jų 25 metus laivų kapitonu.
Per kelias dešimtis metų jūrų kapitonas pagamino daugybę pačių įvairiausių laivų modelių. Prisipažino, kad labiausiai žavisi istoriniais laivais. Juose tarsi yra likusi senojo, herojiško laivyno dvasia.
A. Romaškinas yra pagaminęs kelias dešimtis įvairiausių laivų modelių. Dalį jų išdalijo draugams, dalis puošia namus. A. Romaškinas mielai pristato pagamintų laivų modelius ne tik kolegoms laivų kapitonams, bet ir įvairioms organizacijoms. Pristatymuose ne mažiau svarbios yra ir istorinės detalės, kurias apie laivus mielai pasakoja neeilinio pomėgio ir konstruotojo talento jūrų kapitonas.
Naujausi komentarai