Klaipėdos taksi kainų galvosūkiai Pereiti į pagrindinį turinį

Klaipėdos taksi kainų galvosūkiai

2015-08-20 02:00

Prie pasilinksminimo vietų tamsiuoju paros metu surasti tokį taksi, kuris kelionės metu įjungtų taksometrą – neįmanoma misija. Už paslaugą taksistai iš klientų nuplėšia savo sugalvotas kainas – kelis kartus didesnes sumas, nei reikėtų mokėti realiai.

Klientai turėtų būti atsargūs rinkdamiesi taksi, nes gali pakliūti į taksistų pinkles. Klientai turėtų būti atsargūs rinkdamiesi taksi, nes gali pakliūti į taksistų pinkles. Klientai turėtų būti atsargūs rinkdamiesi taksi, nes gali pakliūti į taksistų pinkles.

Prie pasilinksminimo vietų tamsiuoju paros metu surasti tokį taksi, kuris kelionės metu įjungtų taksometrą – neįmanoma misija. Už paslaugą taksistai iš klientų nuplėšia savo sugalvotas kainas – kelis kartus didesnes sumas, nei reikėtų mokėti realiai.

Ieško įkaušusių klientų

Taksistų plėšikavimas tamsiuoju paros metu uostamiestyje tęsiasi jau kelerius metus. Iš pradžių sukčiavimo atvejai buvo pavieniai, tačiau dabar tai masinis reiškinys.

Schema paprasta – klientui įsėdus į automobilį vairuotojas neįjungs taksometro, o, pasiekus kelionės tikslą, paprašoma savo paties sugalvota suma, kuri bus kelis kartus didesnė, nei "prisuktų" skaitiklis. Mokestis gali priklausyti ir nuo kliento girtumo laipsnio.

"Kartą už kelionę namo iš Teatro aikštės manęs paprašė 7 eurų, kai atvažiuoti į šią vietą nekainavo nė 3 eurų. Negi per kelias valandas taip kelias pailgėjo?" – klausė viena pasipiktinusi klaipėdietė.

Ši mergina pasakojo, kad dabar išėjusi iš pasilinksminimo vietos dažniausiai pati išsikviečia taksi, nors ir stovi visa jų eilė.

"Pastarąjį kartą taksistas už tokį pat atstumą paprašė 5 eurų. Iš karto pasakiau, kad tiek nemokėsiu. Taksistas aiškino, kad turime juos suprasti, kad prašo daugiau, nes jie dirba, kai mes linksminamės", – pasakojo mergina.

Anot jos, šį kartą taksistas pats pradėjo mažinti kainą. Jis pasiūlė parvežti už 4,5 euro. Galiausiai buvo sutarta už 4 eurus.

"Apie taksometro įjungimą taksistai net į kalbas nesileidžia. Matyt, žino, kad tamsiuoju paros metu jų niekas netikrina", – svarstė klaipėdietė.

Iš Karklės – už 20 eurų

Dar įžūliau taksistai elgiasi per didžiąsias metų šventes, masinius renginius. Per Karklės festivalį už kelionę į Klaipėdą buvo prašoma 20 eurų. Anksčiau už mažesnę sumą buvo galima iš Klaipėdos į Palangą nuvažiuoti.

"Norėjau grįžti iš festivalio namo. Taksi buvo daug. Priėjęs pirmiausia taksi vairuotojo paklausiau, ar bus įjungtas taksometras. Sulaukiau neigiamo atsakymo. Iš karto buvo nurodyta kaina – 20 eurų. Bandžiau derėtis, bet taksistas su šypsena veide atsakė, kad, jei nepatinka, eičiau ieškoti, kur pigiau", – pasakojo Klaipėdoje gyvenantis vaikinas.

Kiti šalia stovintys taksistai taip pat prašė 20 eurų.

"Panašu, kad visi buvo susitarę. Nuėjau pėsčiomis porą kilometrų iki Girulių ir išsikviečiau taksi ten, nes į Karklę nevažiavo. Šis taksistas įjungė taksometrą. Už kelionę sumokėjau 10 eurų", – dėstė klaipėdietis.

Turi teisę nemokėti

Klaipėdos apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, uostamiestyje taksi veiklą šiuo metu yra registravę: 182 gyventojai, vykdantys individualią veiklą pagal pažymą, 32 individualios įmonės, 18 uždarųjų akcinių bendrovių.

Pačių taksi paslaugas teikiančių įmonių atstovai sutinka, kad šiame sektoriuje vyrauja chaosas.

"Mokesčių inspekcijos patikrinimai yra veiksmingi, bet tik tą dieną. O rengti kasdien tokių patikrinimų valstybė nepajėgi", – tvirtino vienos taksi įmonės vadovas.

Pasak vyro, jo vadovaujamoje įmonėje minėtų gudrybių taksistai imasi retai.

"Nustatę, kad klientas už kelionę turėjo mokėti ne pagal skaitiklio duomenis, grąžiname pinigus. Jų išsireikalaujame iš vairuotojo. Gal tai drausmina", – patirtimi dalijosi direktorius.

Vadovo nuomone, pagrindinė problema – žmonių nežinojimas. Jei kelionės pabaigoje taksometras nerodo sumos, kurią reikia mokėti, klientas gali atsisakyti atsiskaityti už paslaugą.

"Jei visi klientai taip elgtųsi, gal pavyktų išguiti sukčius. Jei taksistas apgaudinėja klientą, kodėl klientas negali apgauti taksisto? Klientas turi teisę pareikalauti pažiūrėti, už ką moka. Jei per kelionę nebuvo įjungtas taksometras, paslauga nelegali, tai ir policija nesusimokėjusiam klientui nieko nedarys", – patarė vadovas.

Pavagiama pusė pinigų

Direktoriaus teigimu, dėl neįjungiamų taksometrų kelionės metu naudos turi tik pats vairuotojas, o nukenčia ir įmonė, ir valstybė.

"Ką reiškia įjungtas taksometras? Įmonė gauna įplaukas, nuo jų sumoka mokesčius valstybei. Galiu pasakyti, kad pusė pinigų šiame sektoriuje yra pavagiama. Dabar vyksta pavienis vairuotojų plėšikavimas. Jis važiuodamas naudoja įmonės mašiną, degalus, o pinigus krauna į kišenę", – atskleidė vadovas.

Taksi įmonės direktorius atkreipė dėmesį, kad dažniausiai sukčiauja vairuotojai, kurie dirba, įgiję individualias pažymas. Tokių yra labai daug.

"Anksčiau būdavo daugiau tvarkos. Kiekviena įmonė pasitvirtindavo tarifą, jį koduodavo, vairuotojai patys negalėjo pakeisti, klientai turėdavo, kam teikti nusiskundimus, sulaukti kompensacijos. Valstybei tai atrodė prasta tvarka. Taksi paslaugas buvo leista teikti fiziniams asmenims. Tačiau ankstesnė tvarka buvo dešimt kartų geresnė nei dabartinė. Dabar neaišku nei kas vežė, nei kur kreiptis. Didesnė laisvė tapo chaosu", – pasakojo vadovas.

Direktorius tvirtino, kad kai kurie taksi vairuotojai, kurie dirba individualiai, iš didelių įmonių perka dispečerinės paslaugą. Tačiau savaitgalio naktimis dažniausiai šia jie nesinaudoja – stovi prie barų, klubų, parduotuvių ir tyko neblaivių klientų.

Paklaustas, ką reikėtų daryti, kad situacija taksi sektoriuje taptų normali, vadovas atsakė: "Valstybė jo nesukontroliuos. Pirmiausia klientai turi žinoti savo teises. Taip pat neturėtų būti išdavinėjami ir leidimai verstis šia veikla bet kam. Turėtų būti atranka. Dabar vieną dieną mašinas plėši, kitą vairuoji taksi. Žmogus gali būti ir dešimt kartų teistas, ir mokesčių valstybei nemokėjęs. Tokie dalykai turėtų kelti abejonių, ar tas žmogus dirbs sąžiningai. Tačiau to niekas nekontroliuoja".

Taip pat, anot vadovo, miesto valdžia turėtų atlikti galimybių studiją, kiek reikia Klaipėdai taksistų. Direktoriaus nuomone, dabar šių yra perteklius.

Neapskaitė 250 tūkst. litų

Taksi kontrolę uostamiestyje atlieka Klaipėdos apskrities valstybinė mokesčių inspekcija, viešoji įstaiga "Klaipėdos keleivinis transportas". Pastarasis daugiau stebi automobilių apipavidalinimą, kad taksistai turėtų visus reikiamus dokumentus.

Klaipėdos apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos direktoriaus pavaduotoja Vida Okuličienė pasakojo, kad taksi paslaugų veikla yra stebima ir kontroliuojama nuolat. Patikrinimai vyksta įvairiu paros metu, ne tik darbo, bet ir švenčių dienomis.

Šiemet atlikta 40 patikrinimų. Nustatytas 21 pažeidimas, iš kurių 74 proc. sudaro apskaitos taisyklių pažeidimai, tai yra neišduodamas apskaitos dokumentas. Praėjusiais metais tokie sudarė 90 proc.

Be šių pažeidimų buvo nustatyta atvejų, kai taksi vairuotojai vykdė neregistruotą veiklą, neturėjo savivaldybės leidimo teikti taksi paslaugas.

Inspekcija akcentuoja, kad kai įmonėse nustatoma rimtų mokestinių pažeidimų ir kyla įtarimų, kad yra sąmoningai vengiama mokesčių, yra inicijuojami griežtesni kontrolės veiksmai. Įmonėms priskaičiuojami į biudžetą mokėtini mokesčiai ir mokesčių delspinigiai, atsižvelgiant į pažeidimų pobūdį, skiriamos baudos.

Į mokesčių administratoriaus akiratį buvo patekusi viena uostamiesčio taksi bendrovė, kurios veikla nuo įsteigimo pradžios buvo nuostolinga. Įmonei neužteko apskaitytų pardavimo pajamų darbo užmokesčiui išmokėti, darbuotojams, neturintiems kitų pajamų šaltinių, mokamų atlyginimų akivaizdžiai nepakako pragyvenimui.

Rodikliai kėlė įtarimų, kad bendrovė neapskaitė visų iškvietimų ir už suteiktas paslaugas gautų pajamų. Todėl inicijuotas jos mokestinis patikrinimas.

Tada ir buvo nustatyta, kad bendrovė iš taksi veiklos per kelerius metus neapskaitė apie 250 tūkst. litų gautų pajamų, mokėjo darbo užmokestį vokeliuose. Įmonei papildomai apskaičiuota apie 115 tūkst. litų mokesčių (iš jų apie 50 tūkst. litų PVM), delspinigių ir baudų.

Klaipėdos apskrities valstybinė mokesčių inspekcija atkreipė dėmesį, kad visais atvejais veždami keleivius taksi vairuotojai privalo būti įjungę taksometrus, išduoti sumokėtų už kelionę pinigų apskaitos dokumentą bei fiksuoti visas gautas pajamas pagal taksometrų parodymus.

Iš gyventojų inspekcija šiemet gavo 3 skundus dėl taksi veiklos. Praėjusiais metais tokių buvo 9.

Užsibarikaduoja mašinose

Viešosios įstaigos "Klaipėdos keleivinis transportas" direktorius Gintaras Neniškis tvirtino, kad dėl taksi yra vargstama. Problemos prasidėjo prieš trejus metus, kai buvo pakeistas Transporto kodeksas ir ši veikla tapo nelicencijuota.

"Tada prasidėjo chaosas. Dabar žmogui užtenka užregistruoti individualią veiklą ir gali teikti taksi paslaugas. Anksčiau šią paslaugą galėjo teikti tik įmonės. Dauguma taksistų būdavo su įmonėmis susiję darbo santykiais. Jos stengdavosi išlaikyti lygį, kontroliuodavo darbuotojus, o dabar šia veikla gali verstis, kas nori. Nėra jokių reikalavimų. Kai kurie taksistai nuomoja automobilius ir ryšį iš didelių įmonių. Tačiau joms neberūpi, kad vyksta. Svarbu gauti pajamų. Kiekvienas taksistas gali nusistatyti tarifus. Jų niekas nereguliuoja. Tik reikia pranešti savivaldybei", – komentavo vadovas.

Atliekant patikrinimus, kontrolieriai patenka ir į nemalonias situacijas. Būna atvejų, kai taksistai užsidaro mašinose arba paprasčiausiai nuvažiuoja.

Pasak G.Neniškio, dažnai pasitaiko, kad net nėra kam siųsti laiško dėl pažeidimo, nes taksistai gyvenamąją vietą būna deklaravę prie Klaipėdos savivaldybės. Praėjusiais metais tokių buvo 82.

"Užfiksavai, kad pabėgo, ir negali nustatyti, kas toks buvo", – tvirtino vadovas.

Šiemet buvo 13 atvejų, kai taksistai nevykdė kontrolierių nurodymų, praėjusiais metais – 37.

"Skaičiai rodo, kad šiame sektoriuje daug žmonių, kurie ką nori, tą daro", – teigė direktorius.

Kreipiamasi ir į teismą, kad būtų skirta bauda už pareigūno teisėtų veiksmų nepaisymą, tačiau procedūros ilgai užtrunka.

Kontrolieriai taip pat atliko patikrinimus su policija ir Klaipėdos apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos pareigūnais. Jų metu buvo nustatyta 5 asmenys, kurie dirbo visai be leidimų. Pernai tokių buvo 12. Taip pat buvo trys atvejai, kai nebuvo įjungti taksometrai. Pernai tokių buvo – 5.

"Patikrinimus galime vykdyti tik su policija. Pareigūnas turi stabdyti mašiną, kad galėtume patikrinti taksometrą, dokumentus", – teigė vadovas.

Pažeidimai dėl automobilių apipavidalinimo, dokumentų skaičiuojami, anot direktoriaus, šimtais. Tačiau taksistai susimoka baudą ir tiek. Savivaldybė už pažeidimus turi teisę panaikinti leidimą verstis šia veikla, bet to neskubama daryti. Taip elgiamasi tik su piktybiniais pažeidėjais.

"Daugiausia pažeidimų būna tamsiuoju paros metu, o ne dienomis, kai dirba mūsų kontrolė", – pabrėžė vadovas.

Skundą dėl to, kad taksistas neįjungė taksometro, galima pateikti ir savivaldybei.

Bandė inicijuoti pakeitimus

Klaipėdos savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Rimantas Mockus taip pat tvirtino, kad taksi sektoriuje chaosas yra dėl pernelyg liberalios tvarkos.

"Taksi tik informuoja savivaldybę apie savo kainas, tačiau mes jų reguliuoti negalime", – teigė vedėjas.

Pasak R.Mockaus, savivaldybė siūlė Susisiekimo ministerijai teisės aktų pakeitimus, kad atsirastų taksi sektoriuje daugiau tvarkos, tačiau į juos nebuvo atsižvelgta.

"Siūlėme, kad savivaldybei būtų leista nustatyti minimalius ir maksimalius taksi tarifus. Gavome atsakymą, kad šis siūlymas bus nagrinėjamas, o tada – tyla. Jei būtų nustatytos vadinamosios žirklės, kontrolė būtų lengvesnė", – tvirtino vedėjas.

R.Mockaus teigimu, inicijuoti teisės aktų, reglamentuojančių taksi veiklą, pakeitimus bandė ir Kauno savivaldybė.

"Keistas aukštesnio lygmens požiūris. Matyt, mano, kad turi būti liberali rinka", – spėjo vedėjas.

R.Mockus pasakojo, kad bandyta kreiptis ir į pačius taksistus. Siūlyta įkurti asociaciją, kad būtų paprasčiau bendrauti. Inicijuoti ir susitikimai.

"Išsiuntėme raštus dėl asociacijos, bet jokio atsakymo iš taksi atstovų nesulaukėme", – pasakojo vedėjas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra